Richard Godin
Gareth Fry
National Theatre of Great Britain, Biennale de la Danse de Lyon, Theatre de la Ville, Festival d’Automne and La Villette, Paris, Dansens Hus Stockholm, Dansens Hus Oslo, DV8 Physical Theatre
DV8 Physical Theatre
Pablo Palacio

Espectacle per a adults, edat mínima 18 anys

John és un nou treball de dansa-teatre de text de Lloyd Newson, el director artístic de DV8 Physical Theatre. Newson va entrevistar inicialment a més de 50 homes i els hi va fer preguntes franques sobre l’amor i el sexe. Un d’aquells homes era John.

El que va sorgir va ser una història que és alhora extraordinària i commovedora. Anys de delinqüència, drogoaddicció i lluita per la supervivència han abocat en John a una recerca en què la seva vida convergeix amb la d’altres en un indret inesperat, desconegut per a gairebé tothom. John descriu amb un alt grau d’autenticitat històries de la vida real, en què el moviment i la paraula es combinen per crear una experiència teatral intensa, colpidora i punyent.

DV8 Physical Theatre és una companyia de dansa-teatre trencadora liderada per Lloyd Newson, un dels artistes teatrals més influents d’avui. DV8 produeix espectacles de dansa-teatre originals i provocadors basats en temes sociopolítics amb el propòsit d’allunyar als espectadors de la seva zona de comfort. La companyia, creada el 1986, ha produït 19 obres de dansa, totes de gran repercusió, que s’han representat en gires internacionals, així com quatre pel·lícules per a televisió guardonades amb diversos premis. A cavall entre la dansa, el text, el teatre i el cinema, l’obra de Newson es resisteix a ser definida.
* Edat mínima: 18 anys, amb temes per a adults, llenguatge fort i nuesa.

Crítica: John

22/02/2015

DESBORDAMIENTO DE PALABRAS

Parte del público, que llenaba a rebosar la sala MAC de Mercat de les Flors la noche del jueves, creía que John de la emblemática compañía londinense DV8Physical Theatre les golpearía emocionalmente a la manera de los montajes de creadores como Pina Bausch y Peeping Tom, sin embargo la obra de Lloyd Newson es una cascada de palabras, un discurso en ocasiones repetitivo, sobre el  amor, el mundo de  la homosexualidad y  la conveniencia de usar condones en las relaciones sexuales, que no llega a calar en la sensibilidad del espectador. El abundante texto se come a las emociones. Texto en inglés, cuya traducción se proyecta  en catalán. Las virtudes de John una impecable puesta en escena y una magnífica interpretación. Los nueve miembros de DV8 dejan que las  palabras moldeen con rudeza sus cuerpos desembocando en un  expresivo gesto. Mención especial merece el bailarín Hannes Langolf, en el papel del protagonista.

Para este espectáculo de danza teatro verbatim (al pie de la letra), Newson se ha inspirado en la historia de un hombre real, John, que vivió  una infancia traumática, que se adentró en el mundo de la drogadicción y que pasó por  la cárcel, si bien luchó por redimirse y lo consiguió. Esta fuente de inspiración  ha servido a Newson para trazar un espectáculo  con un discurso elegante, ─no cae  en lo vulgar en ningún momento─, sobre el amor entre gais, a la vez que convierte a las  saunas en oasis de paz, donde estos hombres comparten sus soledades. No obstante esta  disertación contiene demasiadas opiniones, ─el autor  entrevistó a parte de a John a cincuenta hombres en una sauna  para crear este montaje─, por lo que al final esta obra se convierte en una  torre de Babel. No tiene la fuerza ni la contundencia de su trabajo anterior Can we talk about this?

John tiene un comienzo potente, se narra la infancia del protagonista en  el marco de una familia desestructurada. Una madre ladrona y alcohólica y un padre que violaba a su hermana. La escenografía giratoria formada por diferentes compartimientos, muestra en cada uno de éstos una escena terrible de los  primeros años de la infancia de John. La narración de estos acontecimientos duran los primeros quince minutos de los setenta y cinco que dura el espectáculo. El resto son las diversas  y numerosas  opiniones en boca de los hombres que acuden a las saunas, algunas de ellas no exentas de humor. No hay un equilibrio entre las diferentes partes del espectáculo. ¿Intencionado? Puede ser quizás Newson quiere emocionar y aburrir en diferentes dosis al espectador.  Hay que subrayar el acertado collage musical que abarca diferentes géneros y que ayuda a crear diferentes ambientes a lo largo de la obra.