Tres coreografies

informació obra



Intèrprets:
Kyle Abraham
Coreografia:
Kyle Abraham
Sinopsi:

El Ballet BC (Ballet British Columbia, Vancouver) té un repertori format per més de 45 peces, algunes de les quals les signen noms especialment coneguts de l'escena coreogràfica actual que van d'Ohad Naharin a William Forsythe passant per Emily Molnar, que precisament és la directora artística de la companyia des de l'any 2009. Ella és una de les tres autores que portaran a Barcelona les seves creacions, interpretades pels membres d'aquesta companyia formada per divuit ballarins i ballarines. Molnar va ser integrant del Ballet Nacional del Canadà i també solista del Ballet de Frankfurt. El novembre de 2018, el Ballet British Columbia va estrenar la seva creació To this day, que ara veurem a Barcelona. És una coreografia a ritme de blues i de la guitarra de Jimi Hendrix en la qual els intèrprets, vestits de colors vius, converteixen en moviment el so dels instruments, però també són capaços de deixar espai als silencis, un element habitual en el treball d'Emily Molnar. Els enllaça amb les cançons i els converteix en petites peces de teatre físic mut que introdueixen una nota d'humor en el conjunt.

Amb la coreografia de la directora artística del Ballet BC, com es coneix també aquesta formació de dansa contemporània, podrem veure dues peces més. Una, la signa Sharon Eyal, una artista nascuda a Jerusalem que va ballar a la Batsheva Dance Company. És coautora amb el també israelià Gai Behar de Bedroom Folk, una coreografia amb música electrònica d'Ori Lichtick per a divuit intèrprets creada per al Nederland Dans Theater. És una peça tan hipnòtica i salvatge com atrevida i plena d'energia que arrenca amb uns solos amb elements gairebé humorístics i acaba en espectaculars moments de grup.

La canadenca Crystal Pite, resident a Vancouver, és l’autora de la tercera coreografia, Solo Echo. Té com a base dues sonates de Brahms i dibuixa un recorregut entre l'adolescència i la maduresa, amb parada en tot allò que anem perdent en el trajecte. Set intèrprets ballen Solo Echo, una bona mostra de les possibilitats de la dansa com a vehicle d'expressió poètica.

Finalista a dansa de repertori i clàssica. Premis de la Crítica 2019

Crítica: Tres coreografies

09/07/2019

Una dansa precisa, energèctica, per a un gran àmbit de públic

per Jordi Bordes

Ballet BC ha debutat a Barcelona amb un programa molt ben equilibrat: Bedroom folk es caracteritza per l'elegància, amb una composició coral pautada amb un tiralínies i amb una dansa inquieta però sense contacte. Uns moviments abstractes amplis, partint de la verticalitat de la dansa més clàssica però amb un joc de llums i un univers musical molt suggerent; To this day transmet la celebració dels 10 anys d'Emily Molnar com a directora de la companyia a través d'un vestuari colorista, una música que evoca a Jimmy Hendrix, i un moviment que patina de banda a banda de l'espai, donant breus instants a la intensitat però amb un ritme trepidant i uns cossos que aguanten l'equilibri i mantenen la precisió, mentre van accedint als exercicis de terra i contactant puntualment entre els ballarins; Finalment Sollo Echo torna a un vestuari auster (tem mateix tall per a homes i per dones) amb uns moviments que s'alternen entre ells i elles, indistintament. Una peça de contrast, amb molta més coreografia horitzontal, utilitzant e, terra i propiciant el contacte entre els ballarins, fins a arribar a l'extrem de trepitjar-se les espatlles, sense fer-se mal com un pas més de la peça. La intensitat dels intèrprets també va in crescendo, coreografia a coreografia. Del treball nítid i neutre, a uns moviments, acompassats, que alternen solos, duets i corals ik que van agafant intenció i punts de teatralitat evident, sense deixar mai de controlar cada múscul del cos. 

Ballet BC ha respost perfectament als espectacles de nit de l'Amfiteatre Grec: que siguin vistosos per a gaudi d'un ampli segment de públic.Els que coneixen la dansa, disfruten del seu  preciosisme i de les formes que transiten des de les passes de ballet a la més contemporània. Els que no en coneixen tant, atrets per un joc de llum, un epsai sonor implacable i per una precisió, elasticitat i fortalesa, que estan ja a mig camí de la companyia de circ, Sense fer salts mortals el seu domini del cos i el moviment és comparable al domini de l'acrobàcia.