Islàndia

informació obra



Intèrprets:
Joan Anguera, Lurdes Barba, Paula Blanco, Joan Carreras, Oriol Genís, Àurea Márquez, Jordi Oriol, Albert Pérez, Albert Prat, Abel Rodríguez
Autoria:
Eugene O’Neill
Direcció:
Joan Ollé
Sinopsi:

El viatge d’un jove de 15 anys obligat a endinsar-se al fons de les tenebres d’una societat en fallida
La fallida bancària portarà un adolescent islandès a emprendre un pelegrinatge iniciàtic cap a Nova York, a la recerca de la seva mare. En aquest viatge al cor de les tenebres d’un sistema que trontolla, el jove anirà coneixent diverses realitats que el faran partícip de la profunda depressió que està conduint el món occidental a una ruïna inevitable.

Escrita just quan començava a esclatar l’última gran crisi que va sacsejar l’economia mundial, Islàndia és una de les obres majors de la dramaturga Lluïsa Cunillé, que amb la seva lucidesa dissecciona el moll de l’os d’aquest circ grotesc que enlluerna la nostra societat.

Finalista a espai escènic (Max Glaenzel) al Premi de la Crítica 2017

Crítica: Islàndia

25/10/2017

L'illa Cunillé

per Iolanda G. Madariaga

Lluïsa Cunillé ha esdevingut una singular cronista dels nostres temps: si en l’esbojarrada El carrer Franklin (2015) es feia ressò del problema dels desnonaments; en la seva particular aportació Geografia a Fronteres (2014) -en companyia de Falk Richter i Rafael Spregelburd-, ens parlava dels diners que, de forma clandestina, travessen fronteres. Ara torna a l’escenari del Nacional amb Islàndia, un text en la línia que l’ha definit com a una autora hermètica, amb un món particular que alguns anomenen Cunillelàndia. Aquest univers propi, però, no l’aparta de la nostra realitat immediata. Més enllà d’altres consideracions, Cunillelàndia es defineix pel tipus de personatges que l’habiten i, sobretot, per les relacions que s’estableixen entre ells. Islàndia, a més d’una illa geopolíticament estratègica entre Europa i Amèrica, és el país on primer va esclatar la crisi financera desfermada per la bombolla immobiliària als EEUU. Cunillé situa el seu protagonista, el Noi, just a Reykjavik abans d’iniciar un viatge que el portarà cap a Nova York. Es tracta d’un viatge iniciàtic a la recerca de la Mare.

El curiós joc temporal de l’inici és una mena preludi per posar-nos en situació. I la situació és la d’una desfeta econòmica però també moral. L’Home (Jordi Oriol), un banquer acomiadat que acarona la idea del suïcidi, la veu frustrada per una Jove (Paula Blanco) que el confon amb un seu amant ocasional. Un cop a Amèrica, el Noi -l’adolescent que tal vegada va ser l’Home- anirà topant amb diferents personatges que el portaran a Wall Street i, d’allí, a la Catedral de Sant Patrici. L’aguda mirada de Cunillé troba en Xavier Albertí un còmplice fidel. Malgrat que les obres de la prolífica autora han estat portades a escena per una llarga llista de noms de l’escena d’arreu, potser és Albertí qui millor coneix l’univers Cunillé. A Islàndia fa una direcció pausada, plena de petits detalls que un ritme més àgil potser desdibuixaria. Aquest ritme llastra un xic l’espectacle, en canvi convida a detenir-nos en els oberts silencis del Noi (Abel Rodríguez); potser voldríem que aquests silencis fossin més eloqüents, però aquí la possible eloqüència l’ha de posar l’espectador. D’altra banda, hi ha un espai escènic -obra de Max Glaenzel- surrealista a força d’impossible: un interior (pàrquing) que esdevé alhora diferents exteriors; el panell publicitari -també canviant i “animat”- ens corrobora aquesta idea. La travessa del Noi haurà de desvetllar-nos un reguitzell de personatges que, com a restes d’un naufragi, es creuen en el seu deambular. Personatges sense nom o amb noms simbòlics situats en no-llocs: el Viatger (Joan Anguera) del metro amb un artefacte per fer ploure, un Metge (Oriol Genis) estafador que viatja en el mateix vagó, la Dona gran (Lurdes Barba) venent la seva llar a peces al carrer, el Robinson (Albert Prat) vivint a la garita d’una gossera, Delamarche (Joan Carreras) venedor ambulant de Hot Dogs a la City, el Client (Albert Pérez) indesitjable de la parada... Personatges esbotzats més que desenvolupats, interpretats per un elenc de pes. Un elenc que contrasta amb la joventut i inexperiència d’Abel Rodríguez -malgrat això, es veu bona fusta- mantenint un personatge d’una ingenuïtat feridora. Entre tots teixeixen un xarxa de relacions tangencials que ens/l’aboquen a la Mare (Àurea Marquez), origen i destí. Benvinguts a l’univers Cunillé: un univers ple de preguntes més que de respostes... La Fe i l’Esperança també hi són en les cartes del tarot, però, acabada la funció, encara no s’ha iniciat la tirada.