Fuenteovejuna, breve tratado sobre las ovejas...

informació obra



Companyia:
Companyia Obskené
Autoria:
Lope de Vega
Dramatúrgia:
Anna Maria Ricart
Adaptació:
Anna Maria Ricart
Direcció:
Ricard Soler i Mallol
Intèrprets:
Andrea Madrid, Queralt Casasayas, David Menéndez, Marc Pujol, Guillem Gefaell, Marc Naya, Martí Salvat, Marc Pujol, Rosa Serra, Ilona Muñoz, Sergi Torrecilla, Albert Mèlich, Marc Rius, Toni Mas
Escenografia:
Adrià Pinar Marcó
Assesoria de moviment:
Marta Hervás
Producció:
Companyia Obskené
Sinopsi:

Fuenteovejuna, breve tratado sobre las ovejas domésticas és l'adaptació contemporània i de carrer del clàssic de Lope de Vega, que explica la història del poble que, cansat de les atrocitats d’un comanador corrupte i violador, decideix unir-se per combatre i matar el seu opressor. El text original s’entrecreua amb la dramatúrgia d’Anna Maria Ricart per oferir-nos una profunda reflexió sobre la nostra societat, com ja ho van fer amb el seu espectacle Trossos estrenat a FiraTàrrega el setembre de 2012. 

Espectacle guanyador del Premio Off de Calle Zaragoza 2013.

Crítica: Fuenteovejuna, breve tratado sobre las ovejas...

14/09/2014

El retorn del clàssic a la plaça

per Iolanda G. Madariaga

Fuenteovejuna és teatre polític? Ho va ser... Entre d’altres consideracions, Fuenteovejuna és una exaltació de la monarquia per sobre de les formes de govern feudal. Llegida amb ulls del segle XXI, el Todos a una! del vilatans de Fuenteovejuna per deslliurar-se del tirà corrupte pot tornar a ser “teatre polític”. La Fuenteovejuna de la Cia. Obskené no és una versió més del clàssic de Lopede Vega, si no un espectacle de teatre de plaça (l’àgora on es reuneix l’assemblea). Amb vocació de popular, pren l’original pel que té de popular: de conegut del gran públic i per un argument que concita els afectes de la plebs. Ens ho anuncien repartint crispetes entre els assistents. Se’ns explica el final del drama per si algú no ho tenia prou clar. I se’ns adverteix que han volgut prescindir del paper de la monarquia en el drama, perquè és, avui, un paper prescindible. La jove Cia. Obskené parla per a un públic usuari de facebook i twitter, que busca informació a la viquipèdia, a ells es dirigeixen amb el llenguatge que els és comú. Ens faciliten per endavant dades que podem trobar en l’entrada Fuenteovejuna, sobre comendador, fins hi tot ens expliquen com s’escorxa un xai. Tot amb la intenció que l’espectacle arribi amb diàfana claredat. Els actors es lliuren al seu paper en el drama sortint i entrant del seu personatge; un buscat distançament per atendre la funció didàctica del teatre brechtià alhora que proporciona unes bones dosis d’humor a la posada en escena. El relat lineal es veu interromput per diferents informacions: unes permeten conèixer millor el text original  (Lope parteix d’unes cròniques del segle XVI que narren uns fets que tingueren lloc al XV) i altres ens permeten establir unes rares analogies entre ramats d’ovelles i grups humans. El drama s’imposa però, a l’univers simbòlic de l’obra, se li afegeix un simbolisme contemporani que aporta unes notes d’humor senzill i planer. Una bona manera d’apropar el teatre clàssic a tota mena de públic i de retornar al teatre el seu sentit polític.