Tres personatges, el Marit, la Muller i l'Amic protagonitzen la petita història d'un matrimoni de la burgesia enriquida que estiueja a la Costa Brava. Diumenge és una comèdia amb referents surrealistes com per exemple els de Magritte, quan desplega en la seva obra telons de vellut, ombres i paraules inflamades en les que hi plana l’atmosfera de la Barcelona dels “60”. Els cinemes de barri, la ràdio, les primeres televisions en blanc i negre i els noticiaris, els No-Dos, en els que la presència del Caudillo Franco era una constant inaugurant pantans, desfilant sota pal·li en les processons del Corpus seguit dels cardenals i bisbes del moment i d’algunes unitats de la cavalleria “mora” de la falange.
Diumenge a casa d’una parella benestant de la Barcelona dels anys seixanta. D’una Barcelona en blanc i negre que contrasta amb el París de colors rutilants i temptadors en què s’emmirallen.
El marit, Ramon, seu en una butaca amb un llibre entre les mans, fidel a la monotonia del diumenge a la tarda. La tele projecta la visita que el Generalísimo feia a la Ciutat Comtal i Ròmula, l’esposa, irromp festivament amb les agulles de fer mitja mentre cantusseja un dels hits de Raphael.
Parlen de tot i de res, deliciosament desvagats, mentre esperen l’habitual trobada amb l’Enric, un amic íntim del matrimoni, avesat a llançar floretes a la dama i elogis al marit, amb qui semblen configurar un triangle perfectament compenetrat.
La feina, les pastilles, les obres que han de fer a la torre de la Costa Brava, les últimes xafarderies... més pastilles i, de tant en tant, sortides de to i comentaris que, a hores d’ara, ens semblen poca-soltes i masclistes. La conversa sembla tan natural com surrealista, com també aquest anar i venir que trenca convencions i ens fa partícips del que succeeix en la ficció.
Cal recordar, però, que som davant una peça de Joan Brossa. Escrit en plena època franquista (1964), Diumenge no vol explicar-nos cap història lineal ni cap trajectòria vital ni construir una obra de teatre formal, sinó mostrar pinzellades, fragments de la manera de ser i de viure de molts petitburgesos de l’època, i fer-ho seguint els principis brossians. Tot un repte, doncs, per a qui vulgui portar-la a l’escenari. Desafiament que Hermann Bonnín –director del muntatge– afronta i supera amb escreix gràcies a l’autoritat que li dona ser un gran coneixedor del poeta i a la seva saviesa escènica, que queda demostrada amb la proposta que es pot veure a casa seva, a La Seca.
Tampoc no és gens fàcil per als intèrprets, que s’han d’enfrontar a personatges i situacions dramatúrgicament poc definits. Un nou desafiament superat, perquè tots tres saben treure’n el màxim profit. Àlex Casanovas vesteix el seu Ramon amb una sucosa barreja d’indolència i paternalisme condescendent; Abel Folk ens enlluerna amb un Enric que irradia encant i seducció, i Àngels Bassas –qui, de passada, ens mostra la seva bona traça amb la chanson– esdevé una Ròmula senzillament magnífica, mescla de nena mimada i dona del seu temps.
Gràcies al bon fer i a la bona entesa d’aquest brillant tercet –que també busca i troba la complicitat del públic– i les encertades “llicències” preses des de la direcció, Diumenge esdevé una proposta gratificant esquitxada de màgia i fantasia.