El mar: visió d'uns nens que no l'han vist mai

Teatre | Nous formats

informació obra



Autoria:
Xavier Bobés , Alberto Conejero
Intèrprets:
Xavier Bobés , Sergi Torrecilla
Direcció:
Xavier Bobés, Alberto Conejero
Dramatúrgia:
Alberto Conejero
Escenografia:
Pep Aymerich
Vídeo:
Albert Coma
Il·luminació:
Julià Carboneras
Sinopsi:

Una delicada peça de teatre d’objectes basada en les redaccions d’uns nens que no han vist mai el mar.

Aquesta és la història d’una promesa que no es va poder complir, la que va fer un mestre als seus alumnes. El mestre era Antoni Benaiges. Els alumnes eren els nens i nenes de l’escola rural de Bañuelos de Bureba, un poble de la província de Burgos. La promesa la va fer un dia d’hivern de l’any 1936. Els va prometre el mar.

___________________________________________________________________________________________________

L'any 1934 el jove mestre català Antoni Benaiges arriba a l'escola rural de Bañuelos de Bureba, un petit poble de Burgos. Pocs mesos després paga de la seva butxaca una empremta i un gramòfon. Des d'aquell mateix any, els nens i les nenes publiquen les seves emocions, somnis i pensaments.

El mes de gener de 1936, els nens i les nenes publiquen El mar. Visión de unos niños que no lo han visto nunca. El quadern «conté, en format de vers, més que de prosa, les expressions dels escolars de com s'imaginen el mar, les seves pors i els seus somnis». El mestre els promet que aquell mateix estiu els portarà a Catalunya perquè coneguin el mar. El 25 de juliol de 1936 Benaiges és afusellat. La promesa del mestre ja no es podrà complir.

La peça –fruit de la nostra primera trobada com a creadors– proposa un dispositiu en el que els objectes, el poema i el material documental conviuen sense jerarquies.

Crítica: El mar: visió d'uns nens que no l'han vist mai

05/09/2022

Una veu salvada del temps

per Alba Cuenca Sánchez

Què salvem del temps?, repeteix diverses vegades el protagonista d’aquest espectacle. El record és un dels temes més presents en la trajectòria de Xavier Bobés, un artista expert en donar vida als objectes a partir de les històries d'aquests. En aquesta ocasió, el barceloní s’alia amb Alberto Conejero, dramaturg que ja va demostrar la seva habilitat per emocionar amb les paraules amb La piedra oscura. Basades en fets reals ocorreguts durant la Guerra Civil, les dues obres tracten la vida d’un home que va pagar amb la vida els seus ideals. A La piedra oscura era Rafael Rodríguez Rapún, amant de Lorca, i a El mar... és Antoni Benaiges, un mestre revolucionari versat en els ideals republicans.

La història es narra des de la mirada del protagonista, una visió idealista i apassionada encarnada colpidorament per Sergi Torrecilla. El text, de frases curtes i sòbries, traspua una gran tendresa. Amb tot, l’obra està lluny de ser naïf: la tragèdia es gesta en els petits detalls, quasi imperceptibles per a la mirada de Benaiges però subtilment incorporats. En això contribueix la posada en escena, amb “només” dues taules, una pissarra i un desplegament d’objectes de l’època amb una funció tant evocadora com narrativa. La coreografia està mil·limetrada per mantenir ritme i poesia: les cadires volen fins a arribar a la seva posició i les taules es mouen en el moment just. Les músiques ens transporten fins als anys trenta mentre guien els moviments de Bobés i Torrecilla, executats amb delicadesa, precisió i compenetració. 

Estrenat a la Sala Tallers del TNC i pensat com a muntatge a la italiana, la proposta renuncia a la proximitat que requereix la manipulació dels objectes petits. A canvi, incorpora l’ús de càmeres en directe i fins i tot realitat augmentada. L’obra continua guanyant de prop, però els recursos audiovisuals estan ben integrats en l’atmosfera artesanal. Aquestes tecnologies permeten ampliar els límits creatius i evoquen la innocència i la capacitat imaginativa de la infantesa, el nucli central de la vida de Benaiges.

La memòria d’un crim imperdonable i l’homenatge a la labor educativa són temes que sempre atrauen. En aquest cas, a més, es tracten d’una manera tan delicada com els objectes a manipular, plena de nostàlgia i lluny del sensacionalisme. El resultat és una peça captivadora, poètica i corprenedora que reivindica, diverteix i emociona.