Esmorza amb mi

informació obra



Intèrprets:
Andrés Herrera , Mima Riera , Xavi Sáez, Anna Alarcón
Escenografia:
Marc Salicrú
Il·luminació:
Marc Salicrú
Vestuari:
Míriam Compte
Composició musical:
Clara Aguilar
So:
Clara Aguilar
Assesoria de moviment:
David Climent
Producció:
Clara Aguilar, losMontoya , El Eje, Tantarantana (El Cicló)
Companyia:
losMontoya
Sinopsi:

La Natàlia i el Salva s’han enrotllat cinc vegades, no més. La seva relació ha estat fins ara poc profunda, pràcticament no saben res l’un de l’altre. La Natàlia ha decidit fer un documental sobre el desamor, per veure si, compartint el seu dolor amb el món, aquest deixarà de pesar-li tant. El Sergi i la Carlota s’estimen. Porten poc més d’un any junts, i potser les coses ara són més difícils del que eren en un principi, però si una cosa tenen clara és que encara aposten per la seva relació.

De vegades l’ambició és només aquesta, senzillament esmorzar junts, més enllà de qualsevol somni grandiloqüent. Què estem disposats a fer i a sacrificar per no deixar d’esmorzar plegats?

Ivan Morales finalista a la categoria de text dels Premis de la Crítica 2018

Crítica: Esmorza amb mi

04/06/2018

Quan la veritat inunda l’escena

per Iolanda G. Madariaga

Sigui pel fet que es tracta d’un projecte llargament acaronat, sigui per la força interpretativa dels seus actors o per una dramatúrgia madurada amb temps, la presentació en escena de losMontoya. (pantalla & escena) l’encerta de ple amb Esmorza amb mi. La nova productora, hereva de la companyia Prisamata (Sé de un lugar, 2012), manté el seu nucli inicial amb Anna Alarcón, Xavi Sáez i Iván Morales i aquest lema de “la pressa mata”. Iván Morales signa la dramatúrgia i la direcció d’aquest projecte escènic que va ser inicialment un projecte cinematogràfic i de còmic. Això explica potser la consistència dels personatges i l’heterodoxa posada en escena que contempla el conjunt de la sala com espai de representació amb espectadors inclosos. Esmorza amb mi és una història de solituds compartides. Malgrat centrar-se en dues parelles heterosexuals, cadascun dels seus personatges tenen una història pròpia que es desenvolupa “completa” dins l’obra, de manera que no hi ha pràcticament agents passius o aquests ho són tan sols momentàniament. Els quatre personatges són subjectes actius amb discurs propi. Un discurs que mantenen a desgrat de les interaccions dels altres: sovint els sentim etzibar aquest discurs en una mena de monòleg davant d’un altre que es troba sense possibilitat real d’intervenció, modulació o trencament. Aquesta mena de “monòleg” esdevé una metàfora de la incomunicació que pateix la societat actual, més sagnant encara quan aquesta incomunicació es dona en les relacions més íntimes, les de parella. La Natàlia (Anna Alarcón) retroba un company d’institut, el Sergi (Xavi Sáez), a la sala de rehabilitació d’un hospital. Ella ha patit un accident i el Sergi és el seu fisioterapeuta. El Sergi vol fer un gir a la seva vida marxant a viure al camp amb la Carlota (Mima Riera), la seva parella des de fa quasi un any. El Salva (Andrés Herrera) n’està molt de la Natàlia, després d’haver-s’hi enrotllat en cinc ocasions, li agradaria esmorzar amb ella i anar més enllà. La Natàlia està fent un documental sobre el desamor per intentar pal·liar el dolor d’una relació anterior. Més enllà de l’anècdota concreta, suren quatre personatges amb febleses evidents que malden per defensar la seva enrocada visió de les relacions. Iván Morales ens els presenta en un escenari el·líptic casi nu. Els espectadors els envolten en una graderia expressament pronunciada que conforma una mena d’espai “laboratori” on els personatges interactuen. Fora d’aquest centre, entre els espectadors, hi tenen lloc algunes escenes; altres es desenvolupen jugant a transgredir els marges. Hi ha un interessant plantejament de l’espai escènic i de la il·luminació: els actors “abandonen” els seus personatges per il·luminar als companys o romandre al marge de l’acció. Aquest joc dins/fora, molt proper al llenguatge cinematogràfic, permet una qualitat d’apropament real a l’espectador. Però, més enllà de la seva ubicació en determinats moments, estem davant de quatre personatges capaços de concitar l’empatia dels espectadors no tant per la seva manera de ser o de veure el món sinó per la veritat que desprenen. Una veritat que de ben segur és el resultat d’una dramatúrgia cuinada a foc lent i que, no només contempla el moment vital dels seus actors, sinó que l’incorpora; acomplint així aquella màxima de l’espectacle en viu per la qual cada funció és realment una peça única i irrepetible.