Espectacle per a adults, edat mínima 18 anys
John és un nou treball de dansa-teatre de text de Lloyd Newson, el director artístic de DV8 Physical Theatre. Newson va entrevistar inicialment a més de 50 homes i els hi va fer preguntes franques sobre l’amor i el sexe. Un d’aquells homes era John.
El que va sorgir va ser una història que és alhora extraordinària i commovedora. Anys de delinqüència, drogoaddicció i lluita per la supervivència han abocat en John a una recerca en què la seva vida convergeix amb la d’altres en un indret inesperat, desconegut per a gairebé tothom. John descriu amb un alt grau d’autenticitat històries de la vida real, en què el moviment i la paraula es combinen per crear una experiència teatral intensa, colpidora i punyent.
DV8 Physical Theatre és una companyia de dansa-teatre
trencadora liderada per Lloyd Newson, un dels artistes teatrals més
influents d’avui. DV8 produeix espectacles de dansa-teatre originals i
provocadors basats en temes sociopolítics amb el propòsit d’allunyar als
espectadors de la seva zona de comfort. La companyia, creada el 1986,
ha produït 19 obres de dansa, totes de gran repercusió, que s’han
representat en gires internacionals, així com quatre pel·lícules per a
televisió guardonades amb diversos premis. A cavall entre la dansa, el
text, el teatre i el cinema, l’obra de Newson es resisteix a ser
definida.
* Edat mínima: 18 anys, amb temes per a adults, llenguatge fort i nuesa.
Si Lloyd Newson va poder apassionar amb les seves anteriors obres To be straight with you, i Can we talk about this, que són una reflexió sobre la intolerància, i l’ islam, respectivament, no succeeix el mateix amb John la peça que s’afegeix a la denominació de dansa teatre verbatim, és a dir “al peu de la lletra”. Uns aplaudiments, educats i agraïts però no exaltats, així ho van certificar.
A aquests temps ningú posa en dubte la genialitat i polèmica que hi ha en els muntatges de Newson, una denúncia a temes polítics, familiars i socials que, d’una manera o altra, ens afecta a tothom, només que en la producció de tot bon artista, hi ha obres que surten més coherents que altres. I John no és una d’aquestes perquè, després d’un inici colpidor que narra la vida del protagonista, membre d’una família desestructurada on la violació, alcohol, robatoris, drogues i suïcidi, tenen una presència escruixidora, el muntatge es bifurca i ens situa en una sauna gai on temes sobre sexe, homosexualitat, propòsits, interessos i soledat són tractats de forma massa superficial per no dir quasi banals.El text que hi ha a John, dit en anglès i traduït en una pantalla al català, està extret d’unes entrevistes que Newson va fer a desenes d’homes i que es transcriuen de forma real. Però la intensitat que hi ha darrere de cada narració no arriba a emocionar perquè el cabal de paraules és tan excessiu i mecànic que no deixa pas que hi entrin els sentiments. Parlar de forma reiterada de polles, condons, fluids i excrements humans estaria bé si aquesta llarga escena trobés un equilibri en situacions i actes que es citen però que no s’aprofundeixen com, per exemple, la relació del protagonista amb el seu fill o fins a quin punt John se sent responsable de la seva pròpia existència. Hi haurà reinserció social? O ja li està bé aquesta vida portada al límit?
Què hi ha de notable en John? En primer lloc l’extraordinària interpretació que fa l’alemany Hannes Langolf del protagonista. Una interpretació que sí que troba un equilibri amb els seus companys d’escena, uns artistes que exhibeixen una energia extraordinària mitjançant moviments tan harmònics com robòtics, molts dels quals es perceben com creació pròpia. Una altra lloança mereix l’escenografia, per la seva plasticitat i versatilitat, així com el variat muntatge musical, potenciador d’atmosferes tant denses com informals.