Giselle. Akram Khan

informació obra



Companyia:
English National Ballet
Direcció:
Akram Khan
Coreografia:
Akram Khan
Sinopsi:

L’anhel d’un paradís de seguretat i oportunitats per a tothom

Amb dramatúrgia i coreografia d’Akram Khan sobre una partitura de Vincenzo Lamagna que recrea la partitura original d’Adolphe Adam, aquesta relectura de Giselle és una mirada al costat fosc i sinistre de la història dels esperits de les donzelles mortes.

Aquesta revisió del ballet narratiu clàssic és vista des de l’òptica de la globalització i les desigualtats de riqueses, poder i feina. Durant mesos d’investigació i assaig, Khan i l’equip creatiu es van inspirar en la 

Giselle de l’ENB en la versió icònica de Mary Skeaping, així com també en l’enorme repertori d’imatges i sons associats als processos industrials, la tradició de la dansa kathak, les cerimònies de la cort, els balls folklòrics, el moviment dels animals i la migració humana. A partir d’aquest material s’ha elaborat un vocabulari de moviment.

Aclamat i premiat com un dels millors espectacles coreogràfics europeus, el muntatge compta amb decorats i vestuari de Tim Yup, col·laborador del cineasta Ang Lee. El resultat: una obra de rituals i cicles impregnada de la memòria del gest i la violència de la desigualtat, així com de la resiliència, la capacitat i els desitjos del cos humà. L’anhel d’un paradís de seguretat i oportunitats per a tots els éssers humans.

Crítica: Giselle. Akram Khan

08/05/2022

Ballet espectral i magnètic

per Jordi Bordes

Explicava Tamara Rojo en la prèvia al Liceu que ella i el coreògraf Akram Khan van treballar, escena a escena, la relació de tots els personatges. Akram Khan li ha espolsat el seu polsim oriental, sobretot en la primera part, en la que la part més festiva de la trobada convida a completar els cossos de ballet en una dansa molt més orgànica, més popular, d'un ritme que batega vida. Al costat d'aquest cor que va narrant la peripècia d'una noia que enamora a dos joves de diferent estament social (el duc Albrecht que es fa passar per un jove desconegut i el caçador Hilarion). L'espai escènic conceptual se serveix del cos de ballarins per bastir un bosc espés que, es transforma en un espai per a la festa popular. La sorpresa arriba quan el mur del fons, s'obra i dona pas al palau i a la veritat sobre les responsabilitats del duc que impedeix aquell amor correspost amb Giselle. Si el cos de ball respon a uns moviments contemporanis, mantenint la verticalitat (això sí, però vinclant-la, sovint) els dos xicots s'exhibeixen amb notables piruetes. La sessió de dijous al vespre, al costat d'una delicada i forta Giselle (Erina Takahashi) mereix menció l'Hilarión per la seva netedat en els salts (Erik Woolhouse) mentre que l'Albrecht (James Streeter) carregava espatlles per fer visible el pes de la consciència.

Akram Khan aprofita la volatilitat del ballet en la segona part. Amb unes willis que es mouen de puntetes, amb unes faldilles embrutides per sota dels genols i uns cabells despentinats i lliures. La canya, que ajuda a treballar les verticalitats, l'equilibri, és ara una mena de vareta màgica maleïda que conneca aquesta ànimes en pena. Són com les precioses dones d'aigua que insinua bona part de la literatura romàntica i de les llegendes. Khan es desentén de la imatge bucòlica de les muntanyes alemanyes (com sí que es feia a la versió de Kor'sia). L'aristocràcia d'aquesta peça vesteix i medeix per sobre de la resta del cor. Però sense que això imposi cap norma moral o impunitat dels poderosos respecte els altres. A Giselle, són les willis les que imposen la seva maledicció. Son zombies (ben allunyats dels Incurables de Pere Faura, és clar) que només saben destruir com a venjança a les seves morts injustes. Giselle trencarà el paradigma, Com a mínim un cop. Ho farà per salvar el duc, després de veure que la valentia d'Hilarión (com si fos Dante mirant de rescatar Beatriu de l'infern de La Divina Comedia que Castellucci en faria una trilogia) ha estat insuficient.

Akram Khan té una sensibilitat notable. Al solo de Xenos barrejava les seves arrels i la por en una trinxera de La I Guerra Mundial. Ara, destil·la el ballet i el fa vibrar amb imatges ben afinades. Sap utilitzar el moviment estètic i el carrega d'emoció. Rescata el dolor fosc de la pèrdua tot esbandint uns vestuaris i decorats caducs. Es queda l'essència i la fa rebrotar amb una força que commou: El Liceu els va aplaudir aixecant-se, entusiasmats.