Dancing grandmothers

informació obra



Intèrprets:
Eun-Me Ahn, Donghun Go, Jihye Ha, Youngmin Jung, Hyekyoung Kim, Jeeyeun Kim, Seunghae Kim, Eisul Lee, Hyunwoo Nam, Sihan Park, deu àvies coreanes
Composició musical:
Young-Gyu Jang
Escenografia:
Eun-Me Ahn
Vestuari:
Eun-Me Ahn
Il·luminació:
Jin-Young Jang
Vídeo:
Tae-Seok Lee
Autoria:
Lin Hwai-min
Coreografia:
Lin Hwai-min
Sinopsi:

Eun-Me Ahn és una artista coreana amb un esperit clarament cosmopolita. Ja era coneguda al seu país quan, el 2002, va preparar la cerimònia d'obertura de la Copa del Món de Futbol a Daegu, però va fer el salt internacional el 2013 quan va portar al festival Quartier d'Eté de París La princesa Bari, una epopeia pop basada en una història tradicional coreana. No és estrany que la tornessin a convidar l'any següent al mateix festival. I va sorprendre el públic de París amb l'espectacle que ara veureu a Barcelona i que transforma l'escenari en una pista gegantina. Allà hi ballen els joves integrants de la seva companyia, però no són els únics. També ho fan una desena d'àvies coreanes. L'any 2010, durant un viatge per les zones rurals del seu país, Eun-Me Ahn es va trobar un seguit de dones, d'entre seixanta i noranta anys, a les quals va demanar de ballar per a ella. I en veure la felicitat dels seus rostres quan ho feien, va decidir crear un espectacle que contingués tota l'energia i la satisfacció que aquelles dones aplicaven als seus moviments. El resultat és un muntatge on veurem ballar aquestes dones al natural i veurem també filmacions preses als llocs on viuen habitualment. Entendrem, així, que cadascun dels moviments d'aquestes dones reflecteix la duresa de les seves condicions de vida i que els seus cossos, més o menys arrugats o arrupits, ens expliquen la història completa d'una vida i, a la vegada, de la Corea moderna. Us han agafat ganes de ballar? Doncs afegiu-vos a la festa...

Un espectacle tendre i fascinador signat per una creadora d'avantguarda que s'ha format en el rigor i la precisió coreans però que ha viscut a Nova York i que en els seus muntatges juga tant amb els colors del pop i amb l'austeritat del blanc i negre com amb els matisos més subtils de l'androgínia.


Crítica: Dancing grandmothers

10/07/2018

La dansa no té edat

per Montse Otzet

I si no, que ho preguntin a les àvies que participen en l’obra d’Eun-Me Ahn, Dancing Grandmothers, muntatge  que està triomfant a diversos escenaris internacionals i que ocupa grans titulars als mitjans de comunicació. Una peça acolorida, alegre i  fresca que barreja costums pairals amb la més rabiosa modernitat procedent del pop, amb una gran il·luminaria discotequera i un cóctel musical a base de hits populars i de melodies, entre altres, russes i de tango.

La coreògrafa coreana, país on fa anys la dansa contemporània no disposava d’una bona temperatura, començà a fer-se famosa l’any 2002 quan va acceptar la invitació de crear la cerimònia inaugural  del Mundial de Futbol de Seül, si bé, Symphoca Princess Bari, va ser el muntatge que la va catapultar a ser considerada la Pina Bausch de Seül,  definició més que discutible.

L’encert de l’espectacle es troba en els pocs més dels seixanta minuts inicials, temps on succeeixen unes accions i un engranatge coherents i equilibrats, cosa que no succeeix en els últims vint minuts on l’obra cau en una exhibició i reiteració que resta punts al valor global del muntatge que tanca amb un fet infal.lible cara obtenir l’aplaudiment: convidar a l’espectador a pujar a l’escenari i ballar junt a les àvies i els nou bons ballarins de la companyia.  

La tendresa és present en gran part del muntatge i aquest sentiment el desperten les àvies, bé sigui davant d’una projecció que s’emet d’elles, com quan apareixen físicament a l’escenari  emeten uns petits moviments, alguns plens de timidesa i altres de coqueteria.

L’any 2010, Eun-Me Ahn va tenir l’encert de fer un recorregut per les zones rurals del seu país, convidant a àvies ballar davant la càmera.  El resultat és una excel·lent  filmació que no tan sols mostra la personalitat de les àvies a través dels seus tendres i sentits moviments, sinó que l’entorn i els objectes que el componen, permet conèixer el lloc on s’han desenvolupat les seves vides. Perruqueres, venedores d’aliments, mestres, pageses, passatgeres d’avió i de bus, entre altres, apareixen movent-se com nines obtenint la complicitat i despertant l’humor de la gent que les envolta, inclosos les dels marits.  

L’espectacle s’inicia amb l’aparició d’Eun-Me Ahn caminant amb passos petits abillada amb un vestit molt colorit com preàmbul a l’exposició que vindrà de colors, formes i llums. Una explosió que arriba al punt àlgid de creativitat en el disseny del vestuari, obra també de l’artista. Textures de seda, combinació de pinzellades de diferents traços, petites lluentors ocupen l’espai a través dels virtuosos cossos dels ballarins que s’expressen a mitjançant un moviment que no rebutja l’acrobàcia ni tampoc el ball i ambient de discoteca.

En definitiva, un muntatge amè, d’una gran potència plàstica i amb una tendresa difícil de trobar en muntatges de dansa, però que guanyaria amb un final, a càrrec de l’aparició de les àvies, menys dilatat.