John

informació obra



Intèrprets:
Taylor Benjamin, Lee Boggess, Gabriel Castillo, Ian Garside, Ermira Goro, Hannes Langolf, Garth Johnson, Vivien Wood, Andi Xhuma
Ajudantia de direcció:
David Grewcock
Coreografia:
Lloyd Newson amb els intèrprets, Muriel Romero
Escenografia:
Anna Fleischle
Vestuari:
Anna Fleischle
Il·luminació:
Richard Godin
So:
Gareth Fry
Producció:
National Theatre of Great Britain, Biennale de la Danse de Lyon, Theatre de la Ville, Festival d’Automne and La Villette, Paris, Dansens Hus Stockholm, Dansens Hus Oslo, DV8 Physical Theatre
Companyia:
DV8 Physical Theatre
Composició musical:
Pablo Palacio
Sinopsi:

Espectacle per a adults, edat mínima 18 anys

John és un nou treball de dansa-teatre de text de Lloyd Newson, el director artístic de DV8 Physical Theatre. Newson va entrevistar inicialment a més de 50 homes i els hi va fer preguntes franques sobre l’amor i el sexe. Un d’aquells homes era John.

El que va sorgir va ser una història que és alhora extraordinària i commovedora. Anys de delinqüència, drogoaddicció i lluita per la supervivència han abocat en John a una recerca en què la seva vida convergeix amb la d’altres en un indret inesperat, desconegut per a gairebé tothom. John descriu amb un alt grau d’autenticitat històries de la vida real, en què el moviment i la paraula es combinen per crear una experiència teatral intensa, colpidora i punyent.

DV8 Physical Theatre és una companyia de dansa-teatre trencadora liderada per Lloyd Newson, un dels artistes teatrals més influents d’avui. DV8 produeix espectacles de dansa-teatre originals i provocadors basats en temes sociopolítics amb el propòsit d’allunyar als espectadors de la seva zona de comfort. La companyia, creada el 1986, ha produït 19 obres de dansa, totes de gran repercusió, que s’han representat en gires internacionals, així com quatre pel·lícules per a televisió guardonades amb diversos premis. A cavall entre la dansa, el text, el teatre i el cinema, l’obra de Newson es resisteix a ser definida.
* Edat mínima: 18 anys, amb temes per a adults, llenguatge fort i nuesa.


Crítica: John

20/02/2015

Sense cos identificable

per Jordi Sora i Domenjó

No sembla que Lloyd Newson hagi sabut trobar el to adequat per explicar la història de John. S'esperava amb entusiasme, després de l'al·legat en favor de la llibertat d'expressió de "Can we talk about it?” al Mercat de les Flors el 2012 i el públic no ha fallat i ha esgotat totes les entrades per a les tres representacions. Després d'una minuciosa tasca d'investigació a 50 homes al voltant de la seva sexualitat, ha optat per centrar la mirada en el personatge de qui pren nom l'espectacle. Clarobscur, polèmic, víctima i botxí alhora, s'ha fet una lectura lineal, de causa i conseqüència, molt del gust psicoanalític però sense profunditat en el mètode. Explica una vida marcada per les desgràcies personals, el determinisme social i amb un intens accent moralista i això impedeix cap altra capa més que no sigui la proposada. John, un ésser bo per naturalesa, és expulsat de la "normalitat" perquè l'entorn on va ser educat el va excloure de la vida que mereixia. Aquesta simplesa de plantejament només la salva la magnífica tasca dels ballarins parlants, capaços de mantenir un monòleg i petits diàlegs de manera trepidant i de vegades atropellada, sense respir, amb profusió de detalls i una actitud impúdica absolutament justificada perquè part de l'obra té lloc en una sauna masculina. Però s'exigeix una mena d'impossible: l'empatia amb un personatge de qui no només observem actituds i fets del tot reprovables, sinó a qui retrata amb una fredor emocional, una distància tan exagerada, que no hi ha la mínima opció de quedar atrapat ni d'entendre les raons, sentiments o el seu transfons afectiu. Està tan preocupat per donar-nos mil detalls d'aquell submón, que s'oblida que és ple de material humà. Cossos, pràctiques, estímuls, contextos i relats sempre són més reals que en escena. I aquest “John” de DV8 Physical Theatre no aconsegueix ni tan sols provocar: els que coneixen tot plegat, perquè no deixa de ser fictici i sempre és més real en carn pròpia. I per als que mai en la seva vida han trepitjat ni una sauna, ni els imaginaris que representa, ni estan en contacte amb personatges semblants, perquè haurà estat difícil connectar amb la profunditat d'allò què hauria d'explicar per aquella manca d'empatia. Conseqüència de tot plegat? Doncs a la manera com actua la bellesa dels cossos perfectes despullats pels passadissos de la sauna, reclam de "la intimitat" que (des)coneixeran dins de la cabina; l'escenografia circular de grans prestacions i autèntic motor temporal de la coreografia; i la brillant actuació de la companyia mostrant també sobre l'escenari tota la seva potència física i en el seu element propi que és el moviment dansat de la paraula; “John” només és una façana d'un inexistent edifici. Bàsicament per l'exageració unívoca d'un discurs sense un cos identificable on poder debatre opcions diverses i fer més comprensible la peça i els seus elements. Una autèntica pena, no només per les expectatives que se'n duu enlaire entre el públic barceloní i que es van notar en uns aplaudiments en l'estrena més que discrets. És sobretot perquè s'ha perdut una magnífica ocasió de parlar de les mil i diverses maneres de viure la sexualitat entre els homes gais.