Quins són els somnis i les frustracions d'una persona amb síndrome de Down? Elles mateixes ens ho expliquen a partir de la versió d'una de les obres més conegudes de la dramatúrgia universal, portada a escena per una companyia peruana.
"Ser o no ser". Amb la frase més coneguda del Hamlet de Shakespeare, la humanitat es pregunta, des del segle XVII, la finitud de la vida i la necessitat de prendre partit i d'actuar davant els esdeveniments. Ara, però, una companyia teatral peruana i la directora que la condueix, Chela De Ferrari, la fan servir també per interrogar-se i per interrogar el públic sobre les persones amb síndrome de Down i sobre el paper que han de tenir en la nostra societat. Què implica el fet de "ser" quan no existeix un espai on se't prengui en consideració? Com considerem la resta d'éssers humans la vida de les persones amb síndrome de Down? Quin sentit té la seva existència en un món regit per l'eficiència, la productivitat i uns models impossibles de bellesa?
Tot comença amb la trobada de la directora amb Jaime Cruz, un dels protagonistes d'aquesta funció. Era un acomodador del Teatre La Plaza, a Lima, que un dia li va confessar la seva gran ambició: pujar com a actor a l'escenari del teatre on havia treballat durant anys venent programes de mà. De Ferrari feia temps que volia portar a escena un Hamlet, però any rere any descartava el projecte perquè no trobava l'actor adequat, fins que es va produir aquesta trobada amb Jaime Cruz. La directora va veure en ell la possibilitat de donar-li un sentit nou representant-lo en una versió especialment lliure amb una companyia d'actors i actrius amb síndrome de Down encapçalats pel mateix Cruz. Frases i monòlegs del text original es combinen aquí amb experiències reals de la vida dels actors i actrius, i ens ofereix la possibilitat d'endinsar-nos en els pensaments, les esperances i els desencisos de persones que sovint són ignorades directament pels qui les envolten.
Signa la posada en escena Chela De Ferrari, una directora teatral nascuda a Lima que va estudiar pintura i teatre. És directora del Teatre La Plaza des que es va fundar, fa gairebé dinou anys. L'organització es defineix com “un espai de creació teatral que investiga i interpreta la realitat per construir un punt de vista crític que dialogui amb la seva comunitat”. L'any 2013 va crear “Sala de parto", un programa per estimular el naixement de noves obres i autors peruans. En la seva carrera com a directora i dramaturga ha realitzat més d'una vintena de muntatges teatrals, entre els quals La cautiva, de Luis Alberto León; Mucho ruido por nada, adaptada per ella mateixa a partir de l'obra de Shakespeare, i Hamlet. L'any 2019 va crear La Plaza Media, una àrea dedicada al desenvolupament de cinema i projectes transmèdia. Actualment edita la seva primera pel·lícula documental, Ser Hamlet, que documenta el procés d'assaig d'aquest muntatge teatral.
La proposta d’aquest Hamlet, aplaudida internacionalment, assumeix el repte de reescriure Hamlet i el “ser o no ser?” a partir de la mirada, el cos i la veu d’aquests altres protagonistes. Els atorguen el paper de prínceps, persones privilegiades però que tenen limitada la seva capacitat de decisió. Si els reis tenen una sang blava que els diferencia, ells tenen 47 cromosomes, en comptes dels 46 de la resta de mortals. Si la corona lluita per mantenir els privilegis, ells prefereixen sumar-se a la massa i viure sense cap mena de restricció afegida al seu cromosoma. Mostren la seva diferència des de l'humor, com Albert Espinosa i la seva cama amputada (No me pides que te bese porque te besaré, Idaho y Utah, Els nostres tigres beuen llet); aconseguint fer paròdia de la seva diferència com menystenir-la per a eliminar aquest abisme entre les dues realitats.
Com als escenaris Especials, impulsats per Clàudia Cedó, en què són els àngels (Els àngels no tenen fills) o els que poden participar de qualsevol joc i mai pararan perquè són sucre (Mare de sucre). El teatre comunitari és empoderador i ha de pretendre emocionar l’audiència confrontant una realitat que és compartida en el dia a dia però no prou empatitzada, assumida. La identificació teatral és el mirall que s’esberla en adonar-se d’aquesta distància. Els col·legues de Jaime Cruz no van aconseguir trencar la distància emocional amb el públic de l’estrena (amb massa professionals del sector que no sabien com entomar les propostes naturals de la producció: sortir a fer d’actors espontanis, ballar al final de la tragèdia, respondre a les preguntes obertes a públic...). Segurament, en les properes funcions hi haurà una resposta més orgànica, menys forçada, que ajudi a combregar sense manies.
Pujar la diversitat a l’escenari implica fe el teatre més gran, ampliar la perspectiva, refrescar els codis, revisar la dramatúrgia. Chela de Ferrari va accedir al desig d’un acomodador d’un teatre de Perú (Jaime Cruz) a pujar a l’escenari. S’havia fet un fart de vendre programes de mà i, ara, ha tingut l’oportunitat de ser portada d’aquells programes. Ho ha fet amb companyia (amb altres companys que tenen la Síndrome de down) i partint d’un dels texts que, diuen, l’havien apassionat més: Fer de Hamlet. El teatre comunitari permet convertir el no professional en actor per uns instants. En mantenir una màgia en què l’escena és una tarima on fer denúncia i reivindicació. L'actor i director Òscar Molina es va trobar en una situació similar a la de De Ferrari. Un jove volia ser actor i que el dirigís. Aquest propòsit el va aconseguir amb La crua realitat, un bonic i senzill retrat de la seva èpica odissea fins a aconseguir pujar a escena, una altra peça empoderadora, que atrapa.
El repte d'aquests muntatges és aconseguir atrapar l’espectador, a partir d’algun polsim d’expressió artística. Poc queda del Hamlet en aquesta versió. Els personatges com Ofèlia, Claudi, Gertrudis, l’amic Horaci, l’espectre del pare... Sense Laertes no hi ha duel amb traïció, perquè, de fet, Hamlet mai mata Poloni amagat rere les cortines. Si tots som Hamlet (la corona del príncep va rotant entra tots els membres), en realitat qualsevol peça hagués pogut valdre. El vincle entre la trama de l’obra i la peripècia comunitària és més aviat pobra, a diferència (per exemple) de l’excés de vulnerabilitat del H+G, un Hansel i Gretel protagonitzats per nois amb diversitat funcionals que els feien més febles davant la maldat de la bruixa del conte.