Pablo Gisbert i Tanya Beyeler van signar l’any 2010 l’espectacle La historia del rey vencido por el aburrimiento, la seva primera peça llarga, i van marcar, així, l’inici d’una companyia lliurada a la investigació de noves formes escèniques que s’escapaven de les tradicionals divisions per gèneres. Entre els seus últims espectacles, sempre brillants, poc convencionals, viscerals i amb un notable contingut filosòfic hi ha Guerrilla (2016) i, ara, La Plaza, un muntatge del qual vam veure un pre-assaig a l’última edició del festival Sâlmon<, al Mercat de les Flors (M.C.: Las historias naturales), però que, de fet, s’ha estrenat aquest mateix any al Kunstenfestivaldesarts de Brussel·les. Els espectadors d’aquest festival han vist ja un muntatge que se situa en una gran plaça plena de monuments i d’éssers humans, protagonistes d’uns quadres vivents que ens il·lustren sobre el present i el futur, i sobre una violència que no només forma part de la nostra vida quotidiana, sinó que, a més, és una força que porta movent l’Univers des dels primers moments de l’existència. L’escenari es converteix en mans d’El Conde de Torrefiel en una gran plaça on el futur se’ns mostra com un temps ignot i imprevisible que apareix davant dels ulls dels espectadors a partir d’un seguit de situacions inesperades. Una reflexió escènica sobre el futur, la immutabilitat del temps i sobre la violència com a base de l’existència.
Premi a Noves tendències dels Premis de la Crítica 2018
Conde de Torrefiel presenta un minimalisme extrem. Un dispositiu escènic amb un ampli repartiment de performers que, però, es convertiexen en uns maniquins sense rostre. Que interactuen entre ells, amb un ritme pausat, sense el gust per la vulgaritat, la lletjor o la banalitat (com sí que abordarien fins a l'extrem a peces com La chica de la agencia nos dijo... o Escenas para una conversación después de un visionado de una película de Michael Haneke). Des de la vulgaritat més reivindicativa (sempre amb un discurs afilat que els emparenta amb els treballs d'Angélíca Liddell o Rodrigo García) han viatjat a unes postals intrigants, amb uns personatges plàstics (opacs com els de Hooper, convertits en els ninots de Chirico).Aparentment, només són uns volums que es desplacen. Però amb el text trenquen tot límit teatral imaginant, per exemple que en el futur no hi haurà actors al teatre. Només seran espais de foscor i espais de convivència anònima (menystenint l'àtom teatral de Peter Brook, que diu que teatre és un home que passa per l'escenari i algú que s´ho mira). L'únic cos que apareix amb rostre és el d'una actriu que apareix dalt d'una llitera, nua i morta. Ja no és una persona; es tractat com un objecte.
De l'esclat de Guerrilla han transmutat a Historias naturales (que es va provar al Sâlmon) i a aquest depurat La plaza. El seu discurs s'ha estilitzat de manera paral·lela a què La Veronal ha anat renunciant al text projectat com a guia per a l'espectador (obra dels dramaturgs de Conde...). De fet, en aquesta peça s'ha renunciat a la veu en off. És l'espectador el que posa veu i intenció al text, el que troba connexions (o no) entre la narració escrita en segona persona del singular i l'acció escènica; el que decideix (o no) deixar de seguir l'obra i permetre's distreure amb altres pensaments més allunyats. El Conde reflexiona que l'únic que te l'home és el temps. i convida a deixar-se anar durant una hora i mitja en un espai contemplatiu, per permetre reflexionar. trobar-se amb un mateix a través d'uns quadres en els que serà difícil trobar empatia o identificació. Però respira un magnetisme que, si no es pretén entendre tot, reconcilia amb el temps, l'espai i la humanitat.
Pablo Gisbert en la postfunció reivindicava la necessitat de l'artista de fer art i desentendre's de la política. (Sí que l'ha de fer com a individu de la societat, però no per la seva etiqueta d'artista). en aquest sentit, La plaza reivindica una poesia plàstica. Però no hi ha també política? El fet de retratar la buidor i les pors de la societat és un element que demostra interès per analitzar la situació, comenta Tania Beyeler. És l'embrió per millorar el món. La tria de les escenes tampoc són gratuïtes. PErquè, encara que es pugui imaginar que La Plaza és una oportunitat per analitzar el passejar distret d'una plaça una dia per la tarda qualsevol, en realitat hi apareixen, amb una voluntat política evident, famílies de musulmans, noies de borratxera i una aparent agressió sexual, turistes culturals (amb guia inclosa). I s'arrenca amb un altar de flors immens. que tothom vincula amb el record de les víctimes d'atemptats terroristes. I el text no fa més que remetre a la por, a la dificultat de la integritat cultural, a l'individualisme. Seure en un banc i mirar és política. Contemplar i reaccionar (o no) és actitud política. Seure en la foscor i deixar-se emmirallar és una actitud poètica però també altament militant. (Jugant amb la conjugació de l'espectacle) Última pista: Si hi entres i no t'obsessiones a entendre-ho tot en un espai multifocal (d'accions paral·leles contínuament), sortiràs descansat i renovat.