Un trozo invisible de este mundo

informació obra



Autoria:
Juan Diego Botto
Direcció:
Sergio Peris-Mencheta
Intèrprets:
Juan Diego Botto, Astrid Jones
Escenografia:
Sergio Peris-Mencheta, Carlos Aparicio
Vestuari:
Carlos Aparicio
Il·luminació:
Valentí Álvarez
So:
Carlos Bonmati, Pelayo Gutiérrez
Composició musical:
Alejandro Pelayo, Edit Piaf ('Plus blau que tes yeux')
Ajudantia de direcció:
Rosalía Martínez
Producció:
Producciones Cristina Rota, Teatro Español
Sinopsi:

Una història irònica, divertida i dramàtica alhora sobre exili i immigració a partir del testomoni de cinc personatges reals coneguts gràcies a la col·laboració de diverses ONGs. Un agent de policia que pensa que en aquest país no hi cap ningú més. Un immigrant que truca a la seva dona des d'un locutori i, entre divertides desavinences i confusions, explica com li van les coses i la duresa de la distància. Una dona subsahariana que explica al seu fill com va viatjar a Europa i els obstacles que va trobar al ‘primer món’. Un jove que relata la seva experiència davant la tortura a l'Argentina de la dictadura de la Junta militar dels 70, i un home que, carregat de sarcasme, filosofa sobre què suposa estar lluny de casa i perdre-ho tot per un exili polític.Sense paternalismes, sense condescendència i sense tòpics, aquesta obra mira de posar nom i cognoms a aquelles persones que sovint només coneixem a través de les xifres i estadístiques dels titulars de premsa.

Crítica: Un trozo invisible de este mundo

29/09/2013

Maletes buides, aforament ple

per Jordi Bordes

És una de les obres unànims de la temporada. Ple fins a la bandera i aclamació final del públic, nomes apagar-se els llums de la darrera història. Juan Diego Botto es desplega amb diferents personatges que, com si fos fortuïtament, aniran trobant-se en aquest relat que defineix prou bé una societat injusta. Del Primer amb el Tercer Món (evidents mostres de com es pateix en un Centre d'Internament per a immigrants "il·legals"). Del poder militar, davant del democràtic (amb l'ombra de la dictadura militar argentina en la quarta i cinquena història). De la fragilitat i la competència dels immigrants lluitant per sobreviure (des d'una trucada franca en un locutori). I de la controvèrsia de com conviure les diferents cultures, que cal reivindicar-les diferents i, per això, (segons exposa cínicament el funcionari que remou maletes en una cinta d'aeroport) refusa la seva barreja, argumentant que no és cap mesura racista si no que atén a la "voluntat divina" de garantir la diferència. (!)

Botto i Astrid Jones interpreten uns personatges fràgils, cínics, covards, derrotats. Tot el que explica és commovedor i s'utilitza un suggerent espai escènic i una forma d'interpretar gens sobreactuada. Tot i així, sembla haver-se construït des d'un estrany pudor en el que no es respira tota la veritat que necessiten aquests personatges. La sensació (a excepció de la primera peça que és excepcional per la capacitat de girar l'empatia cap a aquesll simpàtic operador de maletes) és que no fereix. Les maletes de Un trozo invisible de este mundo estan buides. Ben diferent eren les de L'actriu Lucila Teste (Hija de la dictadura argentina) o de la de Victòria Szpunberg (La marca preferida de las hermanas Clausman) que feien un cru i dolorós retrat del passat dels seus familiars fent inventari de fotos, discos i revistes. Botto, afectat directament per la mateixa dictadura, en canvi, sembla voler-se allunyar del cas personal.