¡Ay, Carmela!

informació obra



Intèrprets:
Savina Figueras, Frank Capdet, Arnau Comas
Escenografia:
Victor AlGo
Il·luminació:
Victor AlGo
Vestuari:
Victor AlGo
Coreografia:
Bealia Guerra
Caracterització:
Núria Llunell
Ajudantia de direcció:
Helena Font
Companyia:
Gataro
Dramatúrgia:
Roger Torns
Sinopsi:

Carmela i Paulino són dos artistes que recorren España en una tartana. Són dos perdedors a una guerra on tots perden. En mig d’aquesta contesa, ells continuen treballant, continuen recorrent els pobles de l’Espanya republicana. Una nit creuen la frontera per error i són capturats. Inesperadament es troben entre les tropes nacionals que acaben d‘ocupar el poble de Belchite. Un cop allà, els militars feixistes descobriran aviat la seva professió i els hi encomanaran una missió humiliant i vil, es veuran obligats a improvisar una funció teatral, en honor de les tropes vencedores i que acabarà en tragèdia.

Crítica: ¡Ay, Carmela!

17/10/2015

UNA GRAN INTERPRETACIÓ d¨UN CLASSIC CONTEMPORANI

per Ferran Baile

Un espectacle més que recomanable per a tots-es els amants del teatre de text, del teatre d´actors. Aquesta obra escrita per José Sanchis Sinesterra el 1986 (estrenat un any desprès), ha esdevingut un dels més destacats clàssics teatrals contemporanis, portat a l´escenari repetidament per companyies professionals i afeccionades, no solsament de Espanya, si no també a diversos països de Llatinoamèrica i Europa.

La companyia resident de l´Almeria Teatre, Gataro, ha dissenyat una encertada i minimalista versió concebuda i dirigida per Victor Alvaro (l´escenari absolutament vuit amb la presencia, única dels dos actors i amb el recurs solsamènt del vestuari i el joc luminotècnic apropiat por un teló transparent que ens fa viatjar entre les escenes oníriques i les reals, que s´entrellacen contínuament). Savina Figueras i Frank Capdet, broden respectivament aquest dos còmics abocats a un seguit de circumstàncies tragicòmiques que són el preludi de la tragèdia. L´acció transcorre al front de Belchite durant la guerra civil espanyola, però l´actitut dels dos personatges davant la crua realitat, en el seu cas extrema, pot traslladar-se a qualsevol època i en qualsevol circumstància.

Aquest muntatge va ser estrenat el 2012 amb gran èxit de crítica i públic, aconseguint la Savina Figueras el premi Unnim de Teatre a la millor interpretació femenina, a més de la felicitació del propi autor que va afirmar que era una de les dues interpretacions de totes les que havia vist, que més el varen commoure (l´altra va ser a Sarajevo, poc desprès d ela finalització de la guerra dels Balcans). Desprès d´haver fet temporada i gira, ara torna sols per quatre setmanes, fins el 8 de novembre, commemorant les 100 representacions. Ocasió doncs per no perdre´s aquest magnífic espectacle o per tornar a gaudir-ne.

L´actor-director-dramaturg Victor Alvaro amb la seva companyia Gataro, va recuperar aquest teatre, que estava a punt de desaparèixer i va endegar el projecte Almería Teatre, obrint-lo renovat al públic la temporada 2009-2010. Des de llavors s´ha dut a terme una interessant i progressiva tasca, amb muntatges propis (inoblidables, El casament dels petits burgesos, aquest Ay, Carmela! o Flor de nit, el cabaret, el gran èxit de la passada temporada) i muntatges aliens. Compartint escenari amb Ay, Carmela!, però en diferent franja horaria, s´ha estrenat l´interessant espectacle Bifurcació Moncada, sobre aquest notable i poc conegut autor.

Ay, Carmela!, va ser portada al cinema per Carlos Saura el 1990, amb Carmen Maura i un Andrés Pajares amb tessitura dramàtica en els papers Carmela i Paulino (variedades a lo fino).

Recomano llegiu els magnífics comentaris dels companys Jordi Bordes i Andreu Solsona, perfectament complementaris i als que poc és pot afegir.

ferranbaile@gmail.com


Trivial