Machine Dazzle, Mariola Membrives (convidada especial), Quim Pujol
Machine Dazzle
Joan Teixidó
Jimin Brelsford
Pomegranate Arts
Damiano Michieletto

I si expliquem la història d'Amèrica a còpia de música i cançons? Ho fa el protagonista d'un muntatge que no és el que us penseu. A més de música i talent, aquí hi ha plomes, activisme i un ritual que us conduirà a l'èxtasi col·lectiu.

Aquest muntatge farcit de cançons i vestuaris impossibles que, en la versió original, dura 24 hores i inclou més de 246 cançons (entre temes originals i preexistents) recorre la història dels EUA des del naixement del país, l'any 1776, fins avui. Són prop de 240 anys, sí. Esteu disposats a desconstruir-los, reimaginar-los, reinventar-los i recrear-los? Taylor Mac, nom d'un artista que utilitza el mot "judy" (amb minúscula) com a pronom de gènere, ho fa des del 2011, quan va començar a treballar en aquesta producció en un pub de Nova York. De seguida es va veure (sovint en el format abreujat que ara arriba a Barcelona en exclusiva a Europa) per escenaris de tots els EUA. I la història musical de Taylor Mac sobre com es construeixen les comunitats a partir de la lluita conjunta contra l'opressió, destrucció i marginació va acabar convertida en un èxit espectacular. Sí, això és una reflexió profunda sobre els EUA però, també, sobre el món actual en conjunt, una combinació valenta, extravagant i engrescadora de música, activisme i entreteniment, embolcallada en els vestits del dissenyador Machine Dazzle. El públic té un paper actiu en una funció en què acaba sent tan protagonista com el mateix Taylor Mac. El ritual que oficia aquest artista singular és tota una celebració entusiasta de la vida i de la diferència, una cerimònia de masses amb capacitat de transformar-nos l'existència. En aquestes funcions sempre hi ha convidats locals, així que espereu veure sobre l'escenari alguna cara coneguda...

Finalista a espectacle internacional Premis de la Crítica 2019

Crítica: a 24-decade history of popular music

17/07/2019

Pride Mac

Donde se cruzan el cabaret, el concierto y la performance. En ese punto se sitúa la showwoman Taylor Mac, con una personalidad arrolladora y sin pelos en la lengua.

La artista queer sabe perfectamente dar al público lo que quiere, cumpliendo todos los tópicos de buena superstar: alabar la ciudad que visita, invitar al show a artistas del lugar y comentar algunas de las noticias más destacadas. Entre risas, purpurina y una potente voz con banda en directo, judy (así le gusta que la llamen) propone un espectáculo que combina orgullo, ironía, buena música y una actitud proactiva de los espectadores. A lo largo de la obra, interactúa con todo el que se cruza en su camino –literal y metafóricamente-, y no escatima en imaginación para convertir el lugar en un día del orgullo hetero, en un bar con alcohol, sexo y Drag Queens o en un baile de instituto gay.

Sin duda, este último momento es el más interesante. En él, la estrella del espectáculo se adueña de una canción de trasfondo derechista y propone a los espectadores que la bailen abrazados a una persona de su mismo sexo. Ya sea por un punto de resistencia homófoba o por no tener ganas de pegarse al sudor de un cuerpo ajeno, lo cierto es que no todo el mundo se toma la sugerencia en serio. Pero aquí no valen medias tintas: la artista insistirá el tiempo que haga falta hasta lograr que la acción poética se realice. Y hay que decir que, cuando se consigue, el momento tiene una belleza hipnótica.

Al lado de judy, cabe destacar la difícil misión de Quim Pujol, que tiene que integrar la traducción in situ con el resto del espectáculo sin detener el ritmo ni la festividad. Lástima que las letras de las canciones no estén también traducidas, pues hay muchos matices en ellas que se pierden si no se domina bien el inglés.

Con todo, lo cierto es que el tono reivindicativo queda a veces enmascarado por la espectacularidad. Y es que fundamentalmente se trata de un show para el disfrute y, no nos engañemos, en su mayor parte repite las consignas que su público ya defiende. Salimos del teatro pensando lo mismo que ya creíamos al entrar, pero con la sensación alegre de haber pasado un rato muy entretenido. Y es que es innegable que Mac maneja con soltura una fiesta continua llena de sorpresas y buen humor.