Un text fonamental del dramaturg en llengua alemanya Thomas Bernhard basat en fets reals. El feixisme, revisitat per Krystian Lupa. A l’extrem de l’actualitat. Irreductible.
"Retrat bernhardià d’una família intoxicada pel nazisme; un ampli espectre de símptomes, una humanitat malalta i esguerrada.
Ja no es tracta d’una ideologia, d’un monstre històric, sinó d’una malaltia espiritual de la humanitat.
Tots els sentiments humans, valors i aspiracions estan infectades per aquest virus.
Ja no es tracta de l’absència de moralitat, de l’amputació del bé, sinó de la moralitat malalta i esguerrada, de la bondat falsificada.
La malaltia profunda de l’home contemporani que genera individus invàlids segons el diagnòstic de Thomas Bernhard.
Uns germans afectats pel virus de la mutació actual del nazisme, enclaustrats en una existència familiar falsificada, en una presó estreta i asfixiant creada i custodiada per ells mateixos, en què es respira l’odi, la por i la impossibilitat de ser feliç..."
Krystian Lupa
Premis de la Crítica 2016 categoria espectacle
Premis de la Crítica 2016 categoria actriu (Marta Angelat)
Premis de la Crítica 2016 categoria espai sonor (Roger Ábalos)
Torna Krystian Lupa a Temporada Alta, quasi com la tardor i el propi festival. Enguany hi ha novetat i gran expectació: per primera vegada, Lupa treballa amb actors catalans. Per fer-ho ha escollit un text de Thomas Bernhard, potser l’autor de qui més obres ha posat en escena i li coneix molt bé les urpes. És molt difícil que un text de Thomas Bernhard pugui deixar algú indiferent: l’escriptura de Bernhard és una sacsejada per a les consciències adormides i un avis constant sobre la precarietat moral de la humanitat. Però malgrat el seu pessimisme, el sarcasme i la crueltat que aplica en dibuixar els seus personatges és d’un gran sentit de l’humor. Lupa ho sap prou bé. Potser aquesta Davant la jubilació sigui un dels seus textos més despietats. Aquí Bernhard retrata la misèria moral de tres germans, clarament vinculats al nazisme, en l’estricta intimitat de casa seva. El “noi de la casa”, ja a les portes de la jubilació, és, a més, president de l’Audiència Nacional, malgrat haver estat el màxim responsable d’un camp d’extermini. Un plantejament com aquest requereix un repartiment, no només de primeres figures, sinó amb un plus de gran valentia actoral. Aquí els valents són: Mercè Arànega/Vera, la germana fidel a la memòria del pare, enamorada del seu germà, a qui admira i serveix amb incestuosa devoció. Marta Angelat/Clara, lligada a una cadira de rodes, des que un bombardeig aliat la deixà paraplègica. L’esperit de Clara sembla ser més lliure que els dels seus germans però, la seva dependència, a més d’impossibilitar-li la fugida, la fa cruel i amarga amb Vera i muda i indiferent davant Rudolf/Pep Cruz. L’hereu és un retrat viu del nazisme: d’aparença neta i polida, seriós i ferm, però capaç dels crims més abjectes fins a traspassar el tabú de l’incest. Se’ns presenta com un gran admirador d’Himmler fins al punt de celebrar com la data més important del calendari el dia que va poder intercanviar unes poques paraules amb ell. Un monstre d’aquesta envergadura sembla demanar una estètica “sistemàticament deformada” per portar-lo a escena. Malgrat això, Lupa insisteix en el seu particular naturalisme; un naturalisme que no està renyit amb la més absoluta contemporaneïtat. Perquè aquest naturalisme està impregnat d’atemporalitat a força d’anacronismes. L’escenari se’ns mostra com la caixa de la que s’ha llevat explícitament la quarta paret: els marges d’aquesta estan pintats d’intens vermell -per a què a ningú se li escapi la seva qualitat de voyeur-, una mena de signatura del director. Com a bon deixeble del seu mestre Tadeusz Kantor, Lupa dissenya l’escenografia i la il·luminació de l’espectacle. Estem en una sala d’una casa de l’alta burgesia austríaca, les dimensions així ens ho assenyalen, però els mobles són escassos, petits i rònecs; com rònega i desgastada és la gran catifa. La decadència i la floridura s’escampen per tot l’espai, des del renegrit parquet fins les cantonades de les parets. Aquestes deixen veure un esgrogueït paper pintat amb la Creu de Ferro com a únic, reiterat i difuminat motiu. Sobre la paret frontal, es projectarà a estones la imatge sobredimensionada dels personatges: a vegades congelant la imatge de l’instant, altres, en moviment, en la mateixa escena però en moments diferents o simplement fent de tornaveu d’allò que estem veient. També s’hi projectaran les fotos de l’àlbum familiar per il·lustrar-nos els records que els germans desgranen a escena. Tot plegat fa l’efecte d’un desplegament de tètriques fantasmagories més vívides que els propis personatges. “El monstre” s’exhibeix així, tal com és! Mercè Arànega, Marta Angelat i Pep Cruz li posen veu i cos amb la mateixa naturalitat, o més inclús, amb que donarien vida a un entranyable personatge txejovià. Sense escarafalls ni subratllats, a vegades trepitjant-se i potser balbucejant, amb alguna frase o paraula que no se sent prou... per fer-ho cal ser molt valent! Posar-se a disposició d’un director que marca els actors des de la cabina tècnica és d’una gran generositat. Tot això per dir-nos que al “monstre” no li escauen grotesques deformacions, perquè conviu amb nosaltres, el tenim molt a prop i, fins i tot, pot presentar-se com un autèntic benfactor allunyant del nostre entorn una font d’emissions tòxiques!