Uncanny Valley

informació obra



Text:
Thomas Melle
Intèrprets:
Thomas Melle
Vídeo:
Mikko Gaestel
Dramatúrgia:
Martin Valdes – Stauber
Producció:
Münchner Kammerspiele
Autoria:
Sergi Belbel
Direcció:
Sergi Belbel
Sinopsi:

Un robot amb la veu i el cos de l’escriptor Thomas Melle. Aquest serà el protagonista d’Uncanny Valley, un espectacle del prestigiós  col·lectiu alemany Rimini Protokoll —que arriba per primera vegada a Temporada Alta— que vol reflexionar sobre la relació entre homes i màquines. Què passa quan es fa una còpia d’una persona? Les còpies i els originals competeixen o s’ajuden entre si? El títol d’Uncanny Valley prové, de fet, d’una hipòtesi en el camp de la robòtica que afirma que, quan les rèpliques robòtiques s’acosten massa a l’ésser humà, causen rebuig i desconfiança.

Crítica: Uncanny Valley

24/11/2018

La intel·ligència artificial ja és de làtex

per Jordi Bordes

El futur ja és aquí. Avui, un androide pot posar en escac el pensament racional de l'home. Ho fa, de moment, a partir del raonament d'un dramaturg (Thomas Melle) que decideix enfrontar-se a la seva ombra. Com si juxtaposés la seva realitat a la d'un dels fundadors de la informàtica, Alan Turing, en què ha de discernir si s'està comunicant amb una altra persona o amb una màquina. Un espai inquietant, com aquesta vall que descriu el propi autor (personificat en android) i que permet imaginar les profunditats de la seves depressions psíquiques. La màquina ha arribat per quedar-se, inicialment com a ajuda dels mortals. Però, si avui els robots, ja desplacen els treballadors en les cadenes de muntatge, qui no s'atreveix a pensar que també el pot excloure de la línia d'evolució humana, quan aprenguin a superar el botó que els desconnecta. Ens trobem en un cas palpable del que planteja Alba (o el jardí de les delícies). El robot que posava en escac el drama de Les tres germanes en versió androide ja no té la forma preciosa i idealitzada. Ara es presenta a imatge i semblança de Melle, amb les seves reflexions filosófiques i preguntant-se qui és més fictici si l'androide-actor o el públic que procura comprendre'l. On queda el codi de la ficció? Com una escena mimèticament idèntica projecta mons diferents en els espectadors, dia a dia.

El col·lectiu Rímini Protokoll s'havia cuidat de parlar de comunitats més aviat invisibles. Com els camioners de l'Europa de l'Est que transporten mercaderies per tot el continent (Cargo). Més tard, es va atrevir a convertir la platea en un Parlament amb una decisió absoluta (Deutschland2) Roger Bernat s'hi va voler aproximar amb la seva versió de Hamlet (Please continue, Hamlet), en què els testimonis i l'investigat eren actors però fiscal i jutge procedien de la carrera judicial. Uns membres del públic exercien de jurat i decidien, a partir del que es dictaminava a l'escena, si se'l declarava innocent o culpable. Ara, Stefan Kaegi ha deixat de donar llum als oficis amagats, puntualment (ja prepara una altra peça sociològica a l'Havana amb familiars de revolucionaris cubans). I decideix il·luminar sobre la condició humana amb un androide. Sense la incertesa que pronostica Isaac Assimov amb la seva literatura de ciència ficció, desperta interrogants sobre la humanitat. Introduir un robot a escena ja no és una excentricitat, ja no és un joc d'algoritmes (Teatronika, TNT 2017) o una provocació com el No future yes (TNT 2018), si no que és un veritable debat filosòfic sobre els límits de la humanitat. Qui desconnecta el futur que ja és aquí, si es descobreix que pot ser anihilador? Aquesta és la pregunta situat en una vall inquietant, a l'espectativa del proper movment d'escacs de Deep blue.