Des dels seus inicis, l’any 2015, la companyia Ça Marche ha anat perfeccionant una pràctica escènica particular: pujar nenes i nens a l’escenari i deixar-los improvisar davant la mirada d’un públic adult. Després de la ‘Trilogia del Fill’, formada per Ça Va, Ta Gueule i Silence, amb Los Figurantes la companyia tanca cicle.
L’objectiu de cada peça ha estat sempre el mateix: mantenir viva l’autenticitat, deixar jugar als nens i nenes amb radical llibertat. Ça Marche construeix el marc visual i la dramatúrgia, sí, i proposa objectes, músiques, i imatges a qui s’hi troba formant-ne part. Però l’agenda política rere cada decisió no va tant dirigida a manipular el joc dels infants com a sacsejar l’ull de l’adult que els mira.
Ens podem preguntar: hi ha un punt mòrbid en tot això? En aquest espiar la ‘innocència’ calladament i des de l’ombra, com si ens trobéssim en un terrari? Si el teatre de Ça Marche vol servir per alguna cosa és ben bé per a això: desestabilitzar, fer que ens qüestionem determinats modes de mirar i pensar què imposem per defecte sobre la condició de la infància.
Per exemple, que nens i nenes són tot puresa naïf. Los Figurantes ataca aquesta idea edulcorada. Com un recordatori que no sempre els hem tractat així, hi podrem reconèixer referències a contes i rondalles de tota la vida, farcits de violència en les seves versions pre-Disney. Unes referències que, per altra banda, els diferents conillets d’Índies que la companyia ha conegut durant el procés de creació han fet seves amb un acarnissament similar.
Els contes, per tant, com a recordatori i també com a evidència. Què passarà a Terrassa? L’interès afegit rau en veure com interactuen amb aquest dispositiu els i les participants de la ciutat, tots d’entre quatre i cinc anys edat.
El muntatge presentat a Terrassa també es va poder veure, amb un altre títol, a l'Atrium:
Lo viejo y lo nuevo
és una peça per a públic adult que planteja una situació molt concreta com a punt de partida: en escena, nenes i nens ens explicaran [al públic assistent] contes ininterrompudament i jugaran amb tot allò que aquests ens proposen.
Aquest projecte es questiona per què necessitem explicar-nos històries i què ha succeït perquè aquells relats que tenen un valor afegit s’hagin perdut o distorsionat en el camí.
Proposta guanyadora de la beca DespertaLAB 2021
A Los figurantes, que es va poder veure la setmana passada al Teatre Lliure de Gràcia, la companyia Ça Marche fa pujar a escena tres criatures d'entre 4 i 5 anys com a manera de tematitzar el caràcter fugisser, inaprehensible, de la infància. D'altra banda, a la Fundació Joan Brossa es pot visitar encara, fins al 20 de febrer, la videoinstal·lació homònima que, com a part del mateix projecte, ens porta les veus i els rostres ‒escorços, retalls, expressions entrevistes‒ de diferents nens que expliquen contes en veu baixa i amb molta intenció.
La companyia Ça Marche, encapçalada per Nico Jongen, dona carta blanca a l'expressivitat de tres criatures que compten, això sí, amb la protecció d'un tul que els separa de la platea i amb el guiatge persuasiu d’alguns elements de llum, so i attrezzo.
Emociona la gratuïtat dels seus gestos, per als quals no s'ha partit de cap coreografia ni assaig dirigit, tot i que s'ha comptat amb l'assessorament o supervisió d'Antes Collado. Als “figurants” se'ls ha fet sentir que aquell és un espai confortable on disposen de llibertat per jugar com vulguin, és a dir, per canviar de lloc teles i peluixos, remenar bosses, trossejar llibres, caminar amb una galleda al cap o deixar-se esquitxar pel polsim de colors que cau eventualment, com una pluja màgica, sobre el receptacle escènic. Les llums de Marc Salicrú i els sons mesclats en directe per Aurora Bauzà creen una atmosfera que deriva cap al malson. Després d'un carilló de vent, sona l'udolar dels llops i un infaust batre d’ales; es perfila ominós el rei dels elfs en un poema de Goethe; els nens apareixen i desapareixen a flaixos o fogonades. Les seves veus es distorsionen per un efecte de microfonia; una sonoritat ecoica i reduplicada traspassa llindars vers una fantasia paorosa o un paratge embruixat que imprevistament els abraça i els manté sans i estalvis, a l’empara del joc.
A partir d'una sèrie d'efectes o estímuls, la dramatúrgia ‒acompanyada per Roberto Fratini‒ proposa o assaja un ordre artificiós que, malgrat tot, no malmet la infància o no la manipula en excés, en el sentit que la ficció incansablement improvisada pels nens segueix el seu lliure curs, i el llenguatge ‒fonamentalment perceptiu o sensorial‒ emana de l'espontània interacció del cos i la mirada amb l'entorn. Per bé que el dispositiu ‒simulacre d’univers clos, inexpugnable‒ s'orienta a desafiar la nostra mirada de voyeurs cobejosos, tot s’esdevé dins un marc no tant de representació com d'ocurrència o d'irrupció.
Els nens, que en cap cas intenten representar la noció d'infantesa ‒per molt que l'encarnin‒, fan de l'escenari un camp de jocs i proves que no deixa d'emetre senyals ni de llençar preguntes a un públic tothora sospitós i àvid d'interpretacions. La pretensió de crear imatges no procedeix d'ells ‒al cap i a la fi són figurants‒ sinó dels artífexs de l'espectacle, que disparen vectors de significació des de la plàstica i l'acústica. Allò que interromp l'esdevenir de la infància ‒el temps dilatat i l'atenció dispersa‒ procedeix sempre de les expectatives i projeccions dels adults, propietaris del discurs i detentors d'una mirada que cosifica i profana.
Article publicat a Núvol el 16 de febrer de 2022