Mee-Ryeong Kim, Eun-Young Joung, Eun-Ju Lee
Jung-Joo Yun
Joo-Hee Lee
Sang-Keun Lee
Matthias Eiran
direcció visual Jang-Yeon Kim

Una innovadora companyia coreana que ha obtingut el reconeixement internacional amb un teatre físic i basat en els objectes, porta a escena una de les peces més conegudes de Genet... amb un armari com a protagonista afegit.

El 1998, quan va tornar d’estudiar a França amb Jacques LeCoq, el director Do Wan Im va fundar el Sadari Movement Laboratory, una companyia entestada a assajar nous llenguatges teatrals. El col·lectiu s’ha guanyat el respecte de l’escena de mig món amb propostes com un aplaudit Woyzeck o com aquesta versió de l’obra escrita el 1947 per Genet, on s’utilitzen videoprojeccions i un disseny de so clarament innovador. La història de les dues minyones que odien la dona que serveixen però que alhora es vesteixen amb la seva roba, la imiten i fantasiegen convertir-se en ella, esdevé en mans del Sadari Movement Laboratory una mostra imponent de teatre físic en què, a més, una peça del mobiliari té un paper fonamental. Es tracta d’un gran armari de fusta que, en aquest joc de dualitats entre el jo i els altres, entre la realitat i la ficció, esdevé un espai psicològic compartit entre minyones i mestressa.

Crítica: Les criades. Do Wan Im

06/07/2014

Cuidada versión para una sorprendente puesta en escena

Tengo la impresión de haber visto numerosas adaptaciones del texto de Genet, pero sólo una vez el texto original representado. Quizás sea una de las obras que más juego dé a la hora de ser versionada. En el caso que nos atañe, con una puesta en escena a través del teatre físico y de objetos que captura la atención del espectador desde el inicio de la obra hasta el final. Es como un rayo, no hay descanso, sin separar la vista de lo que está pasando en escena, cuando todo se funde a negro todavía te quedan ganas de que sus cabecitas vuelvan a salir del armario para seguir cautivándonos.

El método teatral de Jacques Lecoq y la danza tradicional coreana son los puntales en las que Sadari Movement Laboratory basan su trabajo. En las promociones de la obra aseguraban al público, sobre todo aquel que pudiera temer al coreano con sobretítulos, que con su trabajo de teatro físico y la puesta en escena el espectador no necesitaría leer los sobretítulos. Si bien es cierto que su fuerza reside en esos elementos, leer, hay que leer. Simplemente por la versión condensada de Les Criades o por el temor a que la versión hubiese cambiado por completo la esencia del texto. (...)