Cuando vuelva a casa voy a ser otro

informació obra



Intèrprets:
Santiago Gobernori, Mauricio Minetti, Andrea Nussembaum, Agustín Rittano, Julieta Vallina
Composició musical:
Diego Vainer
Escenografia:
Mariana Tirantte
Vestuari:
Mariana Tirantte
Il·luminació:
Alejandro Le Roux
So:
Ernesto Fara
Producció:
Florencia Wasser / Grupo Marea , Grec 2016 Festival de Barcelona, Companyia Obskené
Sinopsi:

Si us pregunteu quina validesa tenen les idees revolucionàries que defensàveu fa temps, o si en algun moment us heu mirat al mirall i heu descobert que no us assembleu a la imatge que teníeu de vosaltres mateixos, la proposta escènica de Mariano Pensotti us semblarà feta a mida. Va néixer d'una història real: arran del cop d'estat a l'Argentina el pare del director va enterrar al jardí de casa dels avis un seguit d'objectes comprometedors. No els va tornar a veure fins quaranta anys després, quan el nou inquilí de la casa es va voler fer una piscina i els va trobar. El seu propietari es va enfrontar així amb la persona que havia estat. I va reconèixer tots els objectes com a propis, tret d'un.

La recerca de l'origen d'aquest objecte suposadament aliè és el fil conductor d'una sèrie d'històries que protagonitzen un director que mira de tornar a posar en escena una obra que ja havia representat quinze anys enrere, una cantant que canta les cançons del seu pare i un polític d'esquerra que s’acaba transformat literalment en una persona diferent. Les històries es traslladen a l’escena mitjançant un complex sistema —copiat d'un antic museu de la Patagònia— de decorats en moviment, textos projectats i cintes transportadores que, amb un moviment circular, porten una vegada i una altra els protagonistes a enfrontar-se amb situacions que ja han viscut, però des de perspectives noves. Un relat fascinador i diferent sobre el desig de ser un altre, la tragèdia de ser només un i el temor a deixar de ser qui som.

Crítica: Cuando vuelva a casa voy a ser otro

28/07/2016

El fil de la memòria

per Núria Sàbat

La memòria, un fil tan fràgil com poderós, s’alça com a centre de la proposta amb què Mariano Pensotti i el Grupo Marea es presenten per primer cop a Barcelona. Una proposta que té punts en comú amb Cineastas, un espectacular muntatge vist al Temporada Alta 2014, i amb els interessos del dramaturg argentí: l’entrevista a personatges reals com a punt de partida dels seus textos; la configuració d’un món que sempre es mou en diferents plans, revestir la crítica d’humor i d’ironia, la fusió de disciplines artístiques...

Cuando vuelva a casa voy a ser otro sorgeix, segons l’autor, d’una petita història real. En imposar-se la dictadura argentina, el seu pare, militant d’esquerres, va enterrar una sèrie d’objectes comprometedors que 40 anys després va recuperar. El fet de retrobar-s’hi va confrontar l’ahir i l’avui, el jove que va ser i l’home que és ara, alhora que va originar tot un seguit de dubtes relacionats amb el que és i el que podia haver estat.

Des d’aquest neguit, Pensotti fila tres històries independents protagonitzades per tres personatges diferents lligats, és clar, per un fil comú. La primera se centra en la figura de Manuel, un director teatral immers en plena crisi existencial entestat a recuperar l’èxit aconseguit 15 anys abans amb una obra titulada El río. La segona, en una cantant d’una banda de rock, Natalia, que sobreviu gràcies a les actuacions en casaments, batejos i comunions. I la tercera, en Damian, un polític d’esquerres que no aconsegueix ser mai elegit.

Tots tres comparteixen frustracions, ganes de ser algú –encara que sigui un altre– i una necessitat inconscient de retrobar-se amb un passat que, curiosament, és el que aquietarà –només durant un temps– el seu desassossec. A través d’ells, Pensotti dóna forma als interrogants que conformen la mateixa essència dels individus i als, de vegades estranys, lligams que s’hi estableixen.

Tanca el tríptic, un epíleg erigit com un museu de la memòria en el qual han desfilat un seguit d’escenes fugisseres a bord d’unes cites transportadores sense fi, figures de cartró a mida real, imatges de dinosaures, piràmides... presidides per un rètol emmarcat de bombetes que ens remet a les bafarades de les vinyetes dels còmics,

Amb cinc bons intèrprets a l’escenari i una posada en escena “marca de la casa” –música en directe, projeccions i una il·luminació que potencia l’aire cinematogràfic–, Cuando vuelva a casa... és un muntatge atractiu i enginyós que esdevé molt més que una bona excusa per descobrir, o retrobar-nos, amb el sempre inspirat teatre argentí.