Estació Tèrminus

informació obra



Text:
Ramon Simó, Anna Teixidor
Intèrprets:
Pep Ambròs, Pepo Blasco, Judit Farrés, Blanca García-Lladó, Jordi Oriol, Kathy Sey
Composició musical:
Judit Farrés, Jordi Oriol (col·laboració)
Escenografia:
Toni Rueda, Ramon Simó
Vestuari:
Irantzu Ortiz
Il·luminació:
Pere Anglada
So:
Marc Santa
Direcció:
Magda Puyo, Ramon Simó, Ivo van Hove
Producció:
Grec 2016 Festival de Barcelona, Velvet Events
Companyia:
Toneelgroep Amsterdam
Estrena:
Grec 2016
Sinopsi:

Quines formes adopta la violència contemporània? Més enllà de la seva manifestació física i explícita, el món contemporani conrea i tolera la violència en múltiples formes i en àmbits molt diversos. I el llenguatge de la violència i de la por es converteix, a poc a poc, en el llenguatge dominant. 

Al vestíbul d’una estació que vol evocar la imatge d’una Europa en punt mort, trobarem, en imatges i escenes fragmentades, històries i personatges que ens parlen d’un món que consenteix l’abandonament de l’humanisme per arribar, des d’aquesta estació, a un destí que encara no ha sabut triar. 

El masclisme i la gihad, la religió i les falses polítiques, el terrorisme i la guerra, els mitjans de comunicació i la cultura empobrida, la precarietat i la bondat del sistema econòmic seran protagonistes d’un joc teatral que vol ser un testimoni documental fictici de la nostra realitat. 

Com en qualsevol estació, entre la comèdia i el drama, amb la presència fugaç de personatges que viatgen, que emigren o que defensen el seu territori, que arrosseguen i ens porten les seves històries, que parlen, o canten, o ballen, Tèrminus, el déu de les fronteres, potser somriurà.

Crítica: Estació Tèrminus

07/05/2016

DINS LA VIOLENCIA QUOTIDIANA

per Ferran Baile

Vivim quotidianament dins d´una inevitablement (?) acceptada crispació i amb la por soterrada de ser víctimes d´un possible i imprevist esclat de violència. Cada dia despertem sota la pressió d´una crisi econòmica imposada, d´una corrupció que no toca fons, de les noticies d´un nou assassinat d´una dona en mans del seu marit o d´un atemptat cruel, descervellat i sagnant a algun lloc del planeta. Un atemptat que ara ja no ens és llunyà si no que en som conscients  que pot produir-se en qualsevol dels llocs on passem habitual o extraordinàriament i que les víctimes podem ser nosaltres.

Portar a l´escenari aquest viure-no-viure quotidià, aquestes pors-terrors amb els que estem obligats a coexistir i que ens tenallen, ens tensen i ens dificulten les relacions, ha estat l´interessant, atrevit i difícil repte que s´han imposat Magda Puyo i Ramón Simó. A forma de collage, utilitzant textos propis i d´ Albert Mestres i Anna Teixidor entre d´altres, han construït Estació Tèrminus. El primer gran encert és l´escenografia, dissenyada per Toni Rueda i el mateix Ramón Simó, que reconstrueix el vestíbul d´una estació de trens, on el públic està immers dins l´acció i per la que transiten vertiginosament els actors, la crispació, la violència, l´incomoditat i les pors i també hi ha moments per la tendressa, la poesia i la reflexió .

El resultat global a la meva forma de veure és irregular, ja històries que funcionen millor que altres, algunes s´allarguen innecessariament (l´atemptat a l´avió, la conversa amb el jihadista català..), el conjunt és massa discursiu. Noto a faltar aquests silencis, terribles silencis, que segueixen un acte de violència irreversible, aquests mòbils sonant que ja no tindran resposta, aquest crit ofegat per la brutalitat dels fets.... La gran força dramàtica i real dels silencis. Pel damunt de tot em va impressionar la convicció i el perfecte treball combinat de tots i cadascun dels actors-actrius: Judit Farrés, actriu d´una intensitat sempre corprenedora, Blanca García-Lladó, tot força i fragilitat a l´hora, i Pepo Blasco, Pep Ambrós, Jordi Oriol i Kathy Sey, rotundament convincents en cada faceta que els toca interpretar.

Em va agradar especialment l´escena en que Kathy Sey (excel.lent cantant, no deixin d´anar a algún dels seus concerts), dialoga amb el saxo tocat per l´actor i també músic, Jordi Oriol. Em va agradar especialment l´escena en que tots canten El cant dels ocells, excel.lents les parts corals cantades “a capella”, molt ben conjuntades les veus, i un so que va creixent distorsiona i fereix les oïdes dels espectadors. Hi ha molta més violència continguda en aquesta escena que en altres on la violència és explicita.

Magnífic l´espai sonor de Judit Farrès, artista tot terreny, amb col.laboració amb Jordi Oriol, un altre artista polivalent. Per cert, també em va agradar especialment, si bé la vaig trobar desaprofitada i pel meu gust innecessariament  “light”, l´escena del continuat atracament al músic de carrer, de nou Jordi Oriol, fins a deixar-lo totalment despullat i fins ni deixar-lo.

Amb tot i les seves irregularitats dramatúrgiques i el seu to massa discursiu, em va semblar una experiència teatral interessant i necessària i que té la virtut de tenir una estructura no tancada (pot millorar), per a successives representacions.

text : ferranbaile@gmail.com