Seises - Israel Galván i l'Escolania de Montserrat

informació obra



Direcció:
Israel Galván
Intèrprets:
Israel Galván
Coreografia:
Israel Galván
Sinopsi:

El paisatge visual i sonor de Sevilla esdevé moviment en un solo de dansa que s’ofereix com a estrena mundial i que al·ludeix a la innocència infantil a partir de l’anomenat baile de los Seises i de les veus blanques de l’Escolania de Montserrat.

La de Sevilla no només és la catedral gòtica més gran del món i una de les principals edificacions de la capital andalusa sinó que també és l’escenari d’una tradició coneguda com el baile de los Seises, una dansa interpretada originalment per sis nens (actualment en són deu) vestits amb roba tradicional del segle XVI, que només actuen tres cops l’any: per la festa de la Immaculada Concepció, durant el Carnestoltes i en el Corpus Christi. Per a Israel Galván, nascut a Sevilla i fill dels bailaores sevillans José Galván i Eugenia de los Reyes, els Seises són part inherent dels records de la infantesa d’un bailaor transgressor que ha portat el flamenc als territoris de l’avantguarda i que ara utilitza aquesta tradició andalusa d’arrel religiosa per bastir un solo coreogràfic en tres parts. En la primera, recrea els paisatges visuals i sonors de Sevilla a partir de les sonates per a clavicèmbal d’Alessandro i Domenico Scarlatti, del Fandango del Padre Antonio Soler, de l’imaginari de cossos hiperrealistes del pintor sevillà Diego Velázquez i de la innocència infantil resumida en el ball dels Seises. Una segona part de la coreografia celebra la bellesa i la glorificació del cos a partir del seu martiri i consum, en una contradicció que té com a fons sonor una lectura de poemes sobre l’amor. La tercera part de l’espectacle, finalment, transforma completament el clima del muntatge a partir de les veus i dels silencis d’un cor de nens, en aquesta ocasió el de l’Escolania de Montserrat. La formació vocal catalana interpreta en moments diferents uns temes que s’entrelliguen i dialoguen amb la dansa d’Israel Galván.

Signa l’espai visual de Seises l’autor, director d’escena, pintor, escenògraf i il·luminador Carlos Marquerie, còmplice en el nou projecte escènic d’Israel Galván, un artista que viu immers en el flamenc des de la primera infantesa i que s’ha fet conegut, tant a Espanya i Europa com a l’Amèrica del Sud, els EUA o el Japó, per un llenguatge coreogràfic propi i per aplicar el baile flamenc als sons de la música clàssica. Ha guanyat tres premis Max i, entre moltíssimes més, ha creat coreografies amb mites de la dansa contemporània com el britànic Akram Khan (Torobaka; 2015). L’artista ja va passar pel Grec Festival de Barcelona l’any 1999 amb ¡Mira! Zapatos blancos / zapatos rojos, amb el cantaor català Miguel Poveda, i l’any 2017 amb La fiesta, on actuava amb el Niño de Elche i el cor Byzantine Ensemble Polytropon. Molt prolífic darrerament, l’artista va presentar el 2019 els espectacles Israel & Israel, on treballava amb intel·ligència artificial; El amor brujo, una lectura nova i singular de l’obra de Manuel de Falla estrenada al Dansa Metropolitana del 2019; Mellizo doble (un cop més amb el cantaor Niño de Elche) i La consagración de la primavera, estrenada al Temporada Alta del 2020. L’artista, que ha participat en diverses ocasions en el prestigiós Festival d’Avinyó, actualment és artista associat del Théâtre de la Ville de París.

Crítica: Seises - Israel Galván i l'Escolania de Montserrat

18/07/2022

També els escolanets tenen el seu "duende"

per Ramon Oliver

 

Que no, que no, Israel! Que així, no es taloneja! Que aquesta, no es forma de tocar les castanyoles! Que el flamenc, no s’ha de ballar mai d’aquesta manera ! I ja que aquest nou espectacle està plantejat per Galván com una mena de retorn als records de la infància , cal potser imaginar que les amonestacions que de tant en tant li deixa anar Helena Astolfi a Galván mentre aquest s’escarrassa per tal d’oferir-nos el bo i millor del seu art flamenc tan feliçment “sui generis” , potser  es fan ressò de les que devia rebre el nostre “bailaor” quan va començar a demostrar que això del purisme, no estava fer per a ell.  Al cap i a la fi, ell era fill de dos il·lustres representants del ball flamenc entès en la seva més  ortodoxa expressió. Però el nen, els hi va sortir força  més heterodox. I com també els hi va sortir del tot genial, no hi ha hagut (per sort) manera  de fer-li recuperar el seny . Tant és així que, fins i tot quan es disposa a tornar a sentir-se com un nen , i a entrar de nou a l’imponent catedral de Sevilla per tal de transmetre’ns les emocions que li despertava de petit el ball dels “seises” dansat per un grup de marrecs tres cops l’any, ho fa després d’haver-se dedicat una bona estona a mostrar-nos el flamenc que amaguen dins seu els pedals d’una bici que no porta enlloc . Després d’aquest preescalfament, Galván ja es mostra disposat a agafar els aires barrocs marcats per les partitures de Domenico Scarlatti ,  Antonio Soler, o aquell altre Alessandro Stradella , la música per a clavecí del qual, no fa pressentir el tràgic assassinat mai del tot resolt que el va convertir alhora en personatge destacat de la crònica negre. Ara, Galván se’ns presenta vestit com si s’hagués escapat d’un quadre d’un altre sevillà ben il·lustre, el pintor Diego Velázquez. Tot plegat , mentre l’espai escènic dissenyat per Carlos Marquerie es va omplint  de descontextualitzades andròmines flamenques o no tant flamenques , amb cert aire lúdicament enigmàtic. I mentre el mateix Galván es desdobla en dos per tal que Ramón Martínez li faci de doppelgänger, i li toqui quan calgui  les castanyoles quan ell mateix fingeix tocar.  

Galván, es mostra un cop més pletòric d’imaginació i de talent, sense renunciar tampoc a aquell humor subterrani que recorre sempre les seves creacions. Però a la nova proposta, admirable en molts sentits en cadascun dels seus apartats, li manca (encara; som davant d’un muntatge que està donant les seves primeres passes) per contra aquella integració que Galván sap donar-li als espectacles en les grans ocasions. Li sobra potser una mica de metratge en la seva secció central. I no acaba de trobar la fórmula, per tal que la tirant a breu aparició de l’escolania de Montserrat (que es fa esperar massa) mostri el seu encaix amb la resta del muntatge. Tal i com la podem veure ara ( i tenint en compte que les corals i el repertori que aquestes interpretin, aniran canviant de ciutat en ciutat) , aquesta secció final, es presenta com un bonic afegit, ben agradable de contemplar, però massa accessori dins la desnivellada dramatúrgia global. Galván és molt Galván, i el plaer està assegurat en cadascuna de les seves interpretacions. I els seus acompanyants escènics, volen també a gran altura. Però a ell li correspon aconseguir que aquest vol agafi més cohesió, i no perdi mai perspectiva