L’edat. La por. L’amor. La soledat. La rialla. La lluita per la vida dins d’una família. Una illa d’esperança front al perill d’extinció: de la natura, de la família, de la parella, de la vida.
Una valuosa reflexió sobre com de difícil n’és aconseguir relacions positives. A qualsevol edat. En qualsevol moment. El gaudi és possible a pesar de l’implacable assetjament del temps.
Tinc força oblidada la popular pel·lícula basada en aquesta mateixa obra teatral que , al seu dia, van protagonitzar els oscaritzats Katharine Hepburn i Henry Fonda. En qualsevol cas, el que recordo d’ella bàsicament és que , més enllà de la seva extraordinària parella protagonista ( en aquest cas, acompanyada per excel·lents secundaris) , es tractava d’un efectiu però decebedor drama familiar amb puntuals tocs de comèdia; un apropament previsible, agradable però decididament superficial a temes tan seriosos com ara l’envelliment, la por a la mort que s’apropa cada cop més perillosament , i els vells conflictes entres pares i fills ( una filla, en aquest cas) que s’han anat enquistant fins a transformar-se en cròniques ferides emocionals.
Ara, s’estrena el muntatge que Magüi Mira ha dirigit de l’obra original, i que, tal i com indica, la directora – i com sembla ser que passava quan va arribar als escenaris de Broadway- aposta clarament per rebaixar els aspectes dramàtics del tema, i reforçar n’en aquells que l’apropen a la comèdia.
Ha canviat, doncs, el to. Però no pas la meva percepció sobre les limitacions i els petits o grans paranys d’un text que ni acaba de funcionar quan vol fer saltar espurnes emocionals ( el molt mal explicat enfrontament entre pare i filla) , ni quan pretén fer-nos riure obertament ( la molt banal escena entre Norman i el seu futur gendre dentista). Això si: l’espectacle resultarà agraït per a tots aquells i totes aquelles de vosaltres que busqueu trobar-vos amb una parella interpretativa , la formada per Lola Herrera i Héctor Alterio, que ofereix exactament allò que s’espera d’ella , i sap ficar-se el públic a la butxaca amb el seu provat carisma. Al seu costat, la filla encarnada per Luz Valdenebro compleix amb eficàcia, però els altres dos nois de la història ( Bill pare i Billy fill; respectivament, Camilo Rodríguez i Adrián Lamana) posen en perill l’equilibri de l’espectacle. Un espectacle agradable però insuficient, que Mira condueix amb correcció, però sense intensitat.