Yelow towel

Dansa | Nous formats

informació obra



Sinopsi:

De petita, Dana Michel tenia el costum de posar-se una tovallola groga al cap per tornar-se rossa, com si així es pogués convertir en una altra persona. A YELLOW TOWEL revisita aquest univers escapista d’alter egos en un ritual performatiu que busca evitar tot tipus de censura. Tot combinant austeritat i absurditat, s’endinsa en els tòpics de la cultura negra i els éssers marginals, i els subverteix per veure si és capaç d’encaixar-hi. Ens convertim en testimonis de l’aparició d’una estranya criatura que emergeix d’aquesta intensa excavació, la lenta i desconcertant metamorfosi de la qual seguim amb fascinació. Assistim a una espècia d’exorcisme en Technicolor.

YELLOW TOWEL es va estrenar fa deu anys, el 2013, i, actualment, Michel l’està revisitant: passant de nou per les investigacions, les converses i les preguntes que van fer emergir aquest treball a través de la conceptualitzacó i publicació de la partitura de la peça, que ha dut a terme amb Michael Nardone i que també es presentarà en el marc del Festival. Aquesta presentació és especialment valuosa perquè permet aprofundir en qüestions compartides per les línies i les preguntes curatorials d’aquesta edició com ara l’ètica de la inscripció, la possibilitat de trobar formes de compondre que possibilitin gestos fugitius, així com la llegibilitat i l’abstracció en la dansa.

YELLOW TOWEL […] pren la forma de tot el que veu, sent i ensuma, per acabar escopint tota substància, so i pensament, tots i cadascuns dels bocins minerals que es troba pel camí, no tant per transformar-los, sinó per dinamitar de dalt a baix aquest maleït el sistema. Al marge de tota interpretació, després de presenciar alguna de les seves performances es fa evident que hem viscut una cerimònia necessària. Amb la innegable i muda urgència social, atractiu, humor dolorós, i l’estranya bellesa hipnòtica i pertorbadora que caracteritza els seus solos, Michel s’acosta a aquesta experiència a través de la lent d’allò fantàstic, eufòric, al·lucinogen”. —James Oscar

Crítica: Yelow towel

24/02/2024

Acció, mode on; públic mode off

per Jordi Bordes

En l'imprescindible accés a la diversitat dels escenaris calen obres com aquesta: Una nena negra somiava amb els cabells rossos de la Sireneta de Disney. Per simular-ho, s'hi posava una tovallola groga embolicant-los. Els patrons que els massmedia projecten a tothom, obvien les frustracions que es poden generar. El retrat de l'èxit no pot ser únicament de trets de persones blanques i tampoc és adequat modificar a conveniència de les majories occidentals, els altres referents (Bàrbara Mestanza en feia una denúncia prou explícita a Pocahontas). Dana Michel ho retrata amb un quadre sobre fons blanc, ben nítid. L'espectacle, estrenat el 2013 s'ha recuperat en l'edició actual del Sâlmon. Es percep que hi deu haver un relat latent en l'acció de la performer en la que seria la seva habitació d'adolescent, però s'ha oblidat de tenir en compte el públic.

La primera demostració que s'ha quedat obsessionada en el seu món, és que la peça que tenia una previsió de 60 minuts, en va acabar durant 20 minuts, ben bons. Hi ha uns micros instal·lats a terra per poder captar possibles efectes sonors que, en prou feines, són utilitzats. El darrer dispositiu, cobert sota d'un plàstic blanc, arriba ja a deshores, quan tot s'ha perdut.

Contínuament el personatge remuga. No se sap si insulta la seva contradicció o si recorda els seus jocs infantils, porta endins de la seva cambra, allà on tot és possible. Sense projectar la veu, sense micro, sense sobretítols converteixen la parla en un gest opac, que permet imaginar, però que li falten dades per construir un relat propi.

Més clares són les accions que desenvolupa. D'entrada, avança com si fos una autòmata en les seves primeres lliçons, en un moviment interessant i tècnic que va descobrint la identitat del personatge. Durant l'acció van sortint elements que proven de reprendre un desig que és una frustració. Accedir al sofà d'aire en forma de petxina gegant és un camí infructuós, deficient, incòmode, que no aconsegueix projectar la imatge de puresa de Disney. Beure's un litre de llet pot ser un beuratge màgic per aclarir els seus cabells. L'intent de tenyir-se'ls, raspallar-se'ls per treure's les ondulacions o de posar-se una perruca no aguanta ni l'intent.

Pel que fa a la música, és un altre espai carregat d'incògnita. Va des de les cançons de treball al camp (o a les presons). The Wooster group americà va rescatar aquell món a The B-side, també des d'una notable lentitud i intimitat, però que va arribar revelador al públic. Ara, Michel salta d'aquest univers (tit intentant fer sonar un trompeta que mai avança del primer espetec) fins a escapar-se amb el Tubular bells de Mike Oldfield. Un final brillant, que potser voldria trobar una connexió artística més enllà de l'aspecte físic. És una llàstima intuir que h ha un món interior que desborda veritat, però que oblida el públic.

És cert que hi ha obres ambientals, contemplatives, que poden generar imatges i pensaments que commouen, però si la majoria del públic entregat rep amb aplaudiments freds, es constata que la llavor ha caigut al vessant del pedregar.