John

informació obra



Intèrprets:
Taylor Benjamin, Lee Boggess, Gabriel Castillo, Ian Garside, Ermira Goro, Hannes Langolf, Garth Johnson, Vivien Wood, Andi Xhuma
Ajudantia de direcció:
David Grewcock
Coreografia:
Lloyd Newson amb els intèrprets, Muriel Romero
Escenografia:
Anna Fleischle
Vestuari:
Anna Fleischle
Il·luminació:
Richard Godin
So:
Gareth Fry
Producció:
National Theatre of Great Britain, Biennale de la Danse de Lyon, Theatre de la Ville, Festival d’Automne and La Villette, Paris, Dansens Hus Stockholm, Dansens Hus Oslo, DV8 Physical Theatre
Companyia:
DV8 Physical Theatre
Composició musical:
Pablo Palacio
Sinopsi:

Espectacle per a adults, edat mínima 18 anys

John és un nou treball de dansa-teatre de text de Lloyd Newson, el director artístic de DV8 Physical Theatre. Newson va entrevistar inicialment a més de 50 homes i els hi va fer preguntes franques sobre l’amor i el sexe. Un d’aquells homes era John.

El que va sorgir va ser una història que és alhora extraordinària i commovedora. Anys de delinqüència, drogoaddicció i lluita per la supervivència han abocat en John a una recerca en què la seva vida convergeix amb la d’altres en un indret inesperat, desconegut per a gairebé tothom. John descriu amb un alt grau d’autenticitat històries de la vida real, en què el moviment i la paraula es combinen per crear una experiència teatral intensa, colpidora i punyent.

DV8 Physical Theatre és una companyia de dansa-teatre trencadora liderada per Lloyd Newson, un dels artistes teatrals més influents d’avui. DV8 produeix espectacles de dansa-teatre originals i provocadors basats en temes sociopolítics amb el propòsit d’allunyar als espectadors de la seva zona de comfort. La companyia, creada el 1986, ha produït 19 obres de dansa, totes de gran repercusió, que s’han representat en gires internacionals, així com quatre pel·lícules per a televisió guardonades amb diversos premis. A cavall entre la dansa, el text, el teatre i el cinema, l’obra de Newson es resisteix a ser definida.
* Edat mínima: 18 anys, amb temes per a adults, llenguatge fort i nuesa.


Crítica: John

20/02/2015

Massa paraules i poca emoció

per Montse Otzet

Si Lloyd Newson va poder apassionar amb les seves anteriors obres To be straight with you, i Can we talk about this, que són una reflexió sobre la intolerància, i l’ islam, respectivament, no succeeix el mateix amb John la peça que s’afegeix a la denominació de dansa teatre verbatim, és a dir “al peu de la lletra”. Uns aplaudiments, educats i agraïts però no exaltats, així ho van certificar.

A aquests temps ningú posa en dubte la genialitat i polèmica que hi ha en els muntatges de Newson, una denúncia a temes polítics, familiars i socials que, d’una manera o altra, ens afecta a tothom, només que en la producció de tot bon artista, hi ha obres que surten més coherents que altres. I John no és una d’aquestes perquè, després d’un inici colpidor que narra la vida del  protagonista, membre d’una família desestructurada on la violació, alcohol, robatoris, drogues i suïcidi, tenen una presència escruixidora, el muntatge es bifurca i ens situa en una sauna gai on temes sobre sexe, homosexualitat, propòsits, interessos i soledat són tractats de forma massa superficial per no dir quasi banals.

El text que hi ha a John, dit en anglès i traduït en una pantalla al català, està extret d’unes entrevistes que Newson va fer a desenes d’homes i que es transcriuen de forma real. Però la intensitat que hi ha darrere de cada narració no arriba a emocionar perquè el cabal de paraules és tan excessiu i mecànic que no deixa pas que hi entrin els sentiments. Parlar de forma reiterada de polles, condons, fluids i excrements humans estaria bé si aquesta llarga escena trobés un equilibri en situacions i actes que es citen però que no s’aprofundeixen com, per exemple, la relació del protagonista amb el seu fill o fins a quin punt John se sent responsable de la seva pròpia existència. Hi haurà reinserció social? O ja li està bé aquesta vida portada al límit?

Què hi ha de notable en John? En primer lloc l’extraordinària interpretació que fa l’alemany Hannes Langolf del protagonista. Una interpretació que sí que troba un equilibri amb els seus companys d’escena, uns artistes que exhibeixen una energia extraordinària mitjançant moviments tan harmònics com robòtics, molts dels quals es perceben com creació pròpia. Una altra lloança mereix l’escenografia, per la seva plasticitat i versatilitat, així com el variat muntatge musical, potenciador d’atmosferes tant denses com informals.