inFAUST

informació obra



Intèrprets:
Martí Salvat, Roser Tapias, Cristina Arenas
Autoria:
basada en l'obra de Goethe, basat en la novel·la d'Stehen King
Dramatúrgia:
Anna Maria Ricart
Adaptació:
Anna Maria Ricart
Direcció:
Marc Chornet Artells
Escenografia:
Laura Clos “Closca” , Sergi Corbera
Il·luminació:
David Bofarull
Vídeo:
Alfonso Ferri, OMEN
Composició musical:
Neus Pàmies, Michael Gore
Sinopsi:

Mefistòfil fa una aposta amb Déu i li diu que pot fer desviar l'ésser humà favorit de Déu (Faust) qui malda per aprendre tot el que pot. El diable s'apareix a Faust i fan un acord (signat amb sang). Mefistòfil farà qualsevol cosa que vulgui Faust en vida mentre que Faust el servirà a l'infern. En una de les seves aventures, Faust troba Margalida (també dita Gretchen) per la qual se sent atret i el diable fa que ella se n'enamori. Margalida queda embarassada i és empresonada, ja que ofega el seu fill. Faust intenta salvar-la amb l'ajuda del diable, però aquesta refusa l'ajuda de Mefistòfil, perquè prefereix morir penedida dels seus actes per rebre la gràcia de Déu.

Crítica: inFAUST

22/10/2018

Darrera la llisa i atractiva pantalla

per Iolanda G. Madariaga

Atrevir-se amb Faust és sempre elogiable, fer-ho des d’una producció modesta encara ho és més. Els de Projecte Ingenu els agraden els grans reptes i, ara per ara, se’n surten força bé. L’actualitat  de Faust resulta colpidora immersos com estem en una societat hedonista on el culte a la joventut i l’exaltació del desig sembla no tenir aturador. Faust va vendre la seva ànima a un diable que tenia molts noms i les cares dels pecats capitals, ara la nostra realitat polièdrica sembla multiplicar aquests rostres en una mena de calidoscopi inesgotable que se’ns serveixen a través d’una pantalla construïda amb coltan. Els del Projecte Ingenu escriuen sobretot amb imatges la seva versió de Faust, una bona manera d'acostar el mític personatge al públic més jove. Com ho van fer en el seu anterior muntatge (Vaig ser Pròsper), de nou juguen amb el llenguatge des del títol i el seu és un in-faust, adjectiu que qualifica allò que porta desgràcia. Més que una versió lliure del text de Goethe, es podria dir que aquest inFAUST pren el Faust de Goethe exclusivament com a referent dramatúrgic. L’extensa novel·la esdevé tan sols el fil conductor d’una versió libèrrima del text original. Marc Chornet treballa sobre aquest fil amb alguns dels seus col·laboradors habituals del Projecte Ingenu i amb premisses similars: un enfocament coral de la interpretació on la majoria dels actors juguen diversos papers, el cant a capella de temes populars per part dels mateixos actors, un gruix de personatges més aviat mostrats que no pas interpretats... Hom reconeix els episodis més emblemàtics i populars de la novel·la portats a una atemporalitat molt contemporània amb la introducció de picades d’ullet que fan referència a les TIC. És sobretot en la creació seqüenciada d’imatges on l’espectacle resulta més reeixit: la pluja constant i els rostres il·luminats tan sols pel reflex dels mòbils sota els paraigües, el sòl aquós on es desenvolupen les escenes, la boira que ens enterboleix la visió... Marc Chornet es fa moltes preguntes en el programa de mà, no vol oferir-nos resposta en la seva posada en escena, però sí són una bona guia per seguir un espectacle que no arriba a mostrar tota la fondària que expressen les reflexions del seu director. La proposta estètica de Vaig ser Pròsper (La Seca, 2017), atractiva i brillant, dissimulava la feblesa d’algunes de les costures del discurs. Aquí, amb una proposta necessàriament més fosca, es veuen les bastes d’un fil massa blanc (un tan naïf per no dir ingenu). Malgrat això, l’espectacle és d’una coherència i compromís rigorosos i ens ofereix imatges tan interessants com inquietants. 

Trivial