Cronología de las bestias neix de la necessitat d’indagar fins on és capaç de mentir i mentir-se l’ésser humà. Un espectacle protagonitzat per Carmen Machi —debut de la gran actriu als escenaris gironins de Temporada Alta—, que narra la història d’una família destrossada per la desaparició del seu fill fa més de deu anys. Una família que, incapaç de suportar el dolor del que va passar, es veu obligada a defensar-se fins a les últimes conseqüències. Pel camí, descobriran fins on són capaços d’arribar per fugir de la veritat. La posada en escena, dividida en dues realitats, ens permetrà veure què passa en el present i en el passat. Un passat alterat pels records.
Ara que Maroti se’ns presenta sota la pell d’un excel·lent Sergi Torrecilla al muntatge català de “L’omissió de la família Coleman”, és sens dubte un bon moment per recordar alhora el memorable treball interpretatiu que Lautaro Perotti va fer amb aquest mateix personatge i al llarg de vuit anys en el muntatge original de l’obra. I - mira tu si és casualitat- resulta que la tornada catalanitzada dels Coleman a la nostra cartellera , ha vingut a coincidir amb l’estrena de la versió espanyola d’un altre espectacle nascut també com aquell a la sala Timbre 4 de Buenos Aires, i escrit i dirigit per Perotti. Cal recordar en aquest sentit que ell i Tolcachir són precisament els fundadors d’un espai de creació i formació escènica ( la part que gestiona directament Perotti) que s’ha transformat ja en emblemàtic.
La família que ens presenta Perotti té com a mínim un altre tret en comú amb els Coleman: la seva aclaparadora disfuncionalitat. Però aquí s’acaben els paral·lelismes, perquè les intencions de Perotti no passen per construir una desoladora tragicomèdia plena de disbaratades actituds ven reveladores dels fracassos comunicatius del grup, sinó aixecar una mena de “thriller” emocional sostingut sobre grans mentides a les quals se’ls hi acaba atorgant la fisonomia de veritats inqüestionables per tal de poder sobreviure a la realitat. Unes mentides que, això sí, també són un bon simptoma de la incomunicació real que corre per aquesta casa. I Perotti, com ja ens indica al títol, vol fer això jugant també la basa de la cronologia discontinua que es mou en terrenys paral·lels. Vol, doncs, presentar-nos el seu domèstic “thriller” sota les aparences d’una dramatúrgia que sense resultar agosarada ( les decisions que pren i els salts temporals que ens presenta no constitueixen precisament cap novetat) sí resulti com a mínim no del tot convencional.
El problema ve quan intentes donar-li una aparença més profunda i arriscada a un material dramàtic que resulta més aviat epidèrmic. Quan jugues amb el factor sorpresa i dilates l’arribada de les grans revelacions sense adonar-te que més o menys tothom qui seu al pati de butaques fa ja estona que ha arribat a les seves pròpies i ben precises grans revelacions. I quan intentes formular grans preguntes sobre temes tan susceptibles de provocar reflexió com ara el de la capacitat per a mentir de l’ésser humà , sense comptar per fer-ho amb altre material que un argument farcit d’efectismes un xic d’estar per casa i traumes de curta volada . I si la fragilitat del text i l’escassa entitat dels personatges ja resulten obvies, Perotti no fa altra cosa que remarcar-les amb la seva direcció tirant a erràtica, tan plena de moviments que no porten enlloc , com d’algun que altre excés histriònic interpretatiu d’aquells que enlloc de remarcar la dimensió de la tragèdia, encara la rebaixen una mica més. Perotti ha volgut construir una obra ambiciosa sense acabar de percebre que li mancaven elements capaços de materialitzar la seva ambició. I s’ha quedat a l’epidermis d’una intriga casolana tirant a previsible.