Com bona part de la ciutat, el carrer Franklin s'està quedant desert a causa de l'onada de desnonaments que afecta la població. Un veí transvestit que fa classes de música i el seu home, de professió taxista, han estat les últimes víctimes d'una febre que ni tan sols la seva cunyada i germana, una activista que recorre una ciutat mig buida megàfon en mà, no ha pogut aturar. Mentrestant, la veïna, una anglesa neboda de la difunta Margaret Thatcher, acaba de rebre part de les seves cendres... Res no falta en aquesta història esbojarrada i àcida, ni tan sols un governador del Banc d'Espanya que ningú no s'escolta i que busca desesperadament una carta perduda que li pot portar problemes. Una crítica a una societat que, de cop i volta, s'ha revelat absolutament insensible a drets tan bàsics com els de l'habitatge i el treball. Signa el text, sobrevolat per fantasmes thatcherians, una autora que ha guanyat el Premio Nacional de Literatura Dramática (2009), el Premi Nacional de Teatre (2007) i el Premi Ciutat de Barcelona (2004) i que, ara, ens torna a demostrar les seves habilitats en el camp de la comèdia.
Farsa caricaturesca desbaratada i distorsionada que barreja estils i juga de ple en el terreny de l´absurd, partint de situacions i personatges reals. Un tros de carrer, tots els mobles i estris d´un pis desnonat tirats sobre la vorera. En escèna i en solitari un piano i el seu propietari, un transvestit, tractant de salvar el que es pugui i de consolar-se recordant cuplets de temps passats. De mica en mica van apareixent els altres personatges de l´història : una veïna, l´unica que encara no ha estat desnonada, de nacionalitat anglesa , neta de Margaret Thatcher i hereva d´una part de les cendres de la dama de ferro, que porta arreu i que seran part fonamental en el desenvolupament de l´espectacle; la cunyada del transvestit protagonista, activista d´una ONG de la que és l´unica integrant; el marit del transvestit, taxista cooperativista més per força que per convicció i un estrafolari i grotesc director del Banc d´Espanya, recent acomiadat, incapaç de concedir cap préstec ja que per perdre ha perdut fins el seu propi crèdit.….
La reconeguda i multipremiada dramaturgaLluisa Cunilléconstrueix una peça inclassificable, que beu del seu particular univers creatiu i que se´ns mostra en forma de comèdia farsesca i barrejant estils (del teatre de l´absurd al musical i de la denuncia social i el vodevil a la comèdia negra amb cadàver inclòs). Si bé toca un tema de plena actualitat, el drama dels desnonaments, val a dir que és un text que ja estava escrit fa uns anys, és a dir que lluny de l´oportunisme, Cunillé va ser clarivident avançant-se a uns fets que s´han generalitzat.
Lina Lambertestà senzillament genial en la seva interpretació de flegmàtica anglesa, amb perruques impossibles i una semblança extraordinària amb la Thatcher. Oriol Genísbroda amb un gran treball interpretatiu el ridícul personatge del banquer amb brillant ària operística final cantada des de l´interior d´un refrigerador. EnXavier Albertí gaudeix i ens fa gaudir d´aquest transvestit positiu davant de la desgracia i que somia en donar classes de piano i expressar-se musicalment i no amb paraules i recordar velles melodies. Un personatge que és en part deutor de la seva popular creació, la excèntrica directora d´orquestra Wanda Pitrowska.Montse EsteveiXavier Pujolràscomplementen acertadament el repartiment donant vida a la solitària activista i a l´indolent taxista.
Destacar la bona direcció de Josep María Miró (El principio de Arquimedes, Fum, Estripa la terra..). Menció a l´escenografia d´Enric Planas, al vestuari d´Albert Pascual, al treball de caracterització deLucho Sorianoi al de moviment del coreògrafRoberto G. Alonso.
Atenció també a La Moreneta, el vermut de Reus i les olives d´Alcoi i a l´explosiu coctel d´Aigua del Carme-Soberano-Ponche Caballero i Licor 43, que produeixen moments hilarants al llarg de la historia, si bé no tant expeditius com les cendres de la Dama de Ferro.
Magnífic, molt cuidat, documentat i il.lustratiu el programa de mà (d´aquells de guardar).
Sí, cal dir finalment que no és un espectacle per a tots els gustos. Cal saber de l´obra anterior de Lluisa Cunillé i ser amant del humor del disbarat i del joc de l´absurd.
La Sala Petita del TNC amb una entrada que sobrepassava els ¾, va seguir la representació amb gaudi i va aplaudir repetidament als actors al final (duració 70 minuts) .
text : ferranbaile@gmail.com