Diego Vainer
Mariana Tirantte
Mariana Tirantte
Alejandro Le Roux
Ernesto Fara
Florencia Wasser / Grupo Marea , Grec 2016 Festival de Barcelona, Companyia Obskené

Si us pregunteu quina validesa tenen les idees revolucionàries que defensàveu fa temps, o si en algun moment us heu mirat al mirall i heu descobert que no us assembleu a la imatge que teníeu de vosaltres mateixos, la proposta escènica de Mariano Pensotti us semblarà feta a mida. Va néixer d'una història real: arran del cop d'estat a l'Argentina el pare del director va enterrar al jardí de casa dels avis un seguit d'objectes comprometedors. No els va tornar a veure fins quaranta anys després, quan el nou inquilí de la casa es va voler fer una piscina i els va trobar. El seu propietari es va enfrontar així amb la persona que havia estat. I va reconèixer tots els objectes com a propis, tret d'un.

La recerca de l'origen d'aquest objecte suposadament aliè és el fil conductor d'una sèrie d'històries que protagonitzen un director que mira de tornar a posar en escena una obra que ja havia representat quinze anys enrere, una cantant que canta les cançons del seu pare i un polític d'esquerra que s’acaba transformat literalment en una persona diferent. Les històries es traslladen a l’escena mitjançant un complex sistema —copiat d'un antic museu de la Patagònia— de decorats en moviment, textos projectats i cintes transportadores que, amb un moviment circular, porten una vegada i una altra els protagonistes a enfrontar-se amb situacions que ja han viscut, però des de perspectives noves. Un relat fascinador i diferent sobre el desig de ser un altre, la tragèdia de ser només un i el temor a deixar de ser qui som.

Crítica: Cuando vuelva a casa voy a ser otro

28/07/2016

Cuando volvemos a casa somos otros

¿Qué tendrán estos argentinos que siempre nos enamoran? Una manera de hacer teatro del que toca la fibra, humanizar de una manera increíble los personajes para que siempre encuentres algún punto donde lograr esa cosa tan difícil que se llama "empatizar". No habían pasado ni diez minutos que ya me tenían enganchada. ¿Cómo de lo que podría ser una simple anécdota consiguieron sacar "petróleo"? Un conjunto de escenas que quizás en solitario no hubieran dicho mucho, pero debajo de una fina capa de melodrama, la humanidad rezumaba.

La identidad perdida, que quizás los que siempre hayan vivido en el mismo lugar toda su vida no echan de menos, pero los nómadas sabemos que es. Un simple objeto puede desencadenar toda una historia, en este caso un cassette que ha parecido entre los objetos peligrosos enterrados cuando la dictadura argentina comenzaba, es el Macguffin para que el resto de pequeñas historias cobren protagonismo: una banda de música rock que se gana la viva con la BBC mientras espera un éxito que le haga llenar estadios, un director de teatro que se gana la vida organizando mítines electorales mientras sueña volver a montar su gran y único éxito y un político que no es quien se pensaba que era.

Una puesta en escena basada en dos cintas transportadoras como las que utilizan los aeropuertos para devolvernos las maletas después de un viaje y que es la metáfora perfecta de ese tiempo que no se para nunca. El ritmo de las escenas y la manera de pasar de una a otra tiene un punto cinematográfico, de aquel cine de antes, que se cocinaba a fuego lento. (...)