Ella vol el divorci. Ell no. Durant un sopar més, d’un dia qualsevol, presenciarem una disputa matrimonial amb ressonàncies a Woody Allen i Eugene Ionesco gràcies a la qual, sense oblidar mai que som en un teatre, ens preguntarem fins on un matrimoni és capaç de defensar una mentida per no haver de respondre’s la pregunta que sobrevola l’escenari durant tota la funció: “és bonica la vida que tenim?” Excuses absurdes i absurds retrets en un espectacle de teatre dins del teatre on els límits entre veritat i ficció estan molt poc clars.
Una molt divertida comèdia que d´alguna manera en fa parodia de Qui té por de Wirginia Wolf? I li acluca els ulls a altres divergències matrimonials immortalitzades a la pantalla (La guerra dels Rose, Dies de vi i roses, Secrets d´un matrimoni i més d´una pel.lícula de Woody Allen).
El tema ens toca a tots els que vivim o hem viscut en parella i els que encara que no tinguin parella, no paren de discutir amb qui toqui. La incomunicació, la dificultat per escoltar a l´altre, l´orgull mal entès (la culpa sempre és de l´altre), la incapacitat per construir i la facilitat primària en que ens abandonem a trencar-ho tot com si això ens donés la somiada llibertat. De fet es tracta de la covardia de no acceptar que el problema neix en nosaltres mateixos.
Tot és tractat de forma cínicament divertida, estripant, portant les discussions fins aquest punt que acaben sent absurdes, com absurdes són quasi bé totes les discussions. Una parella estereotipada, classe mitja alta, ella accepta ser mestressa de casa i cuidar els fills i ell es dedica sols a treballar tot el dia ("trenta hores al dia"). Portat com si fos, és, un combat de boxa, amb un inici espectacular en forma de ball de mambo, sobervi, que et fa pensar: «ostres, ja ha merescut la pena anar a veure Mambo, el que vingui a partir d´ara será un regal”, i certament ho és per que no pares de riure i a la vegada no pares també de veure´t reflectit en molts moments (és a dir et rius de tu mateix que sempre és molt sà).
Els actors que en cap moment deixen els seus vestits de concursants d´una competició de balls de saló (un efecte molt ben buscat que li dona més absurditat al conjunt, per altre part ben realista), juguen al teatre dins del teatre, trenquen la quarta paret i incorporen al públic com a “voyeur” consentit (tranquils no us faran sortir a escena). Annabel Castan i Dani Arrebola están per sucar-hi pa. Magnífics ambdós, en perfecta química i gaudint en cada escena d´aquesta obra plena de gags hilarants. Llàstima que en els minuts finals, és una apreciació personal, el magnífic ritme decau una mica i el text divaga una mica com si no sabés trobar-li un final que encertadament deixa obert amb l´inesperat gag final.
El també popular actor Oriol Tarrason (l´heu vist a nombroses sèries televisives i pel.lícules), és el director i autor del text que dona un gir a les seves anteriors dramatúrgies totes elles dramàtiques i que el consagra com un encertat observador i hàbil coneixedor també del terreny de la comèdia.
Les Antonietes de companyia emergent a brillant i innovadora realitat . Ja fa temps que aquesta compañía s´ha tornat en punt de referència. Nascuda el 2007, de la mà de dos actrius, Maria Ibars i Annabel Castan, brillant actriu i també ballarina. Aquell any es van donar a conèixer amb L´aigua de Jesús Moncada i amb direcció de Xicu Massó (Sala Muntaner). L´any seguent varen estrenar Magnòlies negres, sobre textos de Mercé Rodoreda.
Oriol Tarrasón s´incorpora a la companyia el 2009 i passa a ser el director habitual, creant entre tots una forma personal de treballar a partir d´autors clàssics. Junts estrenen : El mal de la joventut de Ferdinand Brückner (Sala Muntaner-2009); Molt soroll per no res (Sala Muntaner-2010 i amplia gira per Catalunya); Un enemic del poble, de Ibsen, versionat sota el títol de Stockman (temporada a Barcelona i llarga gira per Catalunya 2012-13); Vania, versionant Tío Vània, de Txekhov (Teatre Lliure i gira per Catalunya); Somni Americà, versió sobre diversos textos d´obres de la literatura dramática nordmaericana dels anys 30 (Teatre Lliure-2015) i Un tramvia anomenat desig, de Tennessee Wiliams (2016).
I quasi jugant amb el nombre de muntatges, un-dos.tres.quatre-cinc-sis.set-vuit…..neix Mambo, pensat precisament per representar-se al Círcol Maldà.
Actualment la compañía esta formada per Oriol Tarrasón, Annabel Castán i Mireia Illamola.
Dani Arrebola té una llarga trajectoria teatral que abarca des dels clàssics antics i moderns amb Teatre del Repartidor, les noves tendències i inclús un treball amb La Cubana. Especialment destacats entre les seus darers treballs són: Contra el procés-Teatre al detall-2009, La conquista del Pol Sud-2012, LLegir contra l´amor et deixa glaçat-2013, l´Auca del Born-2013 i Tortugues, la desacceleració de les partícules-Sala Flyhard-2014).
No es perdin aquest Spectacular Mambo íntim, riuran sanament i a gust.
Text: ferranbaile@gmail.com