El nou espectacle de Hofesh Shechter, barbarians, reuneix tres peces breus creades entre novembre de 2014 i juliol de 2015 en les quals l’imprevisible Shechter presenta un món sobri per a tres visions absolutament diferents sobre la intimitat, la passió i la banalitat de l’amor. La primera, la pertorbadora the barbarians in love, és una coreografia elegant i intimista per a 6 intèrprets. Amb la tremolor de l’emoció que rau dins l’ordre, una música eclesiàstica barroca acompanya una confessió veritablement contemporània. A continuació, tHE bAD és una explosió volàtil de ritmes dubstep per a una coreografia quasi urbana amb cinc intèrprets. L’espectacle el completa un duet, que mostra la veu singular i irònica del seu creador i la versatilitat i el talent dels seus intèrprets.
Aquesta nova creació és sorprenent per la seva senzillesa, sense escenografia i amb una il·luminació que cau sense concessions damunt els intèrprets.
La desconnexió. Segons Hofesh Shechter, d’això va bàsicament la molt potent trilogia coreogràfica que presenta amb el títol de “Barbarians”: de “la desconnexió que hi ha entre nosaltres mateixos, els nostres cossos i el conjunt de normes i la cultura que ens envolta”. Diu també Schechter que la tercera peça d’aquesta trilogia, la que porta com a títol “Two completely diffferent angles of the same fucking thing” i es presenta inicialment com un duet, abans d’incorporar tot just al final de la coreografia a la resta de ballarins que han intervingut al llarg de l’espectacle, és la peça clau del conjunt. I té molta raó el coreògraf: l’intent de ballar plegats que mostren els integrants de la seva parella protagonista vestida amb certs aires tirolesos , el seu constant estira i arronsa alhora divertir i patètic, el joc de dominacions que s’estableix de per mig , el pas canviat que també constantment trenca tota possibilitat d’harmonia i deixa entreveure una certa violència implícita, i la integració final del duet en una integradora dansa coral, en tenen quelcom de resolució final del tríptic. Un tríptic que ha començat amb certs aires barrocs amb “The barbarians in love”, una coreografia en què la veu del propi Schechter i la seva forma d’enfrontar-se a la crisi dels 40 i de donar-li voltes a la simplicitat i complicitat de l’amor, hi juga un paper contextualitzador fonamental. I una coreografia que el creador talla en sec, evitant així transmetre cap idea de resposta , cap mena de sentit tancat.
Això, abans de passar –sempre, acompanyat d’una il·luminació senzillament prodigiosa; el treball de Lawrie McLennan resulta en aquest sentit admirable- als llampants cossos daurats de “tHE bAD”, que en tenen quelcom de carrinclones bombolles amb les malles ben arrapades, potser escapades d’un anunci de cava per tal de ficar-se a una “rave” en la qual es balla intensament a ritme de “dubtep”. De vegades, els cossos semblen dir “prou”, i es desplomen a terra com sacs passats. Però només per tornar a agafar esbrencida , per tornar a llançar els braços cap a l’aire amb aquest moviment “discotequer “ tan característic de Schechter que el seu creador fins i tot ha aconseguit escolar dins d’un musical de Broadway tan clàssic com “El violinista a la teulada”.
Sobre la desconnexió, Shechter sempre s’ha fet preguntes. I sovint , se les ha fet en veu alta, ficant als seus espectacles referències a la seva pròpia història personal, marcada per l’absència d’una mare desconnectada amb la maternitat que el va abandonar quan ell tenia dos anys. Però ara, la desconnexió dóna lloc a aquest intens espectacle en què els ballarins semblen moure’s tota l’estona un xic desconnectats de les emocions. Fins que arriba la parella amb aires tirolesos, i posa les coses al seu lloc.