Esmorza amb mi

informació obra



Intèrprets:
Andrés Herrera , Mima Riera , Xavi Sáez, Anna Alarcón
Escenografia:
Marc Salicrú
Il·luminació:
Marc Salicrú
Vestuari:
Míriam Compte
Composició musical:
Clara Aguilar
So:
Clara Aguilar
Assesoria de moviment:
David Climent
Producció:
Clara Aguilar, losMontoya , El Eje, Tantarantana (El Cicló)
Companyia:
losMontoya
Sinopsi:

La Natàlia i el Salva s’han enrotllat cinc vegades, no més. La seva relació ha estat fins ara poc profunda, pràcticament no saben res l’un de l’altre. La Natàlia ha decidit fer un documental sobre el desamor, per veure si, compartint el seu dolor amb el món, aquest deixarà de pesar-li tant. El Sergi i la Carlota s’estimen. Porten poc més d’un any junts, i potser les coses ara són més difícils del que eren en un principi, però si una cosa tenen clara és que encara aposten per la seva relació.

De vegades l’ambició és només aquesta, senzillament esmorzar junts, més enllà de qualsevol somni grandiloqüent. Què estem disposats a fer i a sacrificar per no deixar d’esmorzar plegats?

Ivan Morales finalista a la categoria de text dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Esmorza amb mi

24/05/2018

Esmorzar amb les emocions d' aquest quatre personatges i amb qui els mou des de l'ombra, és quelcom que ve molt de gust

per Ramon Oliver

Què gran segueix sent Burt Bacharach, creador de melodies perfectes ( així ho veu també el Salva, un dels quatre personatges que seuen a taula al voltant d’aquest esmorzar) el qual , per cert , ha complert 90 primaveres- mai millor dit , tenint en compta que va néixer un mes de maig-  just coincidint amb l’estrena d’un espectacle que li ret inesperat homenatge. Fa set anys, Ivan Morales va imaginar el retrobament d’una parella a la qual se li havia acabat l’amor  - però  potser no tant; l’obra també anava d’aquell pòsit d’amor que sobreviu quan sembla haver-se acabat l’amor- a ritme de Triana i de “Sé de un lugar”. I ara, Bacharach li pren el testimoni a Triana en aquesta nova obra de Morales que, en realitat, recupera donant-li nova forma escènica  un vell guió mai filmat i guardat al calaix.  Esclar que quan les coses es recuperen un grapat d’anys després d’haver nascut, ja no són les mateixes. Un altre pòsit – el del pas del temps i el pas de la vida- els hi dóna noves perspectives. És així com – tot i no ser-ho i tot i no compartir personatges, malgrat compartir parella d’intèrprets- l’esmorzar a quatre bandes d’ara, agafa aires de seqüela emocional d’aquell altre tan notable  espectacle. La Béré i el Simó de llavors han deixat pas a la Natàlia , el Salva, el Sergi i la Carlota d’ara. La mitjana d’edat dels personatges, lògicament ha pujat. I la mitjana de fracassos acumulats i possibilitats de tota mena que abans semblaven ben possibles i ara comencen a semblar ja una mica més dubtoses, ha corregut parella. Però això no vol dir que hagin renunciat a les expectatives. En tot cas, vol dir que enganxar-se com sigui a les expectatives , comença a ser quelcom una mica més urgent. Cal llançar-se a la piscina abans que aquesta s’hagi quedat del tot sense aigua!: això, també ho ve a dir aquest fan nr. 1 de l’amic Burt que és el Salva. Però també pot passar que , a meitat de salt, vulguis rebobinar i buscar una piscina diferent . Aquestes coses, ja passen.

Fa set anys, Morales situava la seva parelleta tant a tocar del públic que ens convertia a tots en visitants de la casa on tenia lloc la història ( la casa en la qual s’havia tancat el Simó, atacat per la “depre” del desamor). Ara, Morales sembla voler recordar-nos amb la seva sorprenent ( i molt encertada) disposició de l’espai escènic com , al cap i a la fi, això de les relacions emocionals amoroses passa sovint per un constant anar donant voltes i més voltes ( de fet, el mateix text fa referència a aquest caràcter circular) , a veure si d’una vegada apareix la persona amb la qual doni gust esmorzar cada dia fins la fi del temps. D’un temps que, en qualsevol cas, no en té rés d’etern, per molt que els fidels defensors del romanticisme més pur continuïn parlant de l’amor etern. L’eternitat no dura mai més del que dura una curta vida. I Morales , sembla també haver volgut recordar-nos aquesta obvietat que de vegades voldríem passar per alt mitjançant la forma que adopta aquest espai escènic . I mitjançant el  lloc al qual ens remet de forma ambigua ( no puc dir més, el meu pànic als “spoilers” m’ho prohibeix) al llarg de la primera escena de la seva obra. La mort ( la inesperada, però també la que té a veure amb l’auto destrucció)ensenya el nas més d’una vegada al llarg del text.

Hi ha una cançó de Bacharach que no sona aquí, però que ben ve podria formar part de la banda sonora del documental sobre el desamor que està filmant la Natàlia ( de moment, porta ja més de 300 hores de declaracions de desamor enregistrades) perquè es titula  “I´ll Never Fall in Love Again”. La cançó pertany a “Promises, Promises”, un musical que Bacharach va composar a partir de l’esplèndida pel·lícula de Billy Wilder “L’apartament”, probablement una de les comèdies més tristes que mai s’hagin filmat. Però contradient la lletra de la cançó (com ho fa també la noia que la canta en aquella obra), el quartet de Morales – el quartet que protagonitza aquesta comèdia també sovint ben trista,  tot i que mai desesperada-  està disposat a tornar a enamorar-se de nou , després d’haver-li vist els ulls a la mort, al desengany, o fins i tot a l’ombra de la desesperació, a la sensació que les coses es poden esvair com si res. De vegades, el quartet de Morales sembla avançar donant bandades, i el llenguatge entretallat amb el qual s’expressen aquests personatges, tradueix molt bé l’entretallat embolic emocional que sovint es mou dins seu, mentre busquen la certesa de l’esmorzar compartit sense tenir potser massa clar què és el que volen per esmorzar. Però les seves mirades , carregades segons la ocasió de desig, o por , o ràbia, o tendresa, o tot plegar alhora, diuen més inclòs que les paraules. Morales compte per poder transmetre tot aquest joc verbal i visual amb quatre fantàstics intèrprets ( Anna, Mima, Xavi i Andrés mostren en tot moment la química que existeix entre ells, i no perder tampoc ocasió de lluir-se individualment quan els hi toca)  , dirigits amb total encert pel mateix autor. U n autor que sap també com rendibilitzar al màxim les possibilitats d’aquest espai que el mateix escenògraf – Marc Salicrú- s’encarrega d’il·luminar de forma brillant. Es cert: potser no totes les escenes d’aquest esmorzar posseeixin la mateixa força. I potser qui busqui l’encant de la immendiatesa que proporcionava “Sé de un lugar”, trigui una mica més a l’hora de connectar amb la proposta. Però això és quelcom del que te n’oblides fàcilment, quan olores l’olor del cafè matinal en companya d’aquests quatre.