Pau Masaló, Ferran Dordal, Gemma Beltran
Cristina Arenas, Eduard Autonell, Melcior Casals, Marina Congost, Àlex Moreu, Júlia Rodón
Joana Martí
Joana Martí
Eduard Autonell
Gemma Beltran

Com serà el futur? Ens espera, com apunten alguns, un sistema postcapitalista basat en la col•laboració? Es faran realitat les idees de Thomas Moore, el pare de la literatura utòpica, i entrarem en una societat igualitària i més feliç en què la propietat privada ja no sigui la base de tot? S'ho pregunta un espectacle que combina el teatre i les intervencions documentals per parlar-nos sobre el concepte d'utopia. Tot, a partir de la història d'Àlex Moreu, un actor que va néixer el 1973 i que fa més de quinze anys va deixar la ciutat per anar a viure, lluny de tot, al Pirineu francès, amb una comunitat formada per prop de quaranta persones (els "utopians") a la recerca d'una forma nova d'organització social que els garanteixi la felicitat. Però ha passat el temps i el projecte és en un punt mort. Què passa i com han arribat on són? Ens ho explica el mateix actor en una ficció escènica amb notes biogràfiques que transcorre en una cambra plena de llibres, una proposta singular que treballa amb diverses capes estètiques i diferents nivells de realitat.

És el muntatge guanyador de l'últim premi Adrià Gual de l'Institut del Teatre, dedicat a donar suport i visibilitat als valors emergents de l'escena. L'ha creat la Companyia Ignífuga, els membres de la qual defensen que el teatre de text ja no pot competir amb altres disciplines a l’hora de construir una acció transparent. D'aquí que vagin més enllà de la narrativitat per carregar-se d’una visió crítica i política del món que els envolta. Ja ho va fer amb espectacles com Kohlhaas, una discussió festiva sobre la idea de revolució, que es va veure al Grec 2016 Festival de Barcelona i que, com tots els seus espectacles, ofereix al públic una vivència no només intel•lectual, sinó també emocional.

Crítica: Utopia

20/07/2017

Un festival utópico exquisitamente crítico

Un gran mesa alargada nos recibe nada más entrar en la sala; a la izquierda un pequeño apartamento como escondido en la oscuridad. Sobre la mesa un pantalla. Como se nos introduce en el programa de mano estamos delante de un collage de experiencias ante el significado de la palabra 'utopía'.

En la mesa nos reciben sentados 5 actores/conferenciantes: Cristina Arenas, Eduard Autonell, Melcior Casals, Marina Congost y Júlia Rodon. La línea que separa el personaje del intérprete es fina. Siguiendo por la moda de mantener el nombre del actor al personaje se busca la máxima naturalidad. Melcior Casals ejerce de sabio, el será el encargado de exponer las diversas teorías político-social-filosóficas entorno al concepto de utopia. El resto de los ponentes se dedicarán a intentar entorpecer el discurso, intentando aportar sus propias experiencias para aportar ritmo.

Entre esas piedras en el camino del Melcior destaca una sublime Cristina Arenas, que utiliza la mejor arma, el humor. Sus acotaciones son hilarantes. Al igual que Marina Congost que intenta contener la verborrea filosófica de su compañero de mesa, pero que al no conseguirlo, las caras y los gestos que nos muestra son memorables.

La mesa representa la parte teórica de la utopía, la explicación de aquello que algunos han soñado con alcanzar en algún momento de sus vidas. A su lado nos encontramos una habitación donde reside Àlex Moreu, que harto de la vida en la ciudad, de tener que actuar por intereses, se marcho a vivir al campo en una cabaña, con sus normas e intentando sobrevivir sin o con poco dinero. Volviendo de alguna manera a recuperar la vida de las sociedades primitivas: el trueque, el cooperativismo, las personas. Él vive en su propia utopía, ha creado su comunidad utópica. No todo es teoría también hay práctica.

(...)

La mezcolanza que en un montaje normal seria too much, la Companyia Ignífuga con la fantástica dramaturgia de Pau Masaló i Ferran Dordal (ganadora del Premi Adrià Gual 2016, que otorga el Institut del Teatre) ha conseguido dotarlo todo de un sentido y de que mientras te ríes de los momentos más surrealistas del montaje, esa 'surrealidad' te lleve a cuestionarte las preguntas que subyacen continuamente del mensaje.

Utopia es un montaje crítico con la sociedad hipócrita que nos rodea, aquella que busca su propia utopia, a medio camino en una búsqueda de la felicidad pero siempre desde la búsqueda del propio beneficio. El público no es un agente pasivo, durante todo el espectáculo si per propia voluntad, cada persona no se ha cuestionado así misma, tendrá su momento final para hacerlo, aquí nadie sale indemne.

(...)