Francesc Moreno
Berta Riera
Jordi Busquets
Jordi Busquets
Janne Teller
CAET- Centre d’Arts Escèniques de Terrassa

Tres trames que s’entrellacen: La primera: un director de teatre barceloní es tanca en una biblioteca de Berna per escriure una obra sobre el turisme. La segona: el propietari d’un dels últims videoclubs de Barcelona, cineasta amateur, es veu forçat a tancar el seu negoci i rep pressions immobiliàries. I la tercera: una sèrie de ciència ficció que transcorre l’any 2050, en una Barcelona distòpica dividida entre partidaris i detractors del turisme. Tres llenguatges escènics diferents:  la conferència, que serveix per articular un discurs sobre el turisme en diferents etapes històriques; la fotonovel·la, on el que passa dins de la pantalla influeix en el què passa fora; i el teatre d’objectes per recrear escenes de ciència ficció.  Tres punts de reflexió sobre el turisme:  El paper d'una capital cultural històrica de la Mediterrània al segle XXI, la frontissa entre Àfrica i Europa i l'Europa del Sud com a "balneari" de l'Europa del Nord. I un tema d’actualitat del què parlar obertament, sense complexes i amb el distanciament que proporciona l’humor: la problemàtica del turisme de masses a Barcelona i les causes que se’n deriven.

Un viatge apassionant a través del turisme, la memòria i el cinema: Tours Stars Here.

Crítica: Souvenir

10/06/2015

Surrealismo destilado como si nos invitaran a una degustación de alcohol puro.

(...) Souvenir prometía ser una comedia alocada con el punto surrealista que Fèlix Pons imprime a todos sus proyectos personales. Y lo es, pero considero que se ha pasado tres pueblos. Surrealismo destilado como si nos invitaran a una degustación de alcohol puro. Situaciones disparatadas hasta decir basta, con una interpretación que busca estar forzada, pero que no entra ni con calzador.

Souvenir se nos vendió como una reflexión acerca la sobreexplotación turística que vive Barcelona en la última década y nos traslada a como sería la situación en un hipotético 2050, a través de proyecciones de vídeo. Ahí dejamos a los turistas mientras nos vamos a descubrir cómo el acto meta teatral nos sumerge en un nuevo dramaturgo que busca cómo escribir una obra sobre el turismo.

Hace casi dos meses, en el Espai Lliure vi Mammon, con el que (y manteniendo las distancias de años luz) Souvenir guarda ciertos paralelismos. Pons ha querido “copiar” el estilo narrativo que a menudo utilizan el tándem Nao&Marcel en Souvenir. Exagerando, eso sí todo el conjunto, personajes incluidos. Si a los primeros les funciona de perlas, a Pons le ha salido una obra que lejos de ser naturalista o creíble es un compendio de parches, al estilo patchwork pero con una suma de ingredientes que no encaja. (...)