Juan Pablo Mendiola
Maduixa Teatre SL
Juan Pablo Mendiola
Mamen García
Nirvana Imatge

Dansa, teatre, arts plàstiques i les tecnologies més noves es combinen en un espectacle familiar que s’inspira en l’univers de Sol Lewitt, un artista lligat al conceptualisme i el minimalisme.

Altíssima i ben blanca. Així és la paret de la qual té cura la Laia. En el moment que detecta la taca més petita, la fa desaparéixer de seguida. Però tot està a punt de canviar amb l’arribada del Dot. I és que, amb ell, la Laia emprendrà un viatge a través de la música i el color, un viatge en què només els caldrà unir els punts per  descobrir un univers màgic. La gran paret blanca s’omplirà de color, igual que les obres de Lewitt, un creador nord-americà molt lligat al minimalisme que està considerat un dels pioners de l’art conceptual. Una de les seves obres, el mural Splat, penja d’una de les parets del vestíbul de CaixaForum.

Dóna vida al seu món de colors Maduixa Teatre, una companyia de Sueca (València) que ha portat a escena espectacles familiars com Ras!, inspirat en l’obra de Joan Miró, i Consonant, sobre el món del poeta Joan Brossa.

Edat recomanada: de 3 a 6 anys

Finalista als Premi de la Crítica 2014 en la categoria d'espectacle teatre familiar.

Crítica: Dot

25/07/2014

SORPRENENT FANTASIA VISUAL

Aquest espectacle el vaig poder veure a la Feria Europea de Artes Escénicas para Niños y Niñas-FETEN, la fira més important de España d´espectacles per a nois i noies, a la que acudeixen més de 400 programadors, també d´altres paisos, i on hi ha ocasió de veure molts dels millors espectacles que es fan arreu de l´estat espanyol i amb l´afegit d´algunes companyies d´altres països. Certament els premis i mencions de FETEN, que són sols honorífics, tenen un gran valor artístic, per la qualitat de la fira, i comercials. per que obren moltes vies de contractació.

El poc temps del que disposem, no m´ha permès traduir el comentari que vaig fer en el seu moment i que podeu llegir a continuació.

Si bé és un espectacle concebut principalment per nens i nenes de 4 a 6 anys, la seva qualitat i la seva sorprenent realització visual i la qualitat dels interprets el fa atractiu per qualsevol edat.

Un nuevo trabajo de Maduixa Teatre que se llevó el premio Feten 2014 al mejor espectáculo. No está tan conseguido como Consonants, que lo obtuvo en el 2012, pero es un muy buen espectáculo que mantiene las constantes de experimentación (combinando danza y efectos visuales, teatro y nuevas tecnologías), con una impecable puesta en escena y la limpieza plàstica característica de la compañía. Se aprecia el talento de Juan Pablo Mendiola, igual que en Consonants, autor y director, y cuenta con coreografías de Mamen García, muy bien interpretadas por Laia Sorribes y en especial por Joaquín Collado que lleva la parte más exigente.

La compañía valenciana Maduixa Teatre nació en Sueca en el 2004, trabajando indistintamente sala y espectáculos de calle. En el 2006 se profesionalizó con un espectáculo de actores que obtuvo mucho éxito, Maniàtics. En la calle ofrecen los espectaculares montajes Meganimals, Tam Tam y Carambola. Con la llegada de Juan Pablo Mendiola (autor, actor, director y experto en nuevas tecnologías aplicadas a las artes escénicas), la compañía da un giro y entra en un campo de investigación combinando e interactuando los efectos visuales con la danza y los bailarines-interpretes. Nacen los espectáculos Ras! (2010-Premio Feten Nuevas Propuestas Teatrales), Consonants (2011-Premio Feten mejor espectáculo, 2012) y Dot (2013).

Juan Pablo Mendiola se licenció como actor en el Institut del Teatre Nuria Espert y en la Escola Municipal de Teatre de Mislata, donde da clases. Ha colaborado con multiples compañías valencianas tanto en el aspecto artístico como en el técnico, Albena Teatre, L´Horta Teatre (Pica, ratlla, tritura, Los calcetines perdidos, La bella dorment), Teatre de l´Ull, Taranná Teatre.... Desde el 2010 concentra la mayor parte de su labor como director y autor en Maduixa Teatre. Este año, para adultos, ha estrenado Harket (Protocolo), un espectáculo del que es autor y director en el que la bailarina-actriz Cristina Fernández se ve encerrada en un bunker intentando sobrevivir con la única ayuda de un sistema de inteligencia artificial. Pudo verse en Barcelona, en el Espai La Seca, poco antes de Feten. Por inoportunas coincidencias no pude verlo, pero me han hablado muy bien.  Podeis ver imagenes en el web de la compañía, www.panicmap.com

Texto : ferranbaile@gmail.com