La teranyina. Agatha Christie

informació obra



Autoria:
Agatha Christie
Direcció:
Empar López
Sinopsi:

Clarissa, l'esposa d'un diplomàtic d'afers exteriors, és procliu a somiar desperta. “Suposant que un dia trobés un cadàver a la biblioteca, què faria?”, es pregunta.

 

Clarissa té l'oportunitat d'esbrinar-ho quan un dia descobreix un cos a la sala de casa seva. Desesperada per desfer-se’n abans que arribi el seu marit amb un important polític estranger, intenta convèncer als seus tres convidats perquè l'ajudin. Quan comença a indagar per a descobrir a l'assassí, es veu sorpresa per l'arribada d'un inspector de policia al que haurà de convèncer que allà no s'ha comès cap assassinat...

 

És l'única obra d'Agatha Christie en la que aconsegueix una barreja única de suspens i humor. Una història d’intriga i mort que entusiasmarà als seus seguidors. 

Crítica: La teranyina. Agatha Christie

04/10/2021

L´única comèdia d´agatha christie

per Ferran Baile

Estrenada el 1954 al West End de Londres, La teranyina és la segòna obra de més èxit, desprès de La Ratonera, i l’única comèdia d´Agatha Christie. Fidel al seu estil, hi ha assassinat, misteri, inspector i sorpresa final, però tractat amb to de comèdia. De fet el toc d´humor sempre es present en totes les seves obres, però a La teranyina hi es des del principi. La protagonista es una jove i entremaliada senyora casada amb un seriós senyor membre del Foreign Ofice que li porta forces anys de diferencia. Ella es fantasiosa i juganera i està rodejada de gent gran (tiet i els seus amics i el servei), dins d´una gran casa al camp d´estil senyorial i amb un misteri amagat.

Empar Lòpez, entusiasta anima i motor del Teatre Raval, ha fet la traducció i produeix i dirigeix molt encertadament aquest muntatge. L´obra es mostra tal i com va ser pensada. Dins d´aquest Teatre del Raval a la italiana d´estil romàntic i amb l’ús del teló de boca de vellut Vermell per separar cada acte, esdevé com una joguina d’època. Es com si assistíssim a una representació a un veterà teatre de Londres, sols que en català. L´escenografia (Estanis Aboal) i el primorós vestuari (Dress Art) en fan el conjunt, ple de detalls. El cuidat treball coral de tot el grup d´actors i actrius (nou en total), amb una brillant Cristina Brondo, al capdavant i el ritme que no decau en cap moment, en fan del conjunt una bona funció de teatre i un molt bon entreteniment i a l´hora un homenatge al bon teatre policíac de les dècades passades que vam poder veure sense anar més lluny al proper Teatre Romea.   

 

Actors complices

Empar López s´ha rodejat per aquesta teranyina d´un esplèndid grup d´actors còmplices que ja han actuat en altres exitosos muntatges policíacs de la sala. Cristina Brondo, ha estat el fitxatge estel·lar. Actriu força coneguda i reconeguda, va iniciar-se molt jove a la popular sèrie televisiva Poble Nou. Ha participat a forces sèries com Gran Hotel i en pel·lícules com Una casa de locos. En teatre entre d´altres ha treballat amb Alex Rigola, 2666 i amb Roger Pera, Orgásmos la comèdia, que es va representar al Teatre del Raval. A la resta del repartiment, pràcticament tots els hem pogut veure anteriorment als altres muntatges d´obres d´Agatha Christie com La visita inesperada i Testimoni de càrrec i a 12 homes sense pietat, de Reginald Rose. Ells son l´Eduard Benito (el paternal tiet), Berton Fernandez (el jutge pusil·lànime), Sergio Alfonso (el jove de la colla del golf i del bridge), Pep Martínez (que composa un inspector molt especial), Angel Amazares (que en fa tota una creació del majordom), Carles Briones (el malvat xantatgista), Muntsa Tur (l’excèntrica jardinera) i Mar Ferrer (la deliciosa nena Pipa), que ja ens va sorprendre interpretant la nena d´El miracle d´Annie Sullivan, estrenat amb força i merescut éxit al Teatre del Raval el 2017 

El Teatre del Raval, una petita joia

Construït l´any 1935, es un teatre a la italiana d´estil romàntic i amb teló de boca de vellut vermell. Forma part del Centre Parroquial i l´any 2007, l´emprenedora actriu, directora i productora, Empar López, el va rescatar i el va obrir a la ciutat com a teatre professional amb un exitós i treballat projecte pioner d´apropar i adaptar grans espectacles a un format més proper que permet una més intima interrelació amb els espectadors.

Grans i premiats èxits estrenats en aquest escenari han estat els musicals La Vampira del Raval (2012, premi MAX a la millor composició, premis Butaca, millor musical, millor actor, millor actriu i composició musical), Goodbye Barcelona (2014, Premi Teatre Musical, al millor musical, direcció escènica i actor revelació, líder d´espectadors i recaptació el 2013 en sales d´aforament menor de 200 espectadors), Germans de sang,(Premi Butaca 2014, millor musical i actor) i La Monyos (2014, inspirat en el popular personatge mític del barri xinès-actual Raval) i les recents comèdies policíaques Testimoni de càrrec (2016-2019) i 12 homes sense pietat (2010-2012, record d´espectadors). 


text: ferranbaile@gmail.com