Hamlet. Pau Carrió

informació obra



Intèrprets:
Xicu Masó, Rosa Renom, Marc Rius, Maria Rodríguez, Pau Vinyals, Míriam Marcet
Escenografia:
Sebastià Brosa, Pau Carrió
Direcció:
Pau Carrió, Roger Peña
Adaptació:
Pau Carrió
Autoria:
William Shakespeare
Vestuari:
Silvia Delagneau
Caracterització:
Toni Santos
Il·luminació:
Raimon Rius
So:
Igor Pinto
Assesoria de moviment:
Anna Rubirola
Ajudantia de direcció:
Bernat Pons
Producció:
Teatre Lliure
Sinopsi:

El gran antiheroi shakespearià arriba al Lliure per posar a prova, un cop més, la seva incontestable i contemporània profunditat humana. Sense Shakespeare no som res. Sense Hamlet, no som ningú. Dirigit per Pau Carrió.

Què ens passa? Per què aguantem la burla d’aquests temps, l’abús dels opressors, els insults dels superbs, l’amor menyspreat, la lentitud de la justícia, la poca vergonya del qui mana o la violència dels indignes contra el mèrit pacient? Cal desenterrar més actes corruptes? O encara queda terra que els tapi als nostres ulls? Ens calen proves més sòlides? És la consciència qui ens fa covards a tots i fa que els colors naturals de la nostra determinació es tornin pàl·lids sota l’ombra del pensament i que les grans causes i els objectius més elevats, amb tanta reflexió, es desviïn del camí i perdin el nom d’accions? La por ens frena? Som prínceps a Elsinor? Som o no som?
Som, potser parlo de la meva generació, conscients de la putrefacció del regne, de la corrupció dominant, sabem que es pot somriure i ser un canalla al mateix temps. Com en una presó, no trobem la sortida, i totes aquestes coses ens fa sentir indignats i desconcertats alhora. Ens preguntem què hem de fer. Voldríem articular respostes i accions encertades contra tot això. I quan ens aturem per estudiar com fer-ho, una vegada i una altra topem amb contradiccions que no sabem superar. No sabem resoldre amb determinació el nostre paper, perquè ja no ens creiem aquesta tragèdia de venjança. Som Hamlet.
Pau Carrió

Crítica: Hamlet. Pau Carrió

01/04/2016

Recolzat en un Pol López que és tot nervi, Carrió s'apropa a "Hamlet" amb una claredat més funcional que brillant

per Ramon Oliver

EL “Hamlet” que ens proposa Pau Carrió ( la seva segona trobada professional amb el gran Willy, després d’aquella un xic irregular “Victòria d’Enric V”) , comença amb una idea molt afortunada que, de fet, es visualitza abans que arranqui  el mateix text. Com sabeu molt bé, i malgrat el comprensible estupor del príncep Hamlet, la seva mare Gertrudis s’ha casat amb l’oncle Claudi quan tant la família com el país sencer , es trobaven encara de dol per la mort del rei Hamlet. Així doncs, tot just entrar al teatre, nosaltres mateixos ens trobarem un escenari encara mig cobert pels rams marcits i les falses espelmes de flama perpètua que rendeixen memòria al monarca mort. Uns rams i unes espelmes que seran retirades pels operaris de la casa tot just abans que el bo d’Horaci pronunciï les primeres paraules de l’espectacle: mentre la cort s’afanya per esborrar al màxim les petjades del drama que el país acaba de viure i celebrar amb alegria les noces reials del nou monarca i la fugaç vídua , el sempre fidel Horaci ens anuncia que un fantasma ha començat a recórrer el castell d’Elsinor. I com sabeu molt bé, aquest fantasma no està gens disposat a deixar sense venjança el crim que l’ha portat fins aquesta condició.

