Mary Frankenstein Shelley

informació obra



Intèrprets:
Aleyda Puerto, Felipe Cabezas
Interpretació musical:
Joan Gerard Torredeflot
Direcció:
Felipe Cabezas
Producció:
Sala Fènix
Coreografia:
Ariadna Monfort (Moaré), Paloma Muñoz (La piel vacía)
Sinopsi:

Mary Frankestein Shelley, Historia de una creación, és el segon treball de la companyia de la Sala Fènix, després del seu Cabaret Victòria. Insisteixen en la línia de l'estètica gòtica, l'steampunk i el fantàstic.

Crítica: Mary Frankenstein Shelley

26/03/2017

Com va néixer la 'Criatura'?

per Josep Maria Viaplana

Peça teatral escrita, dirigida i interpretada per Felipe Cabezas, acompanyat de tres actrius i un músic (que interpreta la música de l'espectacle en directe), que ens narra, a partir d'un encontre estiuenc a Suïssa de 4 amics: Lord Byron, el seu amic Perey Shelley, poeta i noble com ell, Mary Selley, esposa de Percy, i Claire Clairmont, germanastra de la Mary, la creació d'una obra literària universal.

En ser aquell un estiu plujós i fred, tots quatre van dedicar-se a jocs de tota mena, perversos alguns, entre els que destaquen -en el muntatge- les bacanals i les jaquesques literàries. Anem endavant i endarrere en el temps, veient els primers anys de vida de la Mary, els seus desitjos frustrats de ser mare, i més endavant, la particular relació que va tenir amb el seu personatge... la 'Criatura'.

L'obra situa en el centre de l'acció a la Mary Selley, autora i 'mare' d'una de les obres més reeixides i famoses del terror i del romanticisme: 'Frankenstein o el moderno Prometeo' (és en castellà). També de la seva mare, Mary Wollstonecraft, notòria activista i escriptora de l'Anglaterra pre-Victoriana. Només la descoberta d'aquestes dues dones extraordinàries ja val la pena, i més en aquests temps de reivindicació de les dones i els seu paper, en la història, l'art i el coneixement. Resulta paradoxal que, enmig dels dos poetes més reconeguts d'aquells temps, el seu propi marit i Lord Byron, guanyés ella la juguesca literària de tots tres, creant una obra i un personatge que els depassaria de llarg.

Però també és molt més, i ens mostra descarnadament com els turments dels creadors són inevitablement la font de la seva inspiració. El llibre, així com la criatura que ella i Frankenstein creen en la ficció, passa a ser el fill desitjat i perdut diversos cops. Aquella criatura ens porta a les essències més elementals de l'existència i el patiment vital, només alleugerides per unes referències intencionades a la genial paròdia de Mel Brooks 'El Jovencito Frankenstein'.

En els actius de la proposta, la bona interpretació de la talentosa Alba Valldaura, com a Mary Shelley i Doctor Frankenstein, així com les inquietants (i quan no, divertides) aparicions de la Elena Visus, com a mare de la Mary, la seva germanastra Claire o l'inconfusible Igor, l'ajudant geperut. També destacadíssim el paper de 'Criatura', que sota un vestit que el cobreix i manipulant un titella gegant, fa Felipe Cabezas.

Probablement amb una altra dramatúrgia menys 'narrativa', intentant explicar en profunditat alguns aspectes del passat de la protagonista, el resultat seria encara més rodó. Però, en conjunt, resulta un espectacle interessant i necessari, que demana tenir els sentits ben desperts per captar tot el torrent d'informació, que molts voldrem ampliar en sortir del teatre.

Trivial