La imaginación del futuro

informació obra



Dramatúrgia:
La Re-sentida, Rafael Calatayud
Intèrprets:
Diego Acuña, Benjamín Cortés, Carolina de la Maza, Luis Moreno, Pedro Muñoz, Carolina Palacios, Rodolfo Pulgar, Benjamín Westfall
Composició musical:
Marcelo Martínez
Escenografia:
Pablo de la Fuente
Il·luminació:
Cristian Reyes
So:
Alonso Orrego
Producció:
La Re-sentida, Fundación Teatro a Mil, Festival Internacional de Terni
Companyia:
La Pavana
Sinopsi:

No és la taula del president Salvador Allende la que hi ha al mig de l'escenari? I no és la façana del palau de La Moneda la que es veu projectada al fons? Sí, però això no és un relat històric sobre els últims moments del mandatari socialista enderrocat per Pinochet, sinó una ficció políticament incorrecta que parteix del passat per induir a una reflexió sobre el present... i potser sobre el futur.

Aquí, un grup de moderns ministres arribats del present intenta assessorar Allende per salvar el seu govern i aconseguir que el país s'estalviï disset anys d'una dictadura sagnant. Sí, la insolència i la transgressió són les autopistes per on circula l'espectacle, que utilitza l'humor, la crueltat i el sarcasme com a armes per parlar des de l'escenari sobre un país que acaba de fer la transició a la democràcia. Ecologistes, estudiants, minories sexuals, maputxes...

Tots aquests col·lectius han tornat a sortir al carrer demanant canvis polítics després d'anys en què el debat social havia quedat esmorteït pels acords i les transaccions entre les forces polítiques. Què és Xile ara mateix i què voldria ser? Ens respon una companyia nascuda el 2008 que ha convertit la provocació en un deure.

Crítica: La imaginación del futuro

29/07/2015

Un exercici de teatre polític tan original i políticament incorrecte com globalment decebedor

per Ramon Oliver

La polèmica està servida, i també la paradoxa. I és que resulta paradoxal, veure a persones teòricament situades a l’ala més esquerrana de la progressia local antisistema com ara l’alcaldessa de Barcelona  aplaudint el mateix espectacle que l’Associació Allende de Tarragona o el col·lectiu de xilens exiliats residents a la ciutat de Toronto han rebut amb veritable rebuig , després d’haver l’ho considerat un autèntic  insult a la memòria del President que va intentar canviar radicalment Xile des del govern de la Unitat Popular. Aquell intent, com és ben sabut, es va acabar saldant amb 17 anys de sagnant  dictadura que va deixar al seu pas milers de cadàvers físics i de cadàvers desapareguts , i que per efecte contagi, va tenir poc després una rèplica argentina igual de tràgica. Ara bé: s’hagués pogut evitar aquella terrible desfeta amb una mica més de mà dreta (mai millor dit) i tacte diplomàtic? O potser, i tal i com s’arriba a dir al llarg de l’espectacle, el somni d’Allende no va deixar de ser en el fons altra cosa que el somni d’un burgès que somia la revolució – cal no oblidar que la majoria de revolucions conegudes que han arribat a materialitzar-se han tingut el seu detonant en la burgesia il·lustrada-  sense tenir realment en compte que el poble al qual volia revolucionar potser estava  menys preparat per assumir l’aventura del que ell mateix imaginava?

Doncs, com si fóssim el  Michael J. Fox de “Back to the Future”, tornem cap el passat des del futur, a veure si així podem modificar des del que sabem avui en dia alguna cosa del que va passar,  per tal que la història evolucioni en un sentit diferent al que va prendre llavors. Aquí tenim a un grup d’experts bon coneixedors dels món actual i de les noves tecnologies disposats fins i tot a donar-li al cèlebre últim discurs del President Allende pronunciat  quan les bombes es disposaven ja a caure damunt del Palau de la Moneda un tarannà menys combatiu, i un paisatge visual més amable. I és que no és pas el mateix escoltar aquelles paraules en el context en el qual es van produir, que en el marc d’un tranquil·litzador panorama pintat ple de muntanyes nevades, mentre sona una bonica melodia pertanyen al musical “ Somriures i llàgrimes”. Potser amb una mica més de disseny, la Unitat Popular - com la majoria de moviments polítics i d’activismes sorgits ben a prop nostre en aquests darrers anys- hagués pogut acabar adquirint l’aspecte d’una iniciativa moderada apta  per a les més amplies masses. Clar que potser també llavors aquesta Unitat Popular Dissenyada , hagués tingut poc a veure amb allò que imaginava el president tossut.

Dit això, crec que ja ha quedat prou clar que la proposta de La Re-Sentida, encara que pugui ferir alguna que altra sensibilitat, no és tampoc ni de lluny aquell manifest anti-Allende que alguns han pogut creure, molt probablement sense haver vist l’espectacle i jutjant-lo només des dels criteris de la correcció política. Però lamentablement, i malgrat algunes molt felices troballes aïllades ( la millor d’elles, la que té a veure amb els espectadors poc solidaris incapaços de deixar anar 20 € per ajudar a qui ho necessita) , no és tampoc l’espectacle creativament provocador que hagués pogut resultar ser. La decebedora proposta de la companya xilena es deixa arrossegar massa sovint pel crit i l’estridència excessiva. Mostra notables problemes de ritme. Exhibeix un nivell interpretatiu tirant a irregular. Es deixa portar per un humor més fàcil que veritablement corrosiu . I malgrat la seva breu durada, no pot evitar provocar de forma puntual una certa sensació d’avorriment, tot i els agitats esforços de la “troupe”.