Tres titellaires-músics i una enginyosa caravana per a una adaptació sense paraules del conte “La petita venedora de llumins” de Hans Christian Andersen. Una nena intenta vendre llumins la vigília de Nadal. Però no tot surt com estava previst. Una història clàssica nodrida de metàfores que qüestiona els estils de vida i de consum contemporanis. Un espectacle visual i musical per gaudir en família. Un clam poètic contra les desigualtats.
Des six faux nez explica una inclement versió de La venedora de llumins, desplegant decorats en el lateral d'una caravana clàssica i aixecant-li el sostre alhora que tibant braços articulats en una escena tètrica, però que narren amb música lúdica i posat còmic. La tragèdia de Hans Cristian Andersen és més cruel encara en aquesta caravana, aparentment simpàtica i d’intèrprets hiperactius, de manera similar a què la il·lusió de les festes de Nadal són mes ingrates pels qui no seuen a cap taula ni reben regals de gent que ha pensat en ella.
La crueltat d'Andersen, que tant ha endolcit la factoria Disney, és comparable a la representació de Hansel i Gretel (H+G), dirigit per Alessandro Serra que es va poder veure a la Mostra d'Igualada del 2016. O, ja en clau juvenil la reversió de Pocahontas de Bàrbara Mestanza. L'encert de la companyia belga és que, manté un notable contrast entre la ironia que respira la proposta escènica amb la foscor del conte. En aquesta voluntat de pervertir el codi, Gabriel Chamé es va atrevir a fer un Othelo en clau de clown. Només, aixòo sí, en el moment del crim, es tornava al drama. i, llavors, la violència era mot més incòmoda que si s'hagués plantejat tot des del codi de la tragèdia habitual. Potser la simpatia dels intèrprets, en aquest cas, que baixa la intensitat cap al final, queda encoberta una mica la duresa d'aquesta mort innocent. Potser és una decisió reflexionada perquè el shock sigui menys traumàtic, però llavors potser haver triat un altre títol o autor. El desplegament tècnic (tot artesanal, rudimentari, i ben físic) és entranyable i contínuament fan girs a l'espai escènic per redoblar l'aposta imaginativa, un punt Tim Burton.