73 raons per deixar-te

informació obra



Autoria:
Jordi Cornudella, Witold Gombrowicz
Composició musical:
Jordi Cornudella
Text:
Guillem Clua
Intèrprets:
Abel Folk/ Àlex Casanovas, Mercè Martínez , Mone Teruel , Marc Pujol
Direcció Musical:
Andreu Gallén
Producció:
Focus, Bitò Produccions
Companyia:
cia Teatrebrik
Sinopsi:

La Mercè i en Toni fa tres anys que estan junts. Van tenir un enamorament de focs artificials, un “flechazo”, i malgrat les seves diferències, tot indicava que serien una parella ideal. Però no ha estat així. La seva relació no ha funcionat i quan els veiem per primer cop, s’estan tirant els plats pel cap. L’amor incondicional s’ha convertit en odi, les virtuts en defectes i els motius per deixar-se es multipliquen fins a arribar a setanta-tres. 

Tots dos es veuen obligats a començar una nova vida separats. Això sí, per tirar endavant no estaran sols: compten amb el suport dels respectius consogres. El pare de la Mercè i la mare d’en Toni no se suporten des del primer dia que es van conèixer, però la separació dels seus fills els obligarà a acostar-se i portarà la seva relació familiar al límit. 

De la mà d’aquests personatges, descobrirem la història d’amor dels joves, des de l’enamorament inicial fins a la ruptura, passant per la convivència, les discussions i el dia a dia que mai no surt a les pel·lícules. Tots quatre es veuran obligats a reflexionar sobre l’amor, el desamor, el pas del temps i el valor de les segones oportunitats.

L’amor està condemnat a extingir-se? Totes les relacions tenen data de caducitat? Si és així, de què serveix la felicitat si al final sempre acabem sols? 73 raons per deixar-te, el Musical aborda totes aquestes preguntes en un musical que ens farà riure i somriure, però també plorar... i on el concepte de final feliç potser no és el que ens esperem d’una comèdia romàntica.

Crítica: 73 raons per deixar-te

29/11/2015

Un repartiment per damunt dels cànons

per Christian Machio

Entre la nostra dramatúrgia hi ha qui coneix, estima i fins i tot s’arrisca a provar en el gènere del musical. És el cas de Guillem Clua, qui ja va demostrar la seva solvència en aquest terreny amb Killer (espectacle d’èxit que, per cert, ha traspassat fronteres) i ara hi torna amb 73 raons per deixar-te, una comèdia musical que si ens diguessin que es tracta d’una adaptació local d’un èxit de l’off Broadway de fa uns quants anys, ens ho creuríem.

Però als nostres escenaris acumulem prou experiències com per adonar-nos que conèixer de prop el món del teatre musical no té per què ser garantia d’un bon espectacle. No és el cas de 73 raons, que s’ajusta als cànons de comèdia romàntica musical de petit format i tall clàssic amb la única pretensió de fer passar una estona agradable. I potser per moments s’hi ajusta massa i tot, a aquests estàndards que el públic català coneix prou bé a través de títols com Estan tocant la nostra cançó, Amants o el T’estimo ets perfecte ja et canviaré, amb que els cronistes de torn no deixen de fer-ne constant paral·lelisme en tant que comparteixen direcció escènica (Elisenda Roca) i musical (Andreu Gallén) amb la darrera producció del títol.

Així, dins dels cànons i sense pretendre anar gaire més enllà, 73 raons per deixar-te desgrana aquella relació actual de parella urbanita de classe mitja incapaç d’aguantar el desgast del dia a dia. Doble estranya parella la que planteja Clua per tancar dins d'un mateix marc de convivència. D’una banda, la d’una noia pija (Mercè Martínez) i un noi indignat (Marc Pujol) que decideixen viure plegats tan sols unes setmanes després de coneixes entre la càrrega policial del desallotjament de Plaça Catalunya. I de l’altra, el pare d’ella (Abel Folk) i la mare del jove (Mone Teruel), que tots dos junts ofereixen els millors moments de la vetllada.

Al llarg de la funció Clua té prou habilitat com per despertar en l’espectador aquell moment de nus a la gola sense enviar en orris l’essència còmica del relat, però qui n’apuntala l’èxit és sense cap mena de dubte el repartiment. Al marge de que damunt d’un escenari Mercè Martínez és en realitat nord-americana i ella encara no ho sap, són els quatre protagonistes els qui sobresurten i de quina manera per damunt d’altres elements com la partitura de Jordi Cornudella o una escenografia (Ricard Prat i Coll) que no sempre hi juga del tot a favor a l’hora de recrear diferents espais i que només funciona en tota plenitud quan l’acció té lloc dins d’un vagó de metro.

El metro, la metàfora del viatge vital amb parades on no saps si baixar o fer-ne transbordament, és un dels eixos de la funció i alhora defineix sense pudor on té lloc l’acció. Aquí som a Barcelona. I és un punt a favor considerar que si als musicals de Broadway rimen “dark” amb “Battery Park” o “time to spare” amb “Times Square”, aquí “perdem els estreps” quan arribem a “Lesseps” o considerem que la protagonista no és tan mala “nana” en arriba a “Fontana”.


Trivial