Un robot amb la veu i el cos de l’escriptor Thomas Melle. Aquest serà el protagonista d’Uncanny Valley, un espectacle del prestigiós col·lectiu alemany Rimini Protokoll —que arriba per primera vegada a Temporada Alta— que vol reflexionar sobre la relació entre homes i màquines. Què passa quan es fa una còpia d’una persona? Les còpies i els originals competeixen o s’ajuden entre si? El títol d’Uncanny Valley prové, de fet, d’una hipòtesi en el camp de la robòtica que afirma que, quan les rèpliques robòtiques s’acosten massa a l’ésser humà, causen rebuig i desconfiança.
Quin títol tan encertat. Uncanny Valley (Vall Inquietant) és una teoria
de la robòtica que indica el punt més baix en l’escala d’acceptació
humana de la presència d’un robot, quan un androide prova d’assemblar-se
a una persona però no ho aconsegueix i queda aïllat en una
desconcertant terra de ningú. El cap de setmana de la creació
contemporània del festival Temporada Alta de Girona va començar
divendres passat amb aquesta proposta del premiat col·lectiu berlinès
Rimini Protokoll, i en particular de Stefan Kaegi, que el 2008 va
mostrar en els enyorats Radicals del Lliure de Rigola Cargo Sofia,
instal·lació-viatge documental interpretat per camioners búlgars, cosa
fina(...)