Un espectacle inaugural que, sota l’esperit decameronià, aplega deu veus singulars amb la mirada posada en els nous horitzons que tot just comencem a besllumar
Han passat cinquanta anys d’ençà que Pier Paolo Pasolini va rodar Il Decameron, una pel·lícula inspirada en la novel·la de Boccaccio i els seus contes majorment eròtics que, al llarg de deu jornades, són narrats per deu joves retirats al camp per esquivar la pesta bubònica que assolava Florència.
L’obra mestra del florentí reunia des de contalles de l’antiguitat clàssica fins a fabliaux populars medievals, i amb la seva sensibilitat humanista s’erigia en pont entre l’edat mitjana i la modernitat europea. Al seu film de 1970, en canvi, Pasolini va convertir la vida napolitana en la veritable protagonista de la pel·lícula, amb l’afany de retratar una de les poques realitats sociològiques que encara es resistien a ser absorbides per la nova cultura consumista global.
L’espectacle inaugural de la nova temporada 2020/2021 aplega deu veus singulars sota aquell esperit decameronià, el qual es refugiava de les turbulències més devastadores a fi de no deixar-se arrossegar per un present desconcertant. Tal vegada, en la seva pluralitat, hi podrem trobar alguns punts de claror que ajudin a orientar-nos per fer front als nous horitzons que tot just comencem a besllumar.
És ben cert: és pot fer teatre gairebé a qualsevol lloc , gairebé en qualsevol situació, i a partir de gairebé qualsevol tema, qualsevol circumstància, qualsevol urgència o emoció. Però no és menys cert que no tot el que es fa en nom del teatre ,ofereix una tessitura veritablement teatral. I no és menys cert que de l’engrescadora aventura de convidar a escriure un text destinat a presentar-se com a monòleg teatral a un grapat de talentoses persones en molts caos no acostumades a l’escriptura escènica, no necessàriament n’ha de sortir quelcom capaç d’adquirir una real dimensió escènica . Doncs això és exactament el que passa amb aquest Decameró de desestructurada aparença que intenta mirar-se en el mirall de Bocaccio i de Pasolini per tal d’oferir deu “contes” contemporanis que d’alguna manera reflecteixin el moment pandèmic, social, polític i ecològic que ens ha tocat viure. Però que es perd entre abismals desnivells de qualitat textual, es lliura de forma massa evident a inclusions i reivindicacions que resulten sovint massa forçades per la correcció política , i mostra amb massa freqüència la seva dificultat per capturar el tempo teatral, i crear veritables connexions amb el receptor del que s’està explicant . Fins i tot encara que Melcior Casals es presenti en el fragment inicial com un nerviós alter ego d’aquell Paolini ficat sota la pell de Giotto que enlluernava al Decameró cinematogràfic de Pier Paolo, es fa difícil visualitzar a l’escenari al llarg de la vetllada aquell punt d’urgència capaç de sacsejar l’espectador que pretenen crear les paraules de Davide Carnevali. I quan dues hores després, Lina Lambert tanca el decàleg servint-se de Lluïsa Cunillé en un monòleg ( el millor de la vetllada) que connecta del tot amb aquell magnífic “PPP” dirigit al Lliure per Albertí al seu moment, es fa encara més evident l’oportunitat perduda. L’escàndol que li produeix a Lina trobar-se en solitari sense cap mena de control davant la trista capsa de cartró que conté la roba tacada de sang del poeta - i que potser conté alhora la clau d’un crim que potser també els poders de tota mena prefereixen deixar sense resoldre emparant-se en les fàcils resolucions- ens hauria d’escandalitzar també a nosaltres també. Aquests deu monòlegs , ens haurien de remoure si més no alguna cosa, alguna emoció perduda, alguna ràbia amb ganes d’exterioritzar-se. Però lluny d’això, es queden en l’exercici conjuntural mancat d’aquella capacitat per a sacsejar quelcom - encara que sigui quelcom inexplicable- que cal esperar d’aquell teatre nascut amb voluntat de generar una inquietud.