Ficció en clau de fals documental que aborda la relació entre educació, societat i violència, situant el públic en la història d’una adolescent que protagonitza un episodi de violència al seu institut.
Cry babies és una ficció especulativa en clau de fals documental que aborda la relació entre l’educació, la societat i la violència. En un món ultrainfantilitzat i endolcit però a la vegada extremadament digitalitzat i subjecte al control, algú se surt de la norma: una adolescent protagonitza un episodi de violència al seu institut. Què porta una jove a la barbàrie? Quin nivell de responsabilitat en té la família, el centre educatiu, la tecnologia, els mitjans de comunicació, el polític que retalla en educació, la societat o ella mateixa? L’espectacle ens situa al judici d’aquesta jove on, a través de les presentacions de proves, se’ns narra el cas des de diferents punts de vista fent ús de multiplicitat de llenguatges. L’acció dramàtica ens col·loca dins la ment de l’executora a través dels seus diaris, que les actants interpretaran i exposaran al públic fent èmfasi en els diferents factors que van empènyer la protagonista a la violència. Com hem d’afrontar la violència juvenil com a societat?
The Followers Co. són una companyia col·lectiva de joves de Barcelona creada l’any 2018 per Andrea Monje i Laura Riera.
Welcome to Siri’s Party
va ser el seu primer espectacle, presentat en forma de
work in progress
al Rose Bruford Theater (2018, Londres) i al Festival Croquis 2019 (Sala Beckett). L’any 2019 el muntatge va guanyar la beca Bonnescèniques (Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison) i es va estrenar a l’Antic Teatre de Barcelona. Actualment l’espectacle es troba en gira.
Cry babies
(Kinètic-Parc Sandaru i coproducció amb Antic Teatre i Dansa Metropolitana) és la seva segona producció, on es plantegen fer un pas més cap a la recerca de nous llenguatges i l’elaboració de discursos contemporanis.
The followers és una companyia ben jove i fresca que es planteja preguntes, tot jugant a la sala d'assaig i també amb el públic. Amb una sensació d'rt brut, barat, aparentment superficial. Encara amb temps per arribar a la trentena d'edat, creen una ficció de Juana, una nena de 17 anys bona estudiant d'un institut que comença a trencar amb les normes. Per construir el personatge fan servir els seus records personals íntims (tot i entenent que ja són d'una altra promoció escolar), siguin ombres i obsessions com necessitat de gresca fora dels límits legals i raonables. Juguen a fer de criatures calçant-se una disfressa de Hello Kitty (Andrea Monje, després fa de presentadora de teleescombraria); de Bugs Bunny (Pol de la Rosa també fa de la mare desesperada de la protagonista); de la granota Kèrmit (Laura Roqué, que també és la professora hippie) i de Pokémon (Laura Riera que fa de Juana i la que navega per mjors profunditats emocionals). Els Teletubbies sense poder sortir al parc i celebrar el sol cremarien containers, descontroladament, de ràbia? Pokémon, probablement, sí.
Aquesta metarepresentació de la joventut parteix d'una realitat concreta i episódica: les persones de 17 anys, avui, estan limitades per a aquest xute d'adrenalina festiu arran de la Covid i imaginen cap a on pot esclatar aquesta repressió legal. La mirada generacional coincideix amb la posada en escena de La malaltia (probablement, més racional i amb una producció molt més acurada) o en una altra mirada generacional als joves punks en la caiguda del Mur de Berlín, Metalhammer a la Sala Fènix.
Com a Welcome to Siri's party, la participàció del públic és imprescindible. Cal estar disposat a jugar-hi, a treure's les vergonyes i confessar birratxeres adolescents, si es dona el cas. La implicació en el joc no és una imposició i, en tot cas, conviden a respondre preguntes com si fos un programa de talk show de tarda des d'una empatia que no es pot defugir i que celebren les troablles dels espectadors més que caritcaturitzar-lo al públic, que no es mou de la platea (mantenint una certa intimitat, probablement gràcies a les imposicions de la pandèmia, de nou).
La companyia utilitza l multillenguatge barrejant català i castellà en el text, i incorporant-hi cançons (divertida lliçó de La Guerra dels 100 anys amb ridícula coreografia i ukelele), de cinema live (retratant-se a elles mateixes o bé fent ús d'un diorama de playmobil i amb la interacció amb el públic. Les escenes s'amunteguen a una velocitat trepidant i no hi ha temps a despistar-se que ja escenifiquen (o recorden, o evoquen) una nova situació, tot en petites càpsules d'una aparent superficialitat fins a acabar amb una resolució tancada. Hi ha el desenllaç de Juana al laboraroti, però sobretot hi ha la confessió cllada amb la mestra i la sentència final (que té una traducció evident en el carrer i les manis arran de l'empresonament de Pablo Hasél): "Creeu monstres per després queixar-vos que destrueixen les nostres ciutats".