Eun-Me Ahn és una artista coreana amb un esperit clarament cosmopolita. Ja era coneguda al seu país quan, el 2002, va preparar la cerimònia d'obertura de la Copa del Món de Futbol a Daegu, però va fer el salt internacional el 2013 quan va portar al festival Quartier d'Eté de París La princesa Bari, una epopeia pop basada en una història tradicional coreana. No és estrany que la tornessin a convidar l'any següent al mateix festival. I va sorprendre el públic de París amb l'espectacle que ara veureu a Barcelona i que transforma l'escenari en una pista gegantina. Allà hi ballen els joves integrants de la seva companyia, però no són els únics. També ho fan una desena d'àvies coreanes. L'any 2010, durant un viatge per les zones rurals del seu país, Eun-Me Ahn es va trobar un seguit de dones, d'entre seixanta i noranta anys, a les quals va demanar de ballar per a ella. I en veure la felicitat dels seus rostres quan ho feien, va decidir crear un espectacle que contingués tota l'energia i la satisfacció que aquelles dones aplicaven als seus moviments. El resultat és un muntatge on veurem ballar aquestes dones al natural i veurem també filmacions preses als llocs on viuen habitualment. Entendrem, així, que cadascun dels moviments d'aquestes dones reflecteix la duresa de les seves condicions de vida i que els seus cossos, més o menys arrugats o arrupits, ens expliquen la història completa d'una vida i, a la vegada, de la Corea moderna. Us han agafat ganes de ballar? Doncs afegiu-vos a la festa...
Un espectacle tendre i fascinador signat per una creadora d'avantguarda que s'ha format en el rigor i la precisió coreans però que ha viscut a Nova York i que en els seus muntatges juga tant amb els colors del pop i amb l'austeritat del blanc i negre com amb els matisos més subtils de l'androgínia.
Crítica publicada a Núvol com a 'Àsia amb denominacions d'origen'
Dancing Grandmothers sorgeix d’un viatge que Eun-Me Ahn va fer per Corea del Sud a la recerca dels moviments genuins i amarats del llast del temps i les condicions vitals d’unes senyores d’una edat estupenda. Eun-Me Ahn l’artífex d’aquest espectacle –la Pina Bausch de Seül– es va donar a conèixer a nivell internacional al festival Quartier d’Eté de París on va presentar La princesa Bari, una epopeia pop basada amb una llegenda coreana. Aquesta coreògrafa es mou com una veritable xaman del segle XXI entre la tradició i l’avantguarda.
L’espectacle comença amb una projecció d’una gravació feta des de la finestra d’un vehicle, veiem el paisatge passar, i fins i tot, malgrat la xafogor dins la sala MAC, sembla que el vent ens acaricia. En aquest pròleg evocatiu, la coreògrafa apareix a l’escenari. Com si flotés sobre camps d’arròs, traça gests petits i delicats. És l’escena més bonica de tota la coreografia. Durant una bona estona, una dubta si apareixeran les àvies coreanes o no, perquè la primera part protagonitzada pels ballarins joves, enèrgics i atlètics de la companyia s’allarga bastant. La coreografia jovial és tan acolorida com el vestuari, els deu ballarins creuen frenèticament l’escenari sota els efectes de la música electrònica. Enmig de l’aparent banalitat, s’hi reconeixen gests i moviments recurrents, que abans, en el pròleg ha reproduït la coreògrafa. Els ballarins s’esvaeixen, es fa el silenci. Al fons de l’escenari hi veiem projectades les imatges en silenci de dones, cadascuna en el seu context. Unes collint arròs, les altres en una botiga, una enmig d’un bosc, una altra en un pàrquing acompanyada del seu marit que té pressa per marxar. Les escenes són variades i el silenci incrementa el poder suggestiu de les imatges en moviment, de les expressions d’alegria que es dibuixen en els seus rostres al ballar. Potser alguns espectadors s’hi resisteixen. Servidora es va deixar manipular i estovar. Què tenen els somriures decorats amb arrugues que entendreixen tant?
Armades amb boles de cristall de discoteca i una playlist absolutament kistch, deu de les àvies del vídeo s’uneixen als deu ballarins de la companyia en la segona part. Eun-Me Ahn reserva un moment de protagonisme per a cadascuna. El percentatge de globus d’alegria en la sang augmenta, tot i que la coreografia sovint no té ni cap ni peus. L’energia es palpa i una surt entusiasmada i sobretot després de l’epíleg “discotequero” quan bona part del públic salta a ballar a l’escenari. La injecció està servida, però un dia després busques el prospecte i no el trobes. Te n’adones que t’hagués agradat furgar una mica en la vida de les deu àvies coreanes i que et sobraven quilos de moviments histèrics.