Parlant d’Elsinor: Carrió i l’escenògraf Sebastià Brosa, ens el presenten com un inhòspit espai buit ( només puntualment, algun moble vindrà a ocupar part de l’escenari amb finalitats purament funcionals) format per una mena de parets de formigó armat que, en alguns casos, es transformen també en portes. Decididament, aquesta austeritat de ciment no en té res d’acollidora . Per a Hamlet, Elsinor i Dinamarca sencera s’han transformat – segons les seves pròpies paraules- en una veritable presó , i aquest concepte, marca de forma contundent tota la imatge de l’espectacle. D’altra banda, la cort d’Elsinor va camí d’esdevenir ben aviat un gran cementiri. Si exceptuem un cop més al bo d’Horaci –que a desgrat seu, restarà viu al final de la tragèdia per poder convertir-se en el seu narrador- , d’aquí una estona, tots aquests personatges al quals al llarg de la representació encara veiem plens de soroll i de fúria ( per dir-ho amb paraules robades a una altra obra de Shakespeare) no seran altra cosa que un munt de cadàvers. Aquestes parets de formigó, també li escauen força a les tonalitats mortuòries que té el text, remarcades encara més per Carríó amb les ofrenes funeràries del seu pròleg. Quan arriba l’extraordinària escena en la qual un parell d’enterramorts ( sintetitzats en el present muntatge en un únic personatge interpretat per Xicu Masó) agafen la seva bona quota de protagonisme, descobrirem - si fins llavors se’ns havia escapat el detall - que aquestes parets pesen com lloses funeràries i tenen la seva mateixa aparença. Ja posats, en el fons  tot el que estem veient, podria ser contemplat com  la memòria d’un grapat de fantasmes més o menys reals , ficats dins el seu panteó familiar: una memòria explicada per Horaci, esclar.

Però no especulem, perquè aquesta mena d’interpretació lliure, no entra en els paràmetres de l’espectacle de Carrió. Ben al contrari. Tant pel que fa a la seva direcció del muntatge, com pel que toca a la versió del text que ens ofereix, Carrió sembla voler allunyar-se molt conscientment de les especulacions sobre la personalitat del príncep i els integrants de  la seva cort a les que donen peu tantes altres adaptacions de tan inabastable obra. Carrió ha volgut aixecar un “Hamlet” desacomplexadament entenedor. Un “Hamlet” clar, directe, ple de picades d’ullet de complicitat amb l’espectador. I  recolzat en una interpretació visceral , d’aquelles que no permeten massa que el príncep perdi el temps mirant les musaranyes mentre deixa anar reflexions filosòfiques sobre l’existència. El Hamlet de Pol López és tot nervi i emoció , cops de ràbia que s’exterioritzen sovint amb un punt de sornegueria , amb els ulls perpètuament anegats per la humitat d’unes llàgrimes que no sempre arriben a sortir a l’exterior, però que gairebé sempre són presents a la  mirada. El Hamlet de Pol López és tot gest i expressivitat : qui esperi contenció, que es busqui un altre príncep.

Com deia abans, malgrat les notes introductòries escrites pel director, el “Hamlet” de Carrió no opta per moure’s sota la direcció d’un determinat concepte. El Hamlet de Carrió, vol arribar amb facilitat a tota mena de públic sense situar-lo sota el pes d’una visió més o menys unidireccional de l’obra. I talla i retalla el text amb plantejaments similars. El que té conseqüències bones, i no tan bones. De vegades, ficades a la mateixa escena.He parlat abans de la notable forma amb què Carrió arrenca la seva proposta. Ja posats, trobo a faltar altres moments així al llarg del muntatge; altres moments en els quals aparegui l’idea colpidora, el cop d’enginy agosarat, la resolució creativa que li pot conferir a un nou muntatge de “Hamlet” aquell tret distintiu que deixa marques a la memòria. Crec que el “Hamlet” de Carrió, potser massa pendent de la ja esmentada funcionalitat, està mancat d’aquesta mena de trets. Però a canvi, ofereix un molt bon espectacle ,una molt accessible aproximació a una obra que, de ben segur, se’ns seguirà  presentant en el futur amb molts altres rostres ben suggestius. Mancat d’aquell punt que tenen els espectacles inesborrables, el “Hamlet” de Carrió ( sens dubte, molt superior al que ens va oferir Lluís Homar, i com a mínim, tan interessant com el que va presentar Oriol Broggi) no deixa per això de ser un espectacle imprescindible, estimulant, ple de qualitats, i ple de limitacions ( no pas errors) que no deixen tampoc de ser fruit d’una feina molt seriosa.


Trivial