Cheek by Jowl fa més de 40 anys que transforma els clàssics en espectacles vius, que apel·len directament el públic, que sempre s’hi reconeix malgrat que s’hagin escrit quatre segles abans. Una companyia amb esperit internacional. Declan Donellan i Nick Ormerod han creat projectes paral·lels a Rússia i França, amb el mateix èxit. Una xarxa artística que el 2018 es va ampliar amb el Piccolo de Milà i ara amb la Compañía Nacional de Teatro Clásico. I ho fan amb La vida es sueño, obra mestra de Calderón de la Barca, projecte impulsat per la Compañía La Zona. El text que competeix amb Hamlet pel monòleg més icònic del teatre universal. Com diu el mateix Donellan: “El teatre no pot morir fins que no s’hagi somiat el darrer somni”
De La vida es sueño de Cheek by Jowl se pueden destacar dos claves:
1) Es una de las reescrituras más originales que hemos podido ver de la obra de Calderón, convertida en un sueño lúcido de Basilio, padre de Segismundo, y adaptada a los códigos del music hall británico y a la historia política del siglo XX.
2) Pone un broche de oro a la dirección artística de Lluís Homar al frente de la Compañía Nacional de Teatro Clásico, que ha tratado de ludificar el teatro español de los siglos de oro, intentando no hacer teatro clásico, sino teatro contemporáneo a través del repertorio clásico.