Tres coreografies

informació obra



Intèrprets:
Kyle Abraham
Coreografia:
Kyle Abraham
Sinopsi:

El Ballet BC (Ballet British Columbia, Vancouver) té un repertori format per més de 45 peces, algunes de les quals les signen noms especialment coneguts de l'escena coreogràfica actual que van d'Ohad Naharin a William Forsythe passant per Emily Molnar, que precisament és la directora artística de la companyia des de l'any 2009. Ella és una de les tres autores que portaran a Barcelona les seves creacions, interpretades pels membres d'aquesta companyia formada per divuit ballarins i ballarines. Molnar va ser integrant del Ballet Nacional del Canadà i també solista del Ballet de Frankfurt. El novembre de 2018, el Ballet British Columbia va estrenar la seva creació To this day, que ara veurem a Barcelona. És una coreografia a ritme de blues i de la guitarra de Jimi Hendrix en la qual els intèrprets, vestits de colors vius, converteixen en moviment el so dels instruments, però també són capaços de deixar espai als silencis, un element habitual en el treball d'Emily Molnar. Els enllaça amb les cançons i els converteix en petites peces de teatre físic mut que introdueixen una nota d'humor en el conjunt.

Amb la coreografia de la directora artística del Ballet BC, com es coneix també aquesta formació de dansa contemporània, podrem veure dues peces més. Una, la signa Sharon Eyal, una artista nascuda a Jerusalem que va ballar a la Batsheva Dance Company. És coautora amb el també israelià Gai Behar de Bedroom Folk, una coreografia amb música electrònica d'Ori Lichtick per a divuit intèrprets creada per al Nederland Dans Theater. És una peça tan hipnòtica i salvatge com atrevida i plena d'energia que arrenca amb uns solos amb elements gairebé humorístics i acaba en espectaculars moments de grup.

La canadenca Crystal Pite, resident a Vancouver, és l’autora de la tercera coreografia, Solo Echo. Té com a base dues sonates de Brahms i dibuixa un recorregut entre l'adolescència i la maduresa, amb parada en tot allò que anem perdent en el trajecte. Set intèrprets ballen Solo Echo, una bona mostra de les possibilitats de la dansa com a vehicle d'expressió poètica.

Finalista a dansa de repertori i clàssica. Premis de la Crítica 2019

Crítica: Tres coreografies

09/07/2019

Febre cinètica

per Clàudia Brufau

Sense fer massa soroll; oh sorpresa! Tres coreografies creades per dones en un programa d’una companyia com el Ballet British Columbia de Vancouver –que compta un nombrós elenc de ballarins i un repertori que ha sumat una quarantena de peces des que es va fundar el 1986. En el món de la dansa hi ha en proporció moltes més dones que en altres arts, tot i això, les oportunitats i el reconeixement de les creadores encara deixa molt que desitjar. Per Emily Molnar, que porta deu anys al capdavant de la formació, el programa presentat al Grec no és per mostrar el potencial de les dones, sinó senzillament la diversitat de llenguatges de la companyia. El Ballet BC va presentar Bedroom Folk, de Sharon Eylal, To this day de la mateixa Emily Molnar i Solo Echo de Crystal Pite. Tres peces amb moviment propi, però que alhora es deuen als seus llinatges; la dansa d’Eylal recorda al llenguatge d’Ohad Naharin i en el cas de Molnar, de William Forsythe, i Pite, una barreja de Forsythe i Jirí Kylián.

Sota una partitura sincopada, Bedroom Folk arrenca amb catorze ballarins vestits en mallots i malles negres que contrasten amb el fons tenyit de llum taronja. Des del primer gest angular, els moviments excèntrics dels ballarins atrapen la mirada. Articulen els moviments com insectes o com robots? Amb solemnitat tribal salpebrada d’ironia, els ballarins segueixen el ritme palpitant de la música d’Ori Lichtik. Tota l’estranyesa encomanadissa de l’inici, però, es dilueix a mesura que la coreografia evoluciona en una peça coral més estàndard de dansa contemporània.

Com si poguessin surfejar la música, els ballarins derrapen al so mític de la guitarra de Jimi HendrixTo this day és la coreografia que Emily Molnar va crear per celebrar deu anys al capdavant de la companyia, un homenatge al disc Blues. Es tracta d’una coreografia acolorida, tant a nivell metafòric com figuratiu –gràcies al vestuari dissenyat per Kate Burrows. En la coreografia que confronta l’individu amb els grups, els ballarins encarnen tant la figura d’estrella del rock i com també la de groupies devots. To this day és una experiència col·lectiva, que flirteja tímidament amb el deliri de Hendrix.

De Hendrix a Brahms, en cinc minuts. El programa va culminar amb la joia de la nit, Solo Echo, de la coreògrafa canadenca Crystal Pite. Inspirada en “Lines of Winter”, un poema de Mark Strand, la coreografia s’embarca en un viatge que parteix de l’adolescència per arribar a la maduresa i la pèrdua que s’experimenta amb el pas del temps, sota dues sonates de Brahms per a violoncel. La neu cau suaument al fons de l’escenari. En la primera part, Pite teixeix la peça en solos i duets que es desplacen i giren incessantment sobre l’escenari. Cada gest, petit o gran, i fins i tot el més funcional atresora pura poètica plena d’emocions contingudes. Ara bé, la coreògrafa serveix la millor delicatessen coreogràfica en la segona part, en la que esculpeix els set ballarins en agrupacions arquitectòniques mal·leables, en les que el grup dona suport o deixa anar a l’individu. Arrenglats en una fila, com si fossin una sola persona, els ballarins cauen un per un, petites morts que poden evocar a les pèrdues d’amics o família, però també a «jos» del passat. Quan queda l’últim ballarí sol sobre l’escenari, la imatge emana pau.