Com bona part de la ciutat, el carrer Franklin s'està quedant desert a causa de l'onada de desnonaments que afecta la població. Un veí transvestit que fa classes de música i el seu home, de professió taxista, han estat les últimes víctimes d'una febre que ni tan sols la seva cunyada i germana, una activista que recorre una ciutat mig buida megàfon en mà, no ha pogut aturar. Mentrestant, la veïna, una anglesa neboda de la difunta Margaret Thatcher, acaba de rebre part de les seves cendres... Res no falta en aquesta història esbojarrada i àcida, ni tan sols un governador del Banc d'Espanya que ningú no s'escolta i que busca desesperadament una carta perduda que li pot portar problemes. Una crítica a una societat que, de cop i volta, s'ha revelat absolutament insensible a drets tan bàsics com els de l'habitatge i el treball. Signa el text, sobrevolat per fantasmes thatcherians, una autora que ha guanyat el Premio Nacional de Literatura Dramática (2009), el Premi Nacional de Teatre (2007) i el Premi Ciutat de Barcelona (2004) i que, ara, ens torna a demostrar les seves habilitats en el camp de la comèdia.
És prou evident que sobre tota obra de Lluïsa Cunillé plana una subtil ironia. En ocasions, però, aquest recurs esdevé l’element estructural de la peça. És el cas de El carrer Franklin: una comèdia on la prolífica autora hi aboca tota la seva vis còmica mantenint-se fidel a sí mateixa. A El carrer Franklin continua jugant a la indeterminació: no sabem a qui s’ha dedicat aquest carrer, el barri o la ciutat a la qual pertany (tot i que els panots de l’escenografia ens acostin a aquella Barcelona, mapa d’ombres, 2004). Ens trobem, això sí, en un territori clarament fronterer: el llindar d’una casa de veïns, just allí on acaba la privacitat i comença la vida pública. Enmig de l’acera d’un carrer en el que quasi no queden veïns, s’han dipositat les pertinences dels veïns del 4t B que han estat desnonats. Els singulars personatges -que continuen sense tenir un nom propi- transiten un espai poblat per electrodomèstics, mobles, andròmines, rampoines i un piano. Tots ells es troben en un impàs vital. El Transvestit/Xavier Albertí i el seu Marit taxista/Xavier Pujolràs (de nou el taxi!), la Veïna/Lina Lambert neboda de Margaret Thacher, la cunyada Activista/Montse Esteve i el Banquer/Oriol Genís són els noms comuns amb els que Cunillé ha volgut singularitzar els seus personatges. Hi ha quelcom d’aquell món estrany i surreal de Miguel Mihura: converses amb els esperits, reiteracions que esdevenen gags,... un impossible telèfon de fil que permet la comunicació amb el món “exterior”... Però també podem observar la recreació de personatges i situacions del seu propi univers, com en el cas de l’escriptora de cartes per encàrrec de Passatge Gutemberg (2000), ara reencarnada en neboda de la baronessa Thacher o aquella pensió a l’Alemanya dels anys 30 de El gat negre (2001). Passa també que res d’això és banal, sota l’aparença frívola hi ha una seriosa reflexió sobre una ciutat que s’esfondra al ritme que s’esvaeix el seu veïnatge i sobre el neoliberalisme especulatiu del qual la “Dama de ferro” n’és una clara icona. Es suma a això un embolcall sonor amb un amplíssim repertori de música popular des del pop britànic fins a la copla o al cuplet; de fet, la nòmina artística d’aquest muntatge no deixa de ser una reedició de la extinta companyia “La Reina de la Nit” dedicada al gènere musical (ara amb Josep Maria Miró com a director i Xavier Albertí com actor). L’esperit pocasolta de La Reina s’ha instal·lat ara a El carrer Franklin: situacions tan divertides com absurdes per a cinc intèrprets que gaudeixen amb els seus personatges –endemés de la seva alta qualitat musical- i els fan créixer més enllà del corset del propi text.