Lo nuestro

informació obra



Sinopsi:

Nit de Cap d’Any. Una nit per estar en família i celebrar en harmonia l’arribada d’un nou any. Una nit per fer balanç de l’any que acaba i demanar nous desitjos per al que comença. Però tots podem somiar en gran? O hi ha qui només pot tenir somnis que càpiguen dins una nou? 

Els Guerrero Fernández, una família d’un barri obrer, ja tenen la taula parada, el raïm a punt i la tele posada per veure les campanades. Tot està llest per donar la benvinguda a un nou any, on esperen que canviï la seva sort.

Al desembre de 2018 vam obrir una convocatòria per a rebre textos de cara a configurar la temporada 19-20. Vam rebre més de 100 propostes de les quals n’hem escollit una: LO NUESTRO, d’Eu Manzanares.

Eu Manzanares, amb qui havíem comptat com actriu a Estat Decepció, ha escrit peces curtes, guions per a televisió i cinema i dramatúrgies per a tallers de teatre i els textos “Un apret blau-cel”, “Deixalles” i Idoti, Iranti” (seleccionat com a text català contemporani del Cicle de Lectures Dramatitzades de l’Associació d’Actors i Directors de Catalunya). LO NUESTRO és, doncs, el primer text que estrena com a producció en el circuit professional. Una opera prima fresca, honesta i divertida que estarà en cartell el desembre 2019 i gener de 2020.



Crítica: Lo nuestro

05/01/2020

Un cant fosc al destí des del cinturó roig

per Jordi Bordes

Eu Manzanares descriu una escena tant tòpica com real. La nit de Cap d'any en una família obrera (humil, no pobre!) que pot ser un canvi radical en la seva vida. S'intueix una família molt d'esquerres que es debaten entre ser moralment irreprotxables i estar sempre al costat del feble i, alhora, gastar un accent pessimista, de saber-se els últims que lluiten per causes justes i que això els penalitza. Però s'empoderen ells sols, en la intimitat del seu menjador. Es fereixen les ferides a cops d'Ana Belén (Abre la muralla) o Camela (Lágrimas de amor).

És una família que ja s'ho ha dit (i cridat) tot. Que el veïnat els deu tenir per uns queixosos perquè sempre els costa pagar les derrames per a reformes de l'escala. Ells se senten víctimes del sistema i reaccionen airadament, esquitxant bilis. Lo nuestro és diferent a lo nostru que reivindicaven a Una altra nit, fa uns mesos, al Maldà. O al Consell familiar de Cristina Clemente. s´nj tres irades sobre una relació domèstica que es complementen (com un calidoscopi), prismes d'una societat que se juxtaposen. En totes tres peces, el passat defineix i reforça les personalitats, sense que això vulgui dir que s'autoexcloguin de l'entorn. La prova és que aquesta família barreja el català i el castellà, escolta les Campanades de La 1 ("son más puntuales") i compra La Grossa de Nadal. Els fills empre tasten el mateix menú i el cava que van servir en el casament dels pares però entenen que volen estudiar carrera i treballar fora de les oficines i les fàbriques com fan els pares. Després de les campanades, els pares saben que es quedaran sols, perquè els joves marxaran fins tard.

L'univers conegut, com a esquer habitual en pel·lícules o sèries (que sovint apel·len a la nostàlgia), en aquest cas, fa uns quants salts mortals. La peça va creixent i salpebrant la comedia típica amb uns moments dramàtics ben forts, en què el silenci glaça el públic, que reia divertit despreocupadament, uns instants abans. La música funciona com un ressort emocional de manera similar al mític Sé de un lugar d'Ivan Morales. Hi ha una intriga molt ben amagada que manté contínuament la tensió. Les sortides dels intèrprets permet que el públic conegui mitges veritats que els personatges descobriran més tard, potser. L'espectacle respon molt bé a les demandes de la factoria Flyhard perquè sap distreure i emocionar amb un punt d'ingenuïtat i salpebrat d'inconformisme.

Sovint diu Toni Casares, de la Beckett, que caldria un dramaturg en cada reunió d'escala. En realitat, les autores Marilia Samper (L'alegria), o Eu Mazanares (Lo nuestro) descriuen un cinturó roig, entre lluitador i agnòstic, que rebenta la barrera de la formalitat. Benvingudes les revolucions i, en menor mesura, les decepcions (si això porta un ensenyament vital).