Els paisatges terribles als quals pot conduir una passa fora del camí, els miracles, la vanitat, la innocència o la solitud són alguns dels temes que tracta la nova proposta dramatúrgica d’un autor plenament contemporani i sempre sorprenent.
Què hi ha dins del nostre cervell? Quins misteris amaga que no som capaços de penetrar? Com funciona el cervell d’algú altre i quines normes morals o ideològiques en regeixen el funcionament? S’ho va preguntar el dramaturg Jordi Prat i Coll en posar-se a escriure una peça teatral sobre una noia que inicia un camí sense retorn, un personatge tan capaç de viure una certa idea de miracle com d’endinsar-se en els inferns del nostre temps sense sortir de Ciutat Vella. Perquè els carrers del Raval són escenari d’una reflexió sobre la innocència i sobre la vanitat del nostre món en què no falta la poesia ni un caràcter oníric que amara la representació. Un gat, una gavina, una dona que es mira una pel·lícula o que ho intenta, un traficant, un home amb un caminar peculiar: tots són personatges d’un text construït amb frases breus, com disparades contra uns espectadors i espectadores que s’enfronten a una realitat crua i violenta que ens parla de la naturalesa fràgil i incomprensible de l’ésser humà.
En la línia de suport a la dramatúrgia catalana per part del Festival, Fàtima constitueix el retorn al Grec, per segon any consecutiu, d’un dramaturg, director i pedagog que l’any passat ja va estrenar-hi M’hauríeu de pagar, un aplaudidíssium text construït a partir de les tres veus d’uns personatges tan malalts de solitud com la mateixa protagonista de l’obra que veurem enguany. La signa Jordi Prat i Coll, un director teatral que ha posat en escena muntatges com La Rambla de les floristes, de Josep M. de Sagarra; Els Jocs Florals de Canprosa, de Santiago Rusiñol (premi Ciutat de Barcelona de teatre, premi Max a la millor adaptació i Premi de la Crítica a la millor direcció) o El público, de Federico García Lorca, entre altres, però que també ha escrit textos teatrals com Carrer Hospital amb Sant Jeroni, Obra vista, De quan somiava o l’esmentada M’hauríeu de pagar, entre altres. L’autor i director, amb més de vint anys de trajectòria als escenaris, fa també de traductor, una tasca que l’ha dut a endinsar-se en el món literari d’autors com Copi, Caryl Churchill, Ayub Khan-Din, Sarah Kane o debbie tucker green, entre altres.
Jordi Prat i Coll signa un altre text deseperat, fosc, dolorós queensenya les venes delsmarginats. Ho fa a partir de la seva escolta del Raval. Ensenyant la brutícia (física i moral) que s'amuntega en la nostra aparent ciutat dels somins. El personatge de Fàtima és el d'una noia perduda, incapaç de trobar un puntal on sentir-se segura. Com si fos una vaca cega va donant-se cops, sabent que qualsevol pot ser el darrer. Juga al costat més bèstia de la vida però aixó no li aporta tampoc una eufòria desmesurada. Només li serveix per agafar aire, abans no quedi colgada de la merda que l'envolta. El quadre projecta una desconfiança absoluta cap a la societat. Una agror que casa amb el teatre punk dels anys 90 britànic (la Sarah Kane de Psicosi de les 4.48, per exemple) i amb els contrastos de Copi (La torre de la Defense o les dramatúrgies inspirades en aquest dramaturg i actor Copi i Ocaña al purgatori o del De quan somiava, del propi Pat i Coll) i Koltès (La nit just abans dels boscos, Combat de negre i gossos, En la solitud dels camps de cotó).
Queralt Casasayas fa d'aquelles papers incòmodes que, al final, voldries ajudar però sense saber com. Tot li és tòxic. En aquesta ciutat que es penja mirant la lluna en un narcopis ha desaprofitat l'oportunitat de la companya de pis (tendra Daniela Fumadó) que l'ha acollit i ha vist com s'ha anat perdent, sense saber gaire com, ni per què. La policia (Albert Ausellé, atrapat per un desig irrefrenable) que, teòricament, hauria de vetllar per la pau social, en realitat l'empeny al costat fosc, a deixar-se abusar a canvi de sentir-se viva. I en aquest passejar, entre la depressió i l'estat semiinconscient pels efectes de la droga, parla amb gats (intepreretat per Jordi Figueras, potser el personatge més lliure de tot el quadre) i una gavina ferida (Tilda Espluga, en una interpretació solvent tot i l'erstranyesa del personatge). En el Via crucis de la protagonista, hi apareixerà també un camell (Sergi Torrecilla, cruel, egoista també desesperat) que la convida a un viatge nou, després del darrer capítol d'humiliació.
L'espai escènic de Marc Salicrú té aires de catacumbes, on ningú escombra i tot es va amuntegant i podrint per desídia. Però també hi ha tarime per a pronunciar discursos, com si fossin les escalinates de Senat Romà. I encara, al final, una mena de retaule religiós a contrallum, de la por i de les figures innaccessibles per als veïns que s'arrosseguen maldant per sobreviure.
Prat i Coll sap forçar el contrast: Introdueix els personatges de la Filmoteca (ben ravaleros) com a element quasi paròdic de la cultura que no sap gestionar la realitat, que ha perdut la capacitat d'escolta, d'empatia embriagats per les cintes i la seva memòria. Mercè Arànega desespolsa d'un cop de bossa demà la decadència anterior. Però és un llampec, un miratge, per provocar una caiguda als inferns més profunda. També al final, la companya de pis signa un monòleg obsessionat en parlar per no dir gaire res (com aquells de M'hauríeu de pagar) prou còmic, per la seva ingentuïtat. No és cap voluntat de reconciliació de l'autor, si no una nova atalaia per llançar el personatge (ial públic) a un nou infern, que encara no imagina